همشهری‌آنلاین: شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی برنامه‌های فراوانی برای پخش در نظر گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه "عطش" ویژه تاسوعا و عاشورا به صورت زنده از ساعت 14 روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

این برنامه به صورت ترکیبی برای ایام تاسوعا و عاشورا حسینی تهیه شده و شامل بخش‌های کارشناسی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری و حجت الاسلام و المسلمین علاء الدینی، مداحی، پخش مستندهایی از دفاع مقدس، عزاداری و ارتباط زنده با کربلا معلی است.

همچنین در "عطش" مجید شاکری از جانبازان 8 سال دفاع مقدس، به عنوان مهمان حضور خواهد داشت. این برنامه با اجرای شفا زاده و تهیه کنندگی حسن کمالی از ساعت 14 به مدت دو ساعت تقدیم دلسوختگان اهل بیت (ع) می‌شود.

مراسم تلاوت قرآن در بامداد عاشورا

مراسم تلاوت قرآن کریم در اماکن متبرکه چون حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم عبدالعظیم الحسنی (ع) و ... به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد. این برنامه معنوی از ابتدای بامداد یکشنبه 5 آذر به مدت 2 ساعت تقدیم عاشقان کلام وحی می‌شود.

مقتل خوانی امام حسین (ع) در بامداد عاشورا

مقتل خوانی شهید آیت الله حکیم بامداد یکشنبه پنجم آذر ساعت 2:20 الی 3:20 تقدیم عزاداران حسینی می‌شود. این مصیبت نامه به زبان عربی خوانده شده است اما ترجمه فارسی آن به صورت زیر نویس برای بینندگان محترم شبکه قرآن و معارف سیما درج می‌شود.

مروری بر "اسلام در جنوب شرق آسیا" در شبکه سحر

برنامه "اسلام در جنوب شرق آسیا" از سیمای انگلیسی شبکه جهانی سحر پخش می‌شود. این برنامه در 13 قسمت 40 دقیقه‌ای به سفارش شبکه سحر در دفتر سازمان صدا و سیما در کوالالامپور مالزی تولید شده است.

این برنامه ترکیبی دارای ساختاری گفتگو محور بوده و با هدف آشنایی مخاطبان انگلیسی زبان شبکه سحر با جغرافیای فرهنگی و سیاسی قلمرو اسلام در منطقه جنوب شرقی آسیا تهیه شده است.
گفتگوی مجری با یک یا دو نفر کارشناس مسایل فرهنگی و سیاسی، گزارش و وله‌های تصویری از جمله آیتم‌های این برنامه است. بینندگان انگلیسی زبان شبکه سحر می‌توانند چهارشنبه هر هفته ساعت 12:30 به وقت تهران همراه با این شبکه به مرور "اسلام در جنوب شرق آسیا" بپردازند.

"همنشین خورشید" در عاشورا حسینی

"همنشین خورشید" عنوان برنامه‌ای از گروه معارف شبکه تهران است که در روز تاسوعا و عاشورا حسینی به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

هادی‌ آشتیانی تهیه ‌کننده برنامه "همنشین خورشید" در تشریح ساختار این برنامه گفت: این ویژه برنامه در روزهای شنبه و یکشنبه 4 و 5 آذر ماه از ساعت 9 صبح تا اذان ظهر به طور زنده پخش می‌شود و مراسم عزاداری، سینه‌زنی و روضه‌خوانی عاشقان سالار و سرور شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) را در شهرهای مذهبی کربلای معلی، قم، مشهدمقدس، حرم عبدالعظیم‌الحسنی (ع)، امامزاده‌صالح(ع)، بازار تهران و برخی از مراکز استان‌ها را پوشش تصویری می‌دهد. همچنین این برنامه در روز عاشورای حسینی نماز ظهر و عصر عزاداران حسینی را به طور زنده به تصویر می‌کشد.

نگاهی به نقش رسانه‌های تبلیغی در قیام عاشورا



برنامه "عصر رسانه" که هر هفته به بررسی کارکردها، تعریف انواع رسانه‌ها و نقش آن‌ها در دنیای امروز و رخدادهای بین المللی و داخلی می‌پردازد، در نهمین روز ماه محرم به صورت ویژه روی آنتن می‌رود. بررسی انواع رسانه‌های تبلیغی و بکار رفته در دوران امام حسین (ع) موضوع این برنامه خواهد بود که با حضور دکتر عباس اسدی (استاد دانشگاه و پژوهشگردر استودیوی رادیو گفتگو مورد بررسی قرار می‌گیرد.
"عصر رسانه" شنبه‌ها از ساعت 15 به تهیه کنندگی و سردبیری نادربنی صفار و اجرای امیرحسین محمدی روی آنتن می‌رود.

بررسی تاثیرات نهضت عاشورا در آینده جهان اسلام

برنامه "رهیافت" رادیو گفتگو این هفته به بررسی نهضت عاشورا و تاثیرات آن بر جهان اسلام اختصاص می‌یابد. دکتر سیدهادی سیدافقهی (کارشناس مسائل خاورمیانه)، دکتر مریم سنجی (استاد دانشگاه) و دکتر صدوقی (محقق و پژوهشگر) در این بحث شرکت خواهند کرد. این برنامه که از ساعت 16 روی موج اف.ام ردیف 103.5 مگاهرتز شنیده می‌شود، با اجرای محمدرضا عسگری، سردبیری نادر بنی صفار و تهیه کنندگی حسین روزبهانی آماده پخش می‌شود.

ویژه برنامه شب تاسوعا

رادیو گفتگو در شب تاسوعا ویژه برنامه‌ای را تهیه و تقدیم مخاطبان می‌کند. آیت الله سیدحسن مصطفوی با حضور در این برنامه به تحلیل اوضاع سیاسی اجتماعی و تاثیرات آن در قیام امام حسین (ع) می‌پردازد. این برنامه همچنین با نگاهی به وضعیت سیاسی و فرهنگی مردم آن زمان، چگونگی امامت ایشان را شرح و تبیین می‌کند. ویژه برنامه شب تاسوعا با سردبیری و اجرای سیدعباس شکرفروش از ساعت 18 تا 24 روی آنتن خواهد رفت.

ویژه برنامه ظهر عاشورا

ویژه برنامه ظهر عاشوا که از ساعت 14:10 روی آنتن می‌رود و تا اذان مغرب ادامه دارد میزبان دکتر رجبی دوانی (استاد دانشگاه و محقق دینی) و حجت الاسلام مهدی طائب (پژوهشگر) خواهد بود و در خصوص فلسفه و مبانی اندیشه‌های نهفته در قیام عاشورا وقایعی را تقدیم مخاطبان اندیشمند رادیو گفتگو می‌کند. این برنامه با سردبیری مرضیه محمودی آماده پخش می‌شود.

تحلیل نهضت و قیام عاشورا در "شرح بی نهایت"

ویژه برنامه "شرح بی نهایت با دعوت تنی چند از اساتید تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به تحلیل و شرح قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) می‌پردازد. شرح دلایل حرکت امام (ع) از مکه به کوفه و تبیین وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم کوفه محورهای مورد بحث در این برنامه خواهد بود. این برنامه با سردبیری حمید بیرانوند و اجرای فرزان افشار از ساعت 17 روی موج اف.ام، ردیف 103.5 تقدیم مخاطبان فرهیخته رادیو گفتگو خواهد شد.

فلسفه عاشورا در "خرد سرخ"

"خرد سرخ" عنوان ویژه برنامه‌ای است که برای پخش در شب عاشورا تهیه و آماده پخش شده است. این برنامه میزبان آیت الله سیدحسن مصطفوی خواهد بود که در گفتگو با سیدعباس شکرفروش (مجری کارشناس) به تشریح فلسفه و فرهنگ عاشورا و اهداف قیام امام حسین (ع) می‌پردازد. "خرد سرخ" با اجرای رضا کاشفی، تهیه کنندگی امیر بنی هاشمی، پژوهش محمدمهدی تقدیسی و هماهنگی علی میرزایی از ساعت 18 تا 24 شب عاشورا روی موج اف.ام، ردیف 103.5 تقدیم مخاطبان رادیو گفتگو می‌شود.

امام حسین علیه السلام در مسیر کربلا چه آیات قرآنی خواند

ویژه برنامه زنده "خورشید بر نی" در سه برنامه به بررسی آیاتی که حضرت سید الشهدا در طول سفر خود به آن استناد کردند؛ می‌پردازد. در این برنامه ضمن بررسی قیام سید الشهداء علیه السلام و نهضت آن حضرت از منظر قرآن و بنیادهای اسلامی ، بیان می‌شود که حضرت امام حسین در حرکت از مکه به سمت کربلا آیه‌هایی از قرآن را خواندند که آیه‌هایی هشدار دهنده بود.

این آیات توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر ولی الله نقی پور فر، استادیار دانشکده الهیات دانشگاه قم بررسی می‌شود و برنامه کاری از گروه قرآن و حدیث به تهیه کنندگی، سردبیری و نویسندگی سید احمد محمودی از 5 تا 7 آبان 91 برابر با هشتم، نهم و دهم محرم الحرام ساعت 19:15 از رادیو معارف تقدیم معارف جویان و عاشقان حسینی خواهد شد.

پاسخ به پرسش‌های ویژه محرم انگلیسی زبانان

ویژه برنامه "پرسش و پاسخ ویژه محرم" به شبهات قیام امام حسین علیه السلام پاسخ می‌دهد. با توجه به هجوم همه جانبه به فرهنگ تشیع و ایجاد تشکیک در این فرهنگ توسط دشمنان اسلام ناب و شیعه، کانال ندای اسلام رادیو معارف در برنامه «پرسش و پاسخ ویژه محرم Q&A on Muharram» به شبهات درمورد قیام امام حسین علیه السلام پاسخ می‌دهد.

در این ویژه برنامه که با هدف آشناسازی مخاطبان انگلیسی زبان با قیام امام حسین علیه السلام و پاسخ به تشکیک‌ها و شبهات در این مورد ساخته شده است؛ فلسفه قیام عاشورا تبیین شده و به شبهات ایجاد شده در مورد قیام و آثار و برکات نهضت حسینی توسط حجت الاسلام سید تقی رضوی از کارشناسان حوزوی پرداخته می‌شود. همچنین به سوالات شنوندگان نیز پاسخ داده خواهد شد. ویژه برنامه "پرسش و پاسخ ویژه محرم" به تهیه کنندگی و سردبیری محمود انصاری در 12 قسمت در ماه محرم هر روز ساعت 7:55 از کانال ندای اسلام رادیو معارف پخش می‌شود.

ویژه برنامه های تاسوعا و عاشورا در رادیو تهران

رادیو تهران به مناسبت فرار رسیدن تاسوعا و عاشورا سید الشهدا حضرت امام حسین (ع) ویژه برنامه های متنوعی تدارک دیده است. ویژه برنامه "نینوایی" در روز تاسوعا و عاشورا از ساعت 11 تا 12:30 با موضوع سیر و تحول فرهنگ عاشورایی به ادبیات عاشورایی و تاثیرگزاری شعر در تدوین و تبین فرهنگ عاشورایی می‌پردازد. پخش مدیحه سرایی و نوحه خوانی و شعر خوانی با حضور هنرمندان و مداحان از بخش هایی که به سمع و نظر شنوندگان می‌رسد. کریم رجب زاده، اسماعیل فرزانه و گلریز از مهمانی هستند که در این برنامه حضور دارند. ویژه برنامه "فصل عاشقی" به مناسبت تاسوعا و عاشورا ساعت 7 تا 8:30 به روایت زندگی حضرت ابوالفضل العباس (ع) و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از بدو تولد، قیام و واقعه کربلا می پردازد.

برنامه "بین الحرمین" ویژه تاسوعا و عاشورا را از ساعت 9 تا 11 از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف 94 بشنوید. در این برنامه راوی به روایت انسانی می پردازد که در بین الحرمین حرکت می کند و با دیدن هر حرمی یک تکیه از ماجراهای واقعه عاشور در ذهنش تداعی می‌شود.

"سوران صبح" فردا ساعت 9 تا 11 به صورت زنده با زمینه های تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قیام کربلا روی آنتن می رود. سابقه عزاداری شهدای کربلا در ایران، عوامل تحریف مقتل الحسین و جلوه های ادبی قیام کربلا در زبان فارسی کهن و معاصر از موضوعاتی است که در این برنامه با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ویژه برنامه "سمت قافله" نیز فردا با پخش عزاداری ها و مدیحه سرایی ها از ساعت 13:30 تا 14:30 از رادیو تهران موج اف.ام ردیف 94 پخش می‌شود.

در"یک دل کربلا" با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در روز تاسوعا و عاشورا از ساعت 12:30 دقیقه به مدت یک ساعت همراه باشید. برنامه‌های "تهران در شب"، "شرح شوق"، "سوگ سرخ"، "بحث روز"، "همسایه سلام"، "عصر بخیر تهران"، "مشکات"، "عبور آه تا شانه‌های ماه"، "چراغ" و "کتاب شب" و... از برنامه هایی هستند که در این ایام با مضامین عاشورا و قیام اما حسین (ع) از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف 94 روی آنتن می روند.

امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه حسینی

"فقه پویا" به بررسی امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه حسینی می‌پردازد. همزمان با فرار رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش برنامه «فقه پویا» به بررسی امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ حسینی می‌پردازد. برنامه "فقه پویا" که با هدف بررسی فقهی و حقوقی موضوعات نوپدید و مبتلا به، جامعه تهیه و تولید شده در این ایام به بررسی و تحلیل امر به معروف و نهی از منکر می پردازد.

از جمله محورهایی که در این برنامه به آن پرداخته می شود، جایگاه و فلسفه وجودی امر به معروف و نهی از منکر، مصالح شخصی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر، تفکیک بین امر به معروف و نهی از منکر در حکومت حق و حکومت باطل است.
برنامه "فقه پویا" کاری از گروه فقه و سیره به تهیه و سردبیری حجت الاسلام محمد جواد طوسی، و کارشناسی دکتر فیروز اصلانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم حسینی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، روزهای شنبه ساعت 14:45 تقدیم شنوندگان می‌شود.

کد خبر 192227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز