گروه شهری: ستادهای مدیریت بحران نواحی و مناطق 22‌گانه شهر تهران با هدف نظارت بر ایمنی هیئت‌های مذهبی و پیشگیری از وقوع حوادث پیش‌بینی نشده در این ایام و انجام هماهنگی بین سازمان‌های تخصصی برای رسیدگی به وضعیت ایمنی در هیئت‌ها و تکایا فعال شدند.

براساس دستورالعمل ایمنی صادره هدف از فعالیت ستادهای مدیریت بحران در این ایام به حداقل رساندن سطح هرگونه خسارت جانی و مالی، ارتقای سطح آمادگی و یکپارچه‌سازی‌ تمامی تلاش‌ها در ستادهای مدیریت بحران مناطق، نواحی، محلات، اماکن، تکایا و سازمان‌های تخصصی ذی‌ربط برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی و برگزاری ایمن مراسم عزاداری است. بنابراین گزارش ستادهای مدیریت بحران در قالب این فعالیت تمامی توان، امکانات و تجهیزات ستادهای مدیریت بحران مناطق، نواحی و محلات 22گانه شهر تهران را به این امر اختصاص خواهند داد.

واحدهای تابعه ستاد مدیریت بحران شهر تهران مأموریت دارند با به‌کارگیری عوامل ستادهای عمومی و تخصصی، ضمن ارائه آموزش‌های لازم و توصیه‌های ضروری به تمامی مسئولان مساجد، تکایا و هیئت‌های عزاداری، درصورت بروز هرگونه حادثه‌ای که منجر به بحران شود مدیریت صحنه را براساس سطوح تعریف‌شده به‌عهده گرفته و اقدامات لازم را برای کاهش خسارات و تلفات انجام دهند.

بهره‌گیری از توان و ظرفیت گروه‌های دوام (داوطلب و مردمی) نسبت به ارتقای سطح آگاهی و ارائه آموزش‌های همگانی به شهروندان در سطح مساجد و تکایای مذهبی، شناسایی عوامل بحران‌زا و بحران‌زدای مؤثر در سطح منطقه به‌ویژه در مسیر تردد دسته‌های عزاداری، عملیاتی‌شدن خودروها و تجهیزات امدادونجات ذخیره‌سازی‌ شده در پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران، تهیه بروشور، پوسترهای هشداردهنده ایمنی و بنرهای اطلاع‌رسانی و توزیع آن در سطح مساجد،حسینیه‌ها وتکایا، ارزیابی حسن اجرای دستورالعمل نظارت بر عملکرد رده‌های دارای مسئولیت و آمادگی برای تولید نقشه‌های مورد نیاز بخشی دیگر از اقداماتی است که در این ایام اجرا خواهد شد.

توجه به توصیه‌های ایمنی

در دستورالعمل ایمنی مراسم عزاداری دهه اول محرم با تأکید بر این نکته که تمامی نقاط خطرآفرین در مسیر حرکت و محل‌های تجمع اعضای هیئت را شناسایی و اقدامات کنترلی ویژه‌ای برای جلوگیری از بروز حوادث در این مکان‌ها اعمال شود، چنین آمده است: از هرگونه انشعاب غیراستاندارد برق و گاز توسط افراد غیرمتخصص و نگهداری کپسول‌های گاز و دیگر مواد نفتی و شیمیایی (رنگ یا تینر) داخل مساجد، حسینیه‌ها و تکایا ممانعت به عمل‌ آید. همچنین تأکید شده که ضمن پیش‌بینی وسایل اطفای حریق و کمک‌های اولیه در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، نحوه استفاده از این تجهیزات نیز به افراد مشخص شده در اینگونه اماکن، آموزش داده شود. در این دستورالعمل آمده است: از قراردادن وسایل قابل اشتعال مانند برزنت، پرچم‌های عزاداری، موکت و فرش در نزدیکی وسایل گرمازا خودداری و هنگام ترک مساجد، حسینیه‌ها وتکایا از قطع بودن شیرهای گاز و سوخت و خاموش بودن بخاری‌ها اطمینان حاصل شود.

برگزاری همایش

همچنین در ادامه برنامه‌های انجام گرفته از سوی ستادهای مدیریت بحران در این ایام همایشی با شرکت تمامی دست‌اندرکاران و مدیران هیئت و تکایای منطقه هشت در محل سالن اندیشه سرای گلبرگ برگزار شد. در این همایش که با حضور قائم‌مقام رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه و مسئولان پلیس راهور و سایر مسئولان ذی‌ربط برگزار شد، نکات لازم درخصوص ایام محرم و لزوم حفظ ایمنی تکایا و سلامت شهروندان و همچنین مسائل مربوط به ترافیک شهری و سایر موارد لازم از طریق مسئولان مربوطه بیان شد.

 

کد خبر 191861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز