مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

صدف کوه‌کن: زنانی که از سردردهای مزمن به‌ویژه میگرن رنج می‌برند بیشتر از افراد دیگر در معرض افسردگی قرار دارند.

کمی آنسوتر از مرزهای شمال غربی، سردرد، آسایش را از زنان همسایه ربوده است؛ جانکات تولون آی - رئیس بنیاد فارماکولوژی ترکیه- اعلام کرده که ۱۱ درصد زنان ترکیه از بیماری میگرن رنج می‌برند.

مشکل فقط مربوط به زنان نیست، چون تولون آی با استناد به نتایج تحقیقات به عمل آمده در ترکیه می‌گوید فقط 4 تا 6 درصد مردم ترکیه از سر درد که خود نشانه بیماری‌های مختلف است، رنج نمی‌برند. بر اساس این تحقیقات ۱۱ درصد بانوان، ۳/۷ درصد مردان و 2درصد کودکان ترکیه به بیماری میگرن مبتلا هستند. بار مالی سالانه بیماری میگرن بانوان ترکیه چیزی در حدود ۳۰۰میلیون دلار است.

نتایج این مطالعات شاید از آن جهت برای ما مهم باشد که مردم ترکیه به لحاظ نژادی و اقلیمی قرابت زیادی با مردم ما دارند و حالا که در کشور ما آماری علمی از شیوع بیماری‌ها وجود ندارد، شاید آمار ترک‌ها برایمان جالب باشد.

جالب است بدانید بر اساس این بررسی، زنانی که از سردردهای مزمن بویژه میگرن رنج می‌برند بیشتر از افراد دیگر در معرض افسردگی قرار دارند. محققان می‌گویند زنانی که از سردردهای مزمن رنج می‌برند تا چهار برابر بیشتر از دیگر زنان در معرض افسردگی قرار دارند. این افراد همچنین سه برابر بیشتر از دیگران در معرض تهوع، سرگیجه و درد عضلات و ضعف قرار دارند.

اروپایی‌ها هم از پس میگرن برنیامده‌اند. این بیماری مرزهای اروپایی را درنوردیده تا جایی که پس از بى‌خوابى، میگرن رایج‌ترین اختلال آزاردهنده و پرهزینه در اروپا به شمار مى‌رود. بطور میانگین هر اروپایی ۶۰۰ یورو در سال برای درمان و بهبود یا بدست آوردن آرامش موقت در برابر میگرن پرداخت می‌کند که این رقم صرف خرید انواع دارو، شربت، جوشانده و... یا بابت ویزیت پزشک پرداخت می‌شود.

هم اکنون ۵۰ میلیون نفر در اروپا به میگرن مبتلا هستند که ۲۵ تا ۳۰ درصد از آنها را نوجوانان، ۲۵ درصد را مردان و ۴۵ تا ۵۰ درصد را زنان تشکیل مى‌دهد و به طور کلی در زنان ۵ برابر بیشتر از مردان بروز مى‌کند.

به گفته متخصصان، درد ناشی از سردردهای میگرنی می‌تواند به قدری شدت داشته باشد که مانع از انجام امور شغلی و یا سایر فعالیت‌های روزانه شود. سردرد میگرنى ممکن است پس از ۲۴ ساعت بهبود یابد ولى در اکثر موارد تا ۳ روز بعد از شروع حمله یعنى ۴ تا ۷۲ ساعت طول مى‌کشد. هرچه سن کمتر باشد، بروز حملات میگرنى نیز بیشتر است.

با افزایش سن شمار حملات کاهش مى‌یابد ولى به طول مدت آنها افزوده مى‌شود. شمار حملات میگرنی در انسان‌های گوناگون متفاوت است. در برخى ممکن است ماهیانه باشد ولى در بیشتر موارد به صورت هفتگى یا ۲ ، ۳ روز یک بار بروز مى‌کند.

کد خبر 19232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز