گروه محیط‌زیست: دل در گرو محیط‌زیست و طبیعت دارد. می‌گوید جانباز است و نمی‌تواند ببیند عده‌ای بخشی از جنگل‌های بکر را که جزو انفال است و به همه مردم تعلق دارد به عناوین مختلف تصرف کنند.

جنگل سوادکوه

موضوع، تغییر کاربری 200هکتار از جنگل‌های شمال کشور تحت عنوان توسعه شهرک صنعتی«بشل» است. این شهرک در حال حاضر بالغ بر 100هکتار وسعت دارد اما بنا به مصوبه سفر استانی سال 89 هیأت دولت به مازندران قرار است 200هکتار به وسعت این شهرک افزوده شود؛ 200هکتاری که پوشیده از نهال‌های 10ساله و درختان جنگلی است. از نخستین تماسش با روزنامه 10روز گذشته بود. ساعت هفت‌و‌نیم صبح بود. از تاکسی پیاده شده بودم تا به روزنامه برسم نیم‌ساعتی راه بود. تلفن همراهم زنگ خورد. سلام می‌کند. می‌پرسم: شما؟ می‌گوید: برای گزارش چه کردید؟ می‌پرسم: کدام گزارش؟ می‌گوید: گزارش مربوط به تصرف عرصه‌های جنگلی... و بعد خودش را معرفی می‌کند: « فلاحی هستم.» از بیمارستان خاتم‌الانبیا تماس می‌گیرد.

عرصه‌ای که فلاحی به آن اشاره می‌کند بخشی از اراضی جنگلی است که در ابتدای سوادکوه و به فاصله پنج کیلومتری قائم‌شهر واقع شده است. می‌گوید: «این عرصه، از پوشش جنگلی کاملی برخوردار است.» و بعد به پیشینه این عرصه‌ها اشاره می‌کند؛ «قبل از انقلاب بخشی از این اراضی برای صنعت دام و طیور اختصاص داده شده بود اما محقق نشد. بعدها و بنابه مصوبه سال 66 هیأت دولت، 52هکتار از این اراضی برای ایجاد شهرک صنعتی اختصاص یافت و در پی آن، کلنگ کارخانه دیزل در همین اراضی به زمین زده شد اما اجرا نشد.»

ویلاسازی در اراضی واگذار‌شده

فلاحی در ادامه می‌گوید: «سال67 یکی از ارگان‌ها این عرصه را تصرف کرد اما خوشبختانه سال‌های 75و 76 با پیگیری‌های متعدد و با عنایت ویژه مقام معظم رهبری این عرصه تخلیه و سند به نام شهرک صنعتی صادر شد. در سال79 عرصه‌ای حدود70هکتار به این اراضی اضافه شد اما مسئله مهم اینکه دولت در همین عرصه با هدف خروج دام از جنگل، سالنی با هزینه‌ای فراوان احداث کرد. در واقع در 80هکتار از اراضی این محدوده که در سال‌های 70و 71 در امتداد شهرک صنعتی برای خروج دام از جنگل و با هدف ایجاد شهرک دامداری اختصاص یافته بود به‌دلیل آنکه دامداران از سوی دولت حمایت نشدند و به شیوه سنتی کار می‌کردند نتوانستند کار درخورتوجهی انجام بدهند. این مسئله زمینه را برای تغییر کاربری فراهم ساخت و در نتیجه افراد بانفوذ در سال‌های 79و 80توانستند با خرید این اراضی از قرار هر متر هفت هزار ریال، دامداران را از شهرک دامداری خارج کنند. در واقع این 80هکتار را از دامداران خریدند و شهرک دامداری را تخریب کردند. این درحالی است که شهرک دامداری طی مراسمی خاص با حضور مقامات دولتی افتتاح شده بود. فیلم آن مراسم در جهادکشاورزی موجود است.»

وی در ادامه به شرایط شهرک صنعتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «براساس مصوبات و ضوابط موجود، شهرک صنعتی چنانچه به عرصه‌ای بیش از پنج هکتار نیاز داشته باشد باید متقاضیان، شهرک را در اراضی کویری احداث کنند اما برخلاف همه معیارها و ضوابط تصویب‌شده، در این بخش از اراضی جنگلی، در ابتدای جاده بین‌المللی تهران - شمال، 17هکتار اراضی جنگلی را (سال88) یک فرد متصرف شده و در آن فقط یک سوله ساخته است.»

آنطور که فلاحی می‌گوید «اغلب کارخانه‌هایی که به پنج هزار متر زمین نیاز داشته‌اند پنج هکتار یعنی 10برابر نیازشان زمین متصرف شده‌اند و ازهمین‌رو، صاحبان کارخانه‌ها در کنار کارخانه‌هایشان ویلا ساخته‌اند، گوسفند پرورش می‌دهند و باغ مرکبات ایجاد کرده‌اند درحالی‌که ویلاسازی، دامداری و باغ مرکبات سنخیتی با کارخانه ندارد بلکه این شیوه، سرپوشی است برای تصرف عرصه‌های ملی و طبیعی.» این جانباز جنگ تحمیلی خاطرنشان می‌کند: «در حال حاضر، دولت 200هکتار از عرصه‌های بکر جنگلی را برای توسعه شهرک صنعتی مصوب کرده است درحالی‌که این عرصه‌ها پوشیده از درخت و نهال‌های حداقل 10ساله است.

قرار است در این عرصه شهرک صنعتی با انواع آلودگی‌های شیمیایی احداث شود. این درحالی است که بی‌آنکه نظارتی وجود داشته باشد آلاینده‌های شیمیایی ناشی از کارخانه‌های موجود در منطقه وارد رودخانه‌ها می‌شود و مشکلات فراوانی را سبب شده است ازجمله آبی که از سد زمزم برای آبیاری اراضی کشاورزی خارج می‌شود بین راه با آلودگی‌های شیمیایی مختلف آمیخته می‌شود و در پایین‌دست به زمین‌های کشاورزی راه می‌یابد؛ ضمن آنکه در همین منطقه کارخانه آسفالت احداث شده و این درحالی است که احداث کارخانه آسفالت در این محدوده مغایر با معیارهای زیست‌محیطی است اما متأسفانه در حال حاضر نظارت جدی بر فعالیت این کارخانه و سایر کارخانه‌های آلوده‌کننده منطقه وجود ندارد.»

انتظار بازنگری در مصوبه

فلاحی می‌گوید: «ما انتظار داریم دولت در مصوبه استانی سال 89 مبنی بر تغییر کاربری 200 هکتار از عرصه‌های جنگلی که باعث تخریب جنگل و منابع طبیعی می‌شود بازنگری کند. حداقل نظر کارشناسان و صاحب‌نظران بی‌طرف را در این زمینه جویا شوند.» وی در پایان نسبت به گرم‌شدن بازار سوداگران زمین و زمین‌خواری هشدار می‌دهد؛ «هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده شماری از دلالان دست به‌کار شده‌اند و اراضی شهرک صنعتی را وارد عرصه خرید و فروش و بورس‌بازی کرده‌اند تا آنجا که اخیرا فردی که هیچ سمتی ندارد با هلی‌کوپتر از منطقه بازدید کرده است. اینها نشان می‌دهد. که عده‌ای تلاش می‌کنند تحت پوشش شهرک صنعتی پای سرمایه‌گذار خارجی را هم به منطقه باز کنند.»

کد خبر 192599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز