فعالیت احزاب در کشور ما با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه است و عملا احزاب ایرانی کارایی و تأثیرگذاری چندانی در فضای سیاسی کشور ندارند. با این حال چندی است که مجلس طرح اصلاح قانون احزاب را در دستور کار دارد.

اما آیا این طرح می‌تواند مشکلات فعلی احزاب را برطرف کند؟ این سؤال را از محمدرضا فولادگر، عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10احزاب پرسیدیم.

  • کار اصلاح قانون احزاب به کجا رسید؟

همانطور که می‌دانید این طرح در مجلس هشتم مطرح شد و ما آن زمان با توجه به ایراداتی که از قانون فعلی احصا شده بود و نیز پیشنهادهایی که مطرح شد طرح نسبتا کاملی را پیشنهاد کردیم که چون به روزهای پایانی مجلس رسیده بود فرصت رسیدگی آن در مجلس هشتم فراهم نشد و در مجلس نهم با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس باید مجدد امضا و ارائه می‌شد تا به جریان بیفتد. خب، ما این کار را کردیم و الان طرح در کمیسیون شورا‌ها مطرح است و این کمیسیون هم نظرات خودش را روی آن اعمال می‌کند و احتمالا تا یک‌ماه دیگر در صحن علنی مطرح می‌شود.

  • فکر نمی‌کنید همزمانی آن با انتخابات به طرح آسیب وارد کند؟

نه این طرح مسلما به انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌رسد.

  • اما ممکن است تحت‌تأثیر فضای سیاسی کشور قرار گیرد؟

بالاخره ما همیشه در این کشور انتخابات داریم. این طرح مدت‌هاست که مطرح است. ما امید وار بودیم به مجلس نهم برسد اما به مجلس نهم و به ریاست‌جمهوری یازدهم نرسید. حالا دعا می‌کنیم لااقل به انتخابات بعدی برسد.

  • چه اتفاقاتی با تصویب این طرح قرار است بیفتد؟

در این طرح روال تشکیل احزاب مورد بازنگری قرار گرفته و نحوه تشکیل هیأت مؤسس و خصوصیات اعضای آن و محدودیت‌هایی درخصوص عضویت در بیش از یک حزب پیش‌بینی شده تا دیگر شاهد پدیده ایجاد احزاب زنجیره‌ای و قارچ مانند نباشیم که چند نفر با هم چندین حزب را ایجاد می‌کردند. همچنین احزاب ملزم می‌شوند که به‌طور منظم کنگره و مجمع عمومی تشکیل دهند و حتما باید شعبه‌های استانی داشته باشند. همه این تغییرات در جهت تشکیل احزاب قدرتمند و تأثیرگذار است تا مثل امروز نباشد که 240حزب داریم که کمتر از 10درصد آنها فعال هستند. بیشتر هدف این بوده که احزابی فعال تر، روزآمد‌تر و پرنشاط تری داشته باشیم نه آن چیزی که برخی اعلام کردند که اینها می‌خواهند فعالیت‌های حزبی را محدود کنند. همچنین در این طرح نظارت بر احزاب روزآمد‌تر و کارآمد‌تر شده است.

  • یعنی امیدی هست که با تصویب این قانون مشکلات احزاب حل شود و دیگر شاهد فعالیت احزاب فصلی و صوری نباشیم؟

بله، متأسفانه احزاب در ایران با آفت‌هایی مواجه هستند که عملا کارایی خودشان را از دست داده‌اند. مانند وابستگی‌های مالی و سیاسی که در این قانون تلاش شده این آفت‌ها رفع شوند.

  • یکی از آفت‌های احزاب در کشور ما تشکیل احزاب دولتی توسط دولت‌های موجود است که عملا از امکانات و حمایت‌های دولتی بهره می‌برند و امکان رقابت سالم را از سایر احزاب می‌گیرند. آیا برای رفع آفت احزاب دولتی هم فکری کرده‌اید؟

ما در احزاب هیأت مؤسس را می‌شناسیم و کاری به گرایش‌های آنها نداریم. ضمن اینکه منعی هم برای فعالیت احزاب دولتی وجود ندارد. با این حال خود دولت نمی‌تواند حزب تشکیل دهد و فقط افراد می‌توانند احزاب را تشکیل دهند.

  • آیا محدودیتی برای عضویت همزمان مسئولان دولتی در سطوح عالی در احزاب پیش‌بینی شده است؟

نه، ما نمی‌توانیم حضور افراد در احزاب را منع کنیم.

  • اما اگر خاطرتان باشد در زمان تشکیل حزب کارگزاران مقام معظم رهبری وزرای دولت را از عضویت در آن منع کردند.

بله، اما ما نمی‌توانیم این محدودیت را اعمال کنیم. قانون منعی برای عضویت وزرا در احزاب پیش‌بینی نکرده است.

 

کد خبر 192457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز