گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره قطع درختان پارک جنگلی جهان‌نمای کرج گفت:

محیط زیست

این پارک توسط جنگلبانی درست شده است و وزارت راه و شهرسازی برای ادامه بزرگراه همت واریانتی پیشنهاد کرده که مستلزم عبور از این پارک بود و ما در سازمان محیط‌زیست برای عبور بزرگراه همت از این منطقه توافق کرده بودیم اما پیمانکار برخلاف توافق صورت گرفته اقدام به قطع تعدادی از درختان در این پارک کرده است که به همین دلیل کار متوقف شده و پرونده برخورد با این پیمانکار به دفتر قضایی رفته است.

بخش شمالی پارک جنگلی جهان‌نما در حاشیه بزرگراه تهران - کرج واقع در استان البرز دوشنبه گذشته شاهد حضور لودرهای راهسازی بود؛ به شکلی که بیش از 250 اصله درخت توسط مجری طرح احداث بزرگراه قلع و قمع و زیر خاک مدفون شد تا عمق فاجعه از نظرها پنهان بماند.

این خبر که ابتدا در روزنامه همشهری منتشر شد، انعکاس گسترده‌ای در میان افکار عمومی داشت؛ به‌نحوی که تعداد زیادی از شهروندان پس از تماس با همشهری، خواستار پیگیری این خبر بودند. دست‌اندرکاران احداث آزادراه قصد داشتند با تخریب بخشی از پارک به طول ۹۰۰ و عرض ۳۶ متر، معبری برای گذر آزادراه در بخش شمالی این پارک احداث کنند که خوشبختانه این اقدامات مخرب در حال حاضر به تعلیق درآمده است.

شیر می‌گیریم، آهو می‌دهیم

محمد جواد محمدی‌زاده در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت، با بیان اینکه شیر ایرانی هم‌اکنون در هندوستان وجود دارد، به ایسنا گفت:‌ مذاکراتی با مقامات هندوستان برای خریدن چند قلاده شیر ایرانی انجام شده و در منطقه میانکاله نیز شرایط برای زیست این موجود فراهم آمده است. به‌گفته وی درصورت به نتیجه رسیدن توافق با مقامات هندی در قبال شیر ایرانی، آهو به هندوستان داده خواهد شد.

محمدی‌زاده درباره مجروح شدن یکی از محیط‌بانان در دماوند که منجر به کشته شدن یک قلاده پلنگ شد، گفت: این محیط‌بان یکی از نیروهای ورزیده ما بود و علت حمله پلنگ به او استرسی بوده که در محل وقوع حادثه وجود داشته است. وی تصریح کرد: محیط‌بان برای دفاع از خود مجبور به تیراندازی به این پلنگ شده است. به هر حال ما در حال بررسی این موضوع هستیم اما یکی از موارد مبهم برای ما وجود پلنگ در منطقه دماوند بوده است که کیلومترها با منطقه حفاظت‌شده برای پلنگ‌ها فاصله دارد.

چند احتمال هم وجود دارد؛ یکی اینکه این پلنگ از نوع پلنگ‌هایی باشد که توسط اشخاص نگهداری می‌شده و فرار کرده و احتمال دیگر اینکه به دلایل خاصی این پلنگ از منطقه حفاظت‌شده به این مکان آمده باشد که احتمال اول قوی‌تر است. به هر حال همکاران ما در حال بررسی این موضوع هستند.

کد خبر 192118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز