همشهری‌آنلاین: محققان علوم پزشکی بر اساس یافته‌های جدید خود اعلام کردند هر قدر سن یک زن بالاتر می‌رود میزان نیاز او به ویتامین دی برای حفظ توان مغزی‌اش، بیشتر می‌شود.

vitamin d

دکتر کدریک انویلر و همکارانش در بیمارستان دانشگاهی آنژر در فرانسه اعلام کردند هر قدر میزان ویتامین دی دریافتی در زنان بیشتر باشد، احتمال ابتلای آنان به بیماری آلزایمر کمتر می‌شود.

از سوی دیگر دکتر یلنا اسلینین و همکارانش در دانشگاه مینیاپولیس آمریکا نیز اعلام کردند بررسی آنان نشان می‌دهد هر قدر سطوح ویتامین دی در زنان مسن، کمتر باشد احتمال تخریب قوای شناختی و ابتلا به آلزایمر در آنان بالاتر می‌رود.

این محققان با بررسی شش هزار و دویست و پنجاه و هفت زن مسن دریافتند میزان ویتامین دی خون آنان با بیماری آلزایمر و قوای شناختی مغز آنان در ارتباط است.

محققان می‌گویند اگر مقدار ویتامین دی در خون زنان مسن،‌ از ده نانوگرم در میلی لیتر کمتر باشد احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در آنان به شدت بالا می‌رود.

محققان فرانسوی نیز یافته‌های خود را از مطالعه بر روی چهارصد و نود و هشت زن مسن کشف کردند.

نتایج یافته محققان فرانسوی در شماره اخیر نشریه گرونتولوژی منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، با بالا رفتن سن و پیر شدن سلول‌ها، ترشح ماده شیمیایی سروتونین کاهش می‌یابد، بدین ترتیب ارتباط بین سلولی و انتقال اطلاعات دچار مشکل می‌شود. این مشکل بیشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان می دهد.

خاطره‌ها ترکیبی هستند از یادآوری دیده‌ها و شنیده‌ها و احساسات که براى یاداوری آنها مغز نیاز به برقراری یک ارتباط پیچیده سلولی بین همه بخش‌ها دارد. به همین علت با بالا رفتن سن و کم شدن ترشح سروتونین در مغز، خاطره‌ها کمرنگ یا فراموش می‌شوند.
در بیماری آلزایمر ترشح سروتونین به شدت کاهش می‌یابد. اما این مسئله همیشه به علت پیر شدن سلول‌ها نیست.

سکته مغزی که باعث از دست رفتن بخشی از سلول های مغز می شود یا شوک عاطفی پس از دست دادن عزیزی می توانند خطر ابتلا به آلزایمر افزایش دهند.

آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس‌ها و اسم‌ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند. بیماری آلزایمر متاسفانه درمانی ندارد اما می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

کد خبر 193233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز