گروه محیط‌زیست: درحالی‌که بخش عمده‌ای از رویشگاه‌های جنگلی زاگرس دچار پدیده خشکیدگی شده و بخشی از جنگل‌های شمال کشور دچار آفت هستند کارشناسان براین باورند آنچه بیش از این دو عامل طبیعی، رویشگاه‌های جنگلی را تهدید می‌کند متکی بودن معیشت جنگل‌نشینان به جنگل است.

جنگل زاگرس

استفاده از درختان جنگل و بوته‌زارها برای سوخت، ریشه در وابستگی معیشت جنگل‌نشینان به جنگل دارد. در عین حال، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها روز گذشته از طرح جایگزینی سوخت مناسب به جای درختان جنگلی و بوته‌زارها خبر داد. حسین میرزایی گفت: درحال حاضر سالانه حدود پنج میلیون مترمکعب هیزم و500هزار تن بوته توسط بخشی از حاشیه‌نشینان جنگل به مصرف سوخت می‌رسد.

وی افزود: باهدف اعمال مدیریت برعرصه‌های منابع طبیعی تا پایان برنامه پنجم توسعه 40هزار کیلومتر کمربند حفاظتی در مناطق بحرانی کشور احداث می‌شود. میرزایی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه تاپایان برنامه چهارم توسعه حدود 14هزار کیلومتر کمربند حفاظتی در مناطق بحرانی کشور احداث شده، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان برنامه پنجم این میزان به 40هزار کیلومتر افزایش می‌یابد.

به گفته وی، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور مکلف است ظرف 10سال ضریب حفاظتی و حمایتی جنگل‌ها و مراتع را از 40درصد به 90درصد و به سطح 135میلیون هکتار افزایش دهد. میرزایی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 9میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور تحت‌تأثیر فعالیت اکتشاف و بهره‌برداری از معادن قرار دارد که شامل سه میلیون هکتار در حوزه بهره‌برداری و شش میلیون هکتار در حوزه اکتشاف است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: سیاست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در زمینه فعالیت معادن در عرصه‌های منابع طبیعی این است که فعالیت معادن در عرصه‌های بلامعارض قانونی، فنی و مبتنی بر اصل ورود کمترین خسارت به این عرصه‌ها و نیز جبران خسارات وارده تعریف شود.

وی افزود: در قانون بودجه سال 91ردیف درآمد هزینه‌ای به مبلغ 200میلیارد ریال برای جبران خسارت وارده به منابع طبیعی در اثر فعالیت‌های معدنی مجاز و همچنین 200میلیارد ریال برای جبران خسارات اجرای طرح‌های عمومی و عمرانی در این عرصه‌ها پیش‌بینی شده است که برای حفاظت، آبخیزداری، احیا و توسعه منابع طبیعی هزینه می‌شود.

کد خبر 183395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز