گروه اجتماعی : کاروان‌های دانش‌آموزی راهیان نور از تهران از طریق خطوط ریلی و با قطار به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوند.

راهیان نور

انتشار این خبر پس از سوانح تلخی که طی چند‌ماه اخیر به‌ویژه سانحه جاده ایذه و در میسر برگشت کاروان راهیان نور دانش‌آموزان بروجنی رخ داد و 26دانش‌آموز دختر کشته شدند، نشان از توجه بیش از پیش مسئولان امر به سلامت دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این اردوها دارد. سردار یعقوب سلیمانی، رئیس سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج با اعلام راه‌اندازی ستاد راهیان نور شهید نوری در راه‌آهن، گفت: اعزام زائران راهیان نور تهران از این پس با خطوط ریلی و از طریق قطار به مناطق عملیاتی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج، این تصمیم در نشست مشترک بین مسئولان قرارگاه مرکزی راهیان نور و راه‌آهن برای بررسی تشکیل ستاد راهیان نور شهید نوری و استفاده حداکثری از توان خطوط ریلی در زمینه اعزام دانش‌‌آموزان به اردوهای راهیان نور گرفته شد.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج در این‌باره گفت: تشکیل ستاد راهیان نور در راه‌آهن و جایگزینی خطوط ریلی برای بخشی از اعزام‌های راهیان نور عمومی و دانش‌آموزی، یکی از اقدامات مهم قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج است که به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج صورت گرفت.سردار سلیمانی افزود: استفاده حداکثری راهیان نور از ظرفیت راه‌آهن با حذف بخشی از واگن‌های باربری در خطوط تهران- اهواز و تهران خرمشهر صورت می‌گیرد.

به گفته وی، مسیر تهران- اهواز، تک ریلی و به‌صورت رفت و برگشتی است که از این پس بخشی از اعزام‌های راهیان نور دانش‌آموزی و عمومی از این طریق انجام می‌گیرد.سردار سلیمانی تأکید کرد: به‌خاطر اهمیت و عملکرد مثبت راهیان نور، این اردوها باید به هر شکل ممکن برگزار شود تا آموزه‌هایی مثل جهاد و شهادت بین نسل جوان به‌خصوص دانش‌آموزان ترویج، حفظ و تقویت شود.

پایان نگرانی‌ها

خانواده برخی دانش‌آموزان با توجه به سوانح رخ داده طی دو‌ماه اخیر درباره اعزام فرزندانشان به اردوهای راهیان نور با اتوبوس نگرانی‌هایی داشتند و به نوعی احساس ناامنی می‌کردند.به گفته رئیس سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج، با توجه به اینکه اعزام زائران راهیان نور مسیر تهران از این پس از طریق قطار به مناطق عملیاتی انجام می‌شود، نگرانی خانواده‌ها نیز درباره امنیت و سلامت فرزندانشان رفع می‌شود.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج اظهار کرد: امیدواریم با مقدمات جایگزینی خطوط ریلی به جای اتوبوس در سفرهای راهیان‌نور دانش‌آموزی به والدین اطمینان سلامت دانش‌آموزانشان را بدهیم.سلیمانی خاطرنشان کرد: در این مسیر، راویان و یادگاران دفاع‌مقدس و مربیان متعهد آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را همراهی می‌کنند و برنامه‌های فرهنگی متناسب با این فضا اجرا می‌شود.

وی درباره اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی دختران گفت: نزدیک به سه سال است که اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی دختران اجرا می‌شود و براساس آن دانش‌آموزان دختر دوم دبیرستان به این اردوها اعزام می‌شوند، این اردوها براساس یک هماهنگی کامل و هدفمند و همچنین تفاهماتی که میان سازمان بسیج مستضعفین و آموزش و پرورش وجود دارد برگزار می‌شود.
سردار سلیمانی تأکید کرد: هم‌اکنون بخشی از این دانش‌آموزان از طریق قطار و سامانه ریلی عازم مناطق عملیاتی می‌شوند، اما مسئله مهم این است که ظرفیت سامانه ریلی کشور برای این کار بسیار محدود است.
وی اظهار کرد: برای رفع این محدودیت قرار شد که با حذف واگن‌های باربری در برخی خطوط، ظرفیت مسافربری افزایش یابد و بخشی از ظرفیت قطارهای خطوط اهواز و خرمشهر به بسیج تعلق بگیرد تا مشکل اعزام راهیان نور دانش‌آموزی از طریق خطوط ریلی حل شود.
دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج گفت: دشمن قصد داشت با دستاویز کردن و بزرگ جلوه دادن برخی حوادث نادر راهیان نور، تزلزلی در اراده مسئولان کشور درباره این حرکت عظیم فرهنگی ایجاد کند اما آنها بدانند که این اقدام بزرگ فرهنگی با قدرت ادامه می‌یابد و تجمع هشت هزار نفری دانش‌آموزان دوم متوسطه در شلمچه که به تازگی انجام شد نیز یکی از نشانه‌های آن است.

اقدام سنجیده و لزوم تشدید نظارت

اینکه مسئولان اجرایی اردوهای راهیان نور تصمیم گرفته‌اند دانش‌آموزان تهرانی با قطار به اردوهای راهیان نور اعزام شوند، کاری بسیار سنجیده و قابل قدردانی است.یقینا اتحاذ چنین تصمیمی در کاهش سوانح جاده‌ای اردوهای دانش آموزی تأثیر زیادی دارد، از سوی دیگر با توجه به ادامه اعزام دانش‌آموزان سایر استان‌ها با اتوبوس، نظارت بیشتر مسئولان بر ایمنی و سلامت اتوبوس‌ها، می‌تواند ضریب ایمنی این سفرها را به بالاترین حد ممکن برساند.


به گفته مسئولان، یک دستورالعمل جامع برای حفظ ایمنی کاروان‌های راهیان نور تدوین و صادر شده تا اتفاقات ناگوار را به حداقل برساند، همچنین طبق مصوبه ستاد راهیان نور، حرکت اتوبوس‌های کاروان‌های راهیان نور در شب ممنوع است و با فرد یا افرادی که اجازه حرکت در شب به اتوبوس‌های راهیان نور بدهند برخورد قانونی می‌شود.با وجود این دستورالعمل و مصوبه، با نگاهی گذرا به سوانح رخ داده مشاهده می‌شود که اغلب سوانح شب‌ها رخ‌داده و همه اتوبو‌س‌هایی که دچار سانحه شده‌اند با وجود نقص، معاینه فنی داشته‌اند.شکی نیست که تمهیدات اندیشیده‌شده درصورتی می‌تواند موجب کاهش سوانح شود که افزون بر اجرای دقیق، با نظارت مستمر و بدون اغماض توأم باشد.

بن کالای ضروری برای مددجویان نهادهای حمایتی

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از تصویب دو فوریت طرحی خبر داد که به موجب آن مددجویان نهادهای حمایتی به‌صورت ماهانه یا هر دو‌ماه یک‌بار از محل اعتبارات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، کمک‌های غیرنقدی شامل بن کالای ضروری دریافت می‌کنند.محمد نفریه اظهار کرد:

دو فوریت این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و به‌زودی در صحن علنی مجلس نیز به تصویب می‌رسد و بدین‌ترتیب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف می‌شود از محل اعتبارات این سازمان منابع این امر را تأمین کند.وی افزود: مقرر شده بود از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، یارانه بیشتری به مددجویان نهادهای حمایتی و دهک‌های پایین جامعه تعلق گیرد که این امر تاکنون رخ نداده و سازمان بهزیستی پیگیر تحقق این رویداد است.

کد خبر 192307
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز