همشهری آنلاین: دو دانشمند هسته‌ای ضمن انتقاد از گزارش اخیر خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره نموداری که بر اساس آن این رسانه آمریکایی ادعا کرده ایران به دنبال سلاح اتمی است، از آن به عنوان «تحلیلی غیر دقیق یا دروغی ناشیانه» نام برده‌اند.

مهر نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه گذشته در گزارشی، یک نمودار را عرضه و ادعا کرد که این نمودار توسط مقامات داخلی که مخالف برنامه انرژی هسته‌ای ایران هستند، لو رفته است.

در این گزارش ادعا شده بود دانشمندان ایران در حال انجام شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای برای یک سلاح اتمی هستند که می‌تواند نیرویی سه برابر نیروی انفجار بمب اتمی که در جنگ جهانی دوم، هیروشیما را نابود کرد، تولید کند. بر اساس این نمودار، بمب تولیدی، انرژی انفجاری معادل ۵۰ کیلوتون تولید می‌کند.

مهر به نقل از پرس تی وی گزارش کرد: یوسف بات و فرنس دالنوکی ورس، دو دانشمند هسته‌ای در تارنمای بولتن دانشمندان هسته‌ای نوشتند، گزارش آسوشیتد پرس دارای یک «خطای بزرگ» است و «سطح علمی» برای طراحی این نمودار همسطح درس‌های فیزیک هسته‌ای دانشجویان فارغ التحصیل یا دانشجویان مقطع کارشناسی است.

از سوی دیگر، دیپلمات‌هایی که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کنند نیز روز جمعه ۱۰ آذر تایید کردند که گزارش آسوشیتدپرس علیه برنامه انرژی هسته‌ای ایران از نظر علمی معیوب و ناقص است.

آمریکا، رژیم اسرائیل و برخی از متحدان آنها به طور مکرر ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند. ایران ضمن رد اتهامات، تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان.‌پی.‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق توسعه و دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه انرژی هسته‌ای این کشور بعد نظامی دارد، پیدا نکرده‌اند.

کد خبر 192926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز