گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: اخذ پول از پدران و مادران برای هوشمندسازی مدارس از این پس قانونی است.

مدرسه

تاکنون مسئولان آموزش و پرورش تأکید می‌کردند که این کار غیرقانونی و ممنوع است.آنطور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند وزیر آموزش و پرورش درباره اخذ وجه برای هوشمندسازی مدارس با تأیید این موضوع اعلام کرد: «اگر مدیر مدرسه و اولیا به جمع‌بندی برسند، طبق قانون می‌توانند هزینه‌هایی را به‌عنوان فوق برنامه دریافت کنند که این فوق برنامه می‌تواند هوشمندسازی باشد.» حمید‌رضا حاجی‌بابایی در حاشیه همایش روز ملی خانواده گفت: هر کاری که در مدرسه کیفیت کار را افزایش دهد فوق برنامه است و هیچ ارتقای کیفیتی به اندازه هوشمندسازی در مدارس تأثیرگذار نیست.

تغییر 180درجه‌ای دیدگاه

وزیر آموزش و پرورش که تا دیروز از ممنوعیت دریافت وجه به بهانه هوشمندسازی مدارس سخن می‌گفت در این همایش پس از آنکه از گلایه پدران و مادران برخی دانش‌آموزان درباره دریافت پول به بهانه هوشمندسازی مدارس مطلع شد، ‌تصریح کرده که این کار قانونی است.

این کار وزیر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها کمبود بودجه آموزش و پرورش و افزایش قیمت‌هاست که عملا وعده‌های او را درباره هوشمندسازی مدارس با چالش روبه‌رو می‌کند.حاجی‌بابایی 21مهر‌ماه امسال درباره دریافت وجه از والدین برای هوشمندسازی مدارس به پانا گفت: دریافت هرگونه وجه نقد در مدارس برای هوشمند‌سازی‌ ممنوع است و اگر گزارش شود که مدرسه‌ای وجه نقد دریافت می‌کند با این امر برخورد می‌شود.

او پیش از این اعلام کرده بود که 19راهکار برای هوشمندسازی مدارس از سوی آموزش و پرورش اعلام شده است و براساس مصوبه دولت، ادارات و سازمان‌ها موظف هستند از اعتبارات خود یک مدرسه را هوشمند کنند که این امر نیز با توجه به گرانی‌های اخیر و کمبود بودجه دستگاه‌ها با احتمال اجرانشدنش روبه‌روست.

تا‌کنون همه مسئولان آموزش و پرورش دست‌کم در سخنان خود تأکید داشته‌اند که دریافت پول برای هوشمندسازی و خرید تجهیزات مدارس ممنوع است و برای این کار اعتبارات ویژه‌ای در ردیف‌های اعتباری آموزش و پرورش درنظر گرفته شده است.در سخنان وزیر آموزش و پرورش دو ابهام وجود دارد؛ یکی اینکه برای قانونی شدن دریافت وجه جهت هوشمندسازی به کلاس‌های فوق‌برنامه استناد شده که پدران و مادران دانش‌آموزان به آن هم اعتراض دارند. دوم اینکه تعریف جدیدی از فوق‌برنامه ارائه شده و گفته است «هر کاری که در مدرسه کیفیت کار را افزایش دهد فوق برنامه است»،‌ بدین‌ترتیب همه کارهای مدارس برای دریافت پول قابل توجیه است و همه مدارس راحت‌تر از گذشته می‌توانند از پدران و مادران به بهانه اینکه آنها تشخیص می‌دهند این کار کیفیت را افزایش می‌دهد، پول بگیرند.

والدین چه می‌گویند؟

مسئولان آموزش و پرورش طی چند سال اخیر دریافت اجباری پول در مدارس را همواره رد و بر این نکته تأکید کرده‌اند که «کمک‌ها داوطلبانه» یا «همیاری» است و به هیچ وجه از پدران و مادران دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس عادی دولتی حتی یک ریال هم دریافت نمی‌شود.

تاکنون مسئولان هرگونه دریافت اجباری پول از پدران و مادران را به بهانه هوشمندسازی مدارس رد می‌کردند و می‌گفتند کمک‌ها داوطلبانه است، البته بسیاری از پدران و مادرانی که فرزندانشان در مدارس عادی دولتی درس می‌خوانند بارها نسبت به دریافت پول در مدارس اعتراض کرده‌اند که همشهری طی گزارش‌هایی نظرات آنها را منعکس کرده است. منصوره کریمی مادر دو دانش‌آموز می‌گوید: دو فرزندم دانش‌آموز هستند، هر روز به بهانه‌ای درخواست پول می‌کنند،‌ قیمت کاغذ بالا رفته، باید ما بپردازیم، تجهیزات تهیه می‌کنند ما باید بپردازیم،‌ می‌خواهند قبوض، آب، برق، ‌تلفن و گاز را بپردازند ما باید از جیب بدهیم.

مرجان شیخ‌زاده،‌ مادر یک دانش‌آموز پایه سوم راهنمایی در این‌باره گفت: وضعیت اقتصادی مردم مناسب نیست و با توجه به گرانی‌های اخیر مردم از پس هزینه زندگی بر نمی‌آیند،‌ چگونه است که مسئولان توقع دارند ما هزینه‌های هوشمندسازی مدارس را پرداخت کنیم؟

محمد حسین‌زاده که فرزندش در پایه سوم دبستان درس می‌خواند نیز اظهار کرد: ظاهرا مسئولان از وضعیت اقتصادی مردم خبر ندارند و می‌خواهند از جیب مردم وعده‌هایی را که داده‌اند عملی کنند؛ حتی اگر به قیمت آسیب‌رساندن به کانون خانواده‌ها باشد.

بودجه‌های آنچنانی چه شد؟

معاون اول رئیس‌جمهور یک‌ماه پیش اعلام کرد: بودجه آموزش و پرورش نسبت به دولت‌های قبل چهار برابر شده است.

مهر ماه سال گذشته نیز محمد‌رضا رحیمی اظهار کرد: بودجه‌های آموزش و پرورش طی دولت‌های نهم و دهم به یک عدد غیرقابل باوری رسیده است و آموزش و پرورش توانسته است همه کمبودهای خود را جبران کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه کمبودهای آموزش و پرورش در سرویس دهی به دانش‌آموزان برطرف شده است، هوشمندسازی 14هزار مدرسه با درجه‌های مختلف را بخشی از فعالیت‌های دولت در حوزه آموزش و پرورش دانست.مرداد ماه امسال نیز مسئولان آموزش و پرورش از اختصاص ردیف‌های جدید بودجه‌ای برای هوشمندسازی مدارس خبر دادند.

کد خبر 190979
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز