گروه اجتماعی - علی‌اصغرمحمدی: وزیر آموزش و پرورش در واکنش به برخی انتقادها نسبت به محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی اعلام کرد: اگر‌کتاب‌های جدید عرق دانش‌آموزان را در نیاورد، تفکر، خلاقیت و نوآوری از آن حاصل نمی‌شود.

کتاب

حمیدرضا حاجی‌بابایی درباره انتقاد برخی معلمان به مفهومی شدن کتاب‌های درسی و نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان از این مسئله به ایسنا گفت: سال گذشته زمانی که کتاب اول ابتدایی را تغییر دادیم و مطالب جدید را چاپ کردیم، این نگرانی‌ها وجود داشت، اما امسال درباره کتاب اول این نگرانی کاملا رفع شده است.

وی افزود: در مورد کتاب ششم نیز که نگرانی‌هایی عنوان می‌شود، نمی‌خواهم بگویم این کتاب‌ها هیچ‌گونه ایرادی ندارند، اما مقرر شده این کتاب‌ها زحمت معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را بیشتر کند چراکه اگر ‌زحمت‌ها را بیشتر نکند و عرق دانش‌آموزان رادر نیاورد، تفکر‌ خلاقیت و نوآوری از آن حاصل نمی‌شود. حاجی بابایی اضافه کرد: اگر این تغییرات در کتاب‌ها اعمال نشود، تفاوتی با جزوه‌هایی که دیگران می‌دهند و دانش‌آموزان با خواندن آن مطالب را حفظ می‌شوند نخواهد داشت، پس بخشی از سخت بودن‌ یا انتقادات به کتاب‌های ششم ابتدایی و کتاب‌های جدیدالتالیف همین بحث خلاقانه‌بودن مباحث آن است. حاجی‌بابایی با بیان اینکه تغییرات محتوایی کتاب‌ها آغاز شده است، خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند بگوید این اقدام آموزش و پرورش صد درصد خوب است و هیچ اشکالی در آن نیست.

به گفتهحاجی بابایی، افزون بر مطالب عنوان شده، سی‌دی‌های آموزشی نیز به‌صورت صوتی و تصویری در سایت قابل دسترسی است، لذا جای هیچ‌گونه نگرانی برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان و حتی معلمان وجود ندارد.

انتقادها

برخی از معلمان و دانش‌آموزان به کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی انتقادهای جدی دارند و از طرفی نشان از طی نشدن دوره آزمایشی تدوین این کتاب‌ها دارد. معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران، آبان‌ماه گذشته در این‌باره به ایرنا گفت: «با توجه به انتقاد بسیاری از معلمان پایه ششم ابتدایی مبنی بر حجم زیاد کتاب و نبود زمان کافی و مناسب برای آموزش به دانش‌آموزان، قرار است این کتاب‌ها برای سال آینده تحصیلی بازنگری شود.»

به گفته فرناز بیکی، وزیر آموزش و پرورش در دیداری سرزده که از برخی دبستان‌های مناطق 15 و 16 آموزش و پرورش تهران داشت، از انتقاد معلم‌ها باخبر شد. همچنین براساس این گزارش بسیاری از معلم‌های پایه ششم ابتدایی از حجم زیاد‌ کتاب‌ها گلایه دارند و می‌گویند که زمان کافی برای تدریس کتاب‌ها به دانش‌آموزان در اختیار ندارند. برخی معلمان پایه ششم ابتدایی به حجم درس ریاضی اعتراض دارند، این موضوع از سوی خبرنگار خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات با معاون پژوهشی وزیر آموزش و پروروش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش مطرح شد که وی اعلام کرد: پس از بررسی کارشناسان، در حجم کتاب ریاضی ششم ابتدایی برای سال آینده بازنگری می‌شود.

برنامه‌ای برای بازنگری نداریم

درهمین حال یکی از مولفان کتاب‌های ریاضی اعتراض‌ها را طبیعی دانست و به روزنامه خراسان گفت: اعتراض معلمان در سال اول نسبت به حجم کتاب درسی طبیعی است، هم‌اکنون برنامه‌ای برای بازنگری کلی کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی نداریم.
وحید عالمیان با بیان اینکه اعتراض معلمان نسبت به حجم کتاب ریاضی پایه ششم در اوایل سال تحصیلی بوده است و اکنون وضعیت آنطور نیست، اظهار کرد: مباحث مطرح شده در فصل اول این کتاب به‌نحوی است که امر تدریس با سرعت کمتری پیش می‌رود و همین مسئله باعث شده است تا برخی معلمان دچار نگرانی و اضطراب شوند. وی مدعی شد این وضعیت در فصل‌های بعدی کتاب وجود ندارد و کار با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

البته برخی معلمان پایه ششم ابتدایی همچنان به کتاب‌های درسی ازجمله ریاضی انتقاداتی دارند که با سخنان مولف کتاب‌های ریاضی مغایرت دارد. همچنین برخی نمایندگان مجلس از سخت بودن دروس پایه ششم گله کردند، برای مثال نماینده خواف و رشتخوار در مجلس اظهار کرد: معلمان پایه ششم ابتدایی از سخت‌بودن درس ریاضی بسیار گله‌مند هستند و معتقدند که آموزش دروس در این پایه بسیار عجولانه و شتابزده بوده است.

کد خبر 192433
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز