چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

برکناری روبرتو دی‌متئو با آن شرایط ویژه، یعنی بعد از بازگشتن تیم چلسی از تورین ایتالیا و تنها ساعاتی بعد از شکست سه بر صفر برابر یوونتوس، شاید کمی عجیب باشد اما به سبک چلسی بود.

فوتبال - چلسی

دانستن اینکه دی‌متئو هشتمین سرمربی‌ای است که طی حدود 10سال اخیر- یعنی از زمانی که رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی، این باشگاه را خریده است- از این باشگاه جدا می‌شود، کمی از ضرب این خبر ناگهانی می‌گیرد. جدایی دی‌متئو و آمدن رافائل بنیتس به چلسی، موضوع یادداشتی است که فیل مک نالتی، فوتبال‌نویس ارشد انگلیسی نوشته است.

وقتی که رافائل بنیتس در مراسم معارفه خود در باشگاه چلسی شرکت کرد، ترانه‌ای به‌عنوان موسیقی زمینه پخش می‌شد. پیش از آنکه بنیتس از میان مه مصنوعی‌ای که در فضا پیچیده بود و چراغ‌های رنگارنگی که روشن و خاموش می‌شدند بگذرد و پیراهن آبی باشگاه را برای گرفتن عکس یادگاری به‌دست بگیرد، این ترانه هم به‌آرامی قطع شد. آیا رومن آبراموویچ در انتخاب آهنگ مراسم معارفه سرمربی جدید باشگاه غرب لندن نقش داشته است؟

محتوای ترانه پخش‌شده این بود: «همه چیز در دست من است و این درحالی است که تقریباً هیچ چیز مرا راضی نمی‌کند.» شاید آبراموویچ می‌خواست به بنیتس تفهیم کند که هر لحظه در معرض اخراج قرار خواهد داشت. همه‌‌چیز میان بنیتس که دوسال است (بعد از اخراج از اینتر) هیچ تیمی نداشته و کارفرمایان جدیدش هماهنگ به‌نظر می‌رسید. او تا قبل از اینکه ساعاتی پیش از انتصابش آبراموویچ را در یک جلسه هماهنگ‌شده ببیند هیچ‌گاه با او ملاقات نکرده بود و حتی اگر در این جلسه مشکلاتی هم با آبراموویچ داشته، چیزی از آن درز نکرده است. به‌نظر می‌رسد در مذاکراتی که به انتصاب او انجامیده، دوطرف فاصله زیادی با هم داشته‌اند؛ چیزی که احتمالا بنیتس امیدوار است در چند‌ماه آینده هم تکرار شود.

بنیتس این پیغام را که چلسی و آبراموویچ به او ایمان دارند دریافت کرده است. در همین حال مورد دی‌متئو هم این موضوع را به او یادآوری می‌کند که این اطمینان، اگر تیمش ببازد چندان دوام نمی‌آورد. زودگذری زندگی در باشگاه چلسی، هنگامی که بنیتس خود را آماده می‌کرد تا در جلسه با آبراموویچ شرکت کند، خود را بیرون باشگاه نشان داد. در کنار یک تصویر بسیار بزرگ از تیم برنده لیگ قهرمانان بر یکی از دیوارهای باشگاه، یک گروه کوچک تلاش می‌کردند عکس یادگاری بیندازند و در میان آنها، یک نوجوان تلاش می‌کرد تا با ایستادن جلوی عکس دی‌متئو، طوری وانمود کند که عکس را تازه گرفته و مربوط به زمانی که دی‌متئو، سرمربی باشگاه بوده است، نیست.

بنیتس پیش از اینکه با آبراموویچ ملاقات کند، گفت: «امیدوارم مالک باشگاه را ببینم و درباره مسائل مختلف با او صحبت کنم. با اطلاعاتی که من از آدم‌های متفاوت به‌دست آورده‌ام می‌دانم که او می‌خواهد تیمش زیبا بازی کند اما او هر روز درگیر کار تیم نیست و به مربی نمی‌گوید که این کار را بکن یا آن کار را نکن. من مسئولیت خودم را قبول می‌کنم و تلاش می‌کنم به‌خوبی کار کنم».

بنیتس که لباس رسمی به تن نداشت و برای نخستین‌بار در یک جلسه ناهار، بازیکنان تیم جدیدش را ملاقات کرده بود، از انتخابی که کرده بود کاملا راضی و خوشحال بود؛ درست مثل همه سرمربیانی که قبل از او به چلسی آمده بودند. بنری که یک هوادار در زمین تمرینی چلسی به دست داشت و روی آن نوشته شده بود «رافا برو بیرون» چیزی نبود که بشود گفت نشان‌دهنده خشم همه هواداران چلسی علیه این انتخاب باشد اما احتمال بداخلاقی هواداران با مردی که عادت داشتند هم در بازی‌های داخلی و هم بازی‌های قاره‌ای از او به‌خاطر حضورش در لیورپول متنفر باشند چیزی نیست که بتوان کاملا نادیده‌اش گرفت. آن یک هوادار، چنین اثری روی هیچ‌کس نداشت و بنیتس هم در مراسم معارفه‌اش رویه‌ای هجومی نداشت. او هیچ معذرت‌خواهی و هیچ بهانه‌ای هم نداشت. او برای لیورپول و هوادارانش برابر یک دشمن خونی تلاش می‌کرد و حالا هم همین کار را برای چلسی انجام خواهد داد؛ «می‌خواهم صادق باشم. به‌عنوان یک هوادار می‌خواهید ببینید که مربی برای تیمش می‌جنگد. این کار بی‌احترامی به چلسی نبوده؛ یک مربی برای تیمش می‌جنگیده است. حالا مطمئنم که هواداران در اینجا هم می‌خواهند من را ببینند که برای تیمشان می‌جنگم و از آن دفاع می‌کنم». اینکه این جملات، یخی را که میان هواداران چلسی و بنیتس وجود دارد آب خواهد کرد باید بعدا دید. بنیتس همچنین صحبت‌های همیشگی زیادی درباره آنالیز و راه‌حل‌هایش داشت. البته راه‌حل راضی نگه‌داشتن رومن آبراموویچ و هوادارانش بسیار ساده است؛ او باید در بازی‌های تیم پیروز باشد.

یکی از مهم‌ترین کارهای بنیتس در شروع کار این است که ثابت کند مالک باشگاه با خرید 50میلیون پوندی فرناندو تورس، بدترین خرید تاریخ انگلیس را انجام نداده است. تورس پیش‌تر، از تأثیری که بنیتس روی زندگی‌اش داشته صحبت کرده است و اگر مربی جدید چلسی بتواند به‌گونه‌ای مهاجم شکست‌خورده‌اش را رو‌به‌راه کند، می‌تواند حتی قدرشناسی آبراموویچ را به‌صورت تمدید قراردادش داشته باشد. او البته در صحبت‌هایش درباره مهاجمی که در لیورپول به یک ستاره تبدیل شد کمی محافظه‌کارانه عمل کرد. همه صحبت‌هایی که درباه تورس داشت در قالب تأیید توانایی کلی چلسی بود. او در صحبت‌هایش، هم از بازیکنان باتجربه‌ای مانند جان تری، فرانک لمپارد و پیتر چک تمجید کرد و هم از بازیکنان بااستعداد و جوان این تیم مانند اسکار. او اگر می‌خواهد حضور موقتش را در چلسی به حضوری دائمی تبدیل کند، به هر دو نسل از بازیکنان تیمش نیاز دارد.او بعد از مراسم معارفه کاملا راضی بود؛ از کارفرمای جدیدش، از باشگاه جدیدش و از تیمی که معتقد است دست‌کم می‌تواند یکی از پنج جامی که شانس قهرمانی در آن را دارد به‌دست بیاورد. اما آیا هواداران چلسی هم از او راضی خواهند بود؟ پاسخ او به این پرسش این است: «هواداران خیلی باهوش هستند. آنها خواهند گفت که باید از مربی حمایت کنیم چون این بهترین چیز برای باشگاه است».

زندگی حرفه ای بنیتس

1994: رئال‌مادرید ب را در لیگ دسته دوم اسپانیا هفتم کرد.
1995: به عنوان سرمربی وایادولید انتخاب شد اما بعد از 23بازی اخراج شد. هنگام اخراجش وایادولید تیم قعر جدول بود.
1996: هدایت اوساسونا در دسته دوم اسپانیا را قبول کرد اما تنها 9بازی دوام آورد. با اوساسونا تنها یک برد به‌دست آورد.
1997: به تیم دسته دومی اکسترمادورا پیوست و آنها را به لالیگا رساند.
2001: جانشین هکتور کوپر در والنسیا شد و آنها را بعد از 31سال قهرمان اسپانیا کرد.
2004: والنسیا را به نخستین و آخرین قهرمانی دوجانبه رساند؛ لالیگا و جام یوفا.
2005: در نخستین فصل حضورش در لیورپول قهرمان اروپا شد.
2007: لیورپول به فینال لیگ قهرمانان رسید اما مغلوب آث‌میلان شد.
2009: بنیتس قرارداد جدیدی با باشگاه امضا کرد که او را تا سال2014 در آنفیلد ماندگار می‌کرد. لیورپول بعد از منچستریونایتد در لیگ برتر دوم شد.
2010: بنیتس با توافق دوجانبه از کارش در لیورپول کنار ‌کشید.
مه: بنیتس به‌عنوان سرمربی اینتر معرفی شد.
دسامبر: بنتیس بعد از قهرمانی در جام‌جهانی باشگاه‌ها از اینتر جدا شد.
2012: بنیتس به‌عنوان سرمربی موقت تیم چلسی تا انتهای فصل منصوب شد.

درصد برد هشت مربی قبلی چلسی

کلودیو رانیه ری( از سپتامبر 2000 تا مه 2004): 1/52درصد
ژوزه مورینیو(از ژوئن 2004 تا سپتامبر 2007): 8/70درصد
آورام گرانت( از سپتامبر2007 تا مه 2008): 8/68درصد
لوئیز فیلیپه اسکولاری( از جولای 2008 تا فوریه 2009): 56درصد
گاس هیدینک( از فوریه 2009 تا مه 2009): 6/84درصد
کارلو آنچلوتی(از ژوئن 2009 تا مه 2011): 2/63درصد
آندره ویلاس بواس(از ژوئن 2011 تا مارس 2012): 2/48درصد
روبرتو دی‌متئو( از مارس 2012 تا نوامبر 2012): 2/52درصد

کد خبر 192626

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز