کارشناس میراث معنوی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ثبت ملی آیین‌های مربوط به حج در ایران گفت: ایران در مرکز منطقه‌ای میراث معنوی کشورهای آسیای مرکزی و غربی، ثبت جهانی مناسک حج ابراهیمی و مشارکت کشورهای دیگر را در این اقدام پیگیری می‌کند.

هانی رستگاران از کارشناسان تهیه پرونده ثبت جهانی میراث معنوی مناسک حج به خبرگزاری مهر گفت: در این پرونده که کشورهای متعددی را در برمی‌گیرد باید برای ثبت جهانی آن با کشورهای مرتبط تعامل کنیم به‌خصوص عربستان و یا کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان که جزو بیشترین فرستندگان زائر به حج هستند. رستگاران گفت: در ثبت ملی پرونده حج در داخل ایران، آیین‌ها و سنت‌های مختلف مربوط به سفر حج را از آغاز تا انتها بررسی و ثبت کردیم.

وی ادامه داد: مراسم‌های چاووشی‌خوانی که هنوز در بسیاری از روستاها ازجمله روستاهای استان کرمان، خراسان شمالی و جنوبی، آذربایجان، خوزستان، سمنان و ایلام برگزار می‌شود، آیین‌های مربوط به استقبال، بدرقه، ولیمه‌دادن، خرید سوغاتی، کسب حلالیت از آشنایان و بستگان، آش پشت‌پا، قربانی کردن و... را از اقصی نقاط کشور بررسی و فهرست آنها را جمع‌آوری کردیم و در قالب پرونده میراث معنوی و ملی ثبت شد.

کد خبر 192600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز