گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: نابسامانی قیمت و عرضه خودرو علاوه بر افزایش فاصله قیمتی خودرو در حاشیه بازار و زیان مصرف‌کنندگان موجب ورود خودرو‌سازان به عرصه دلال بازی خودرو شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی تنظیم بازار و کاهش فاصله قیمتی کارخانه و حاشیه بازار را یکی از شروط افزایش اخیر قیمت خودرو اعلام کرده بود که اکنون نه‌تنها کاهش عرضه خودرو علت اصلی نابسامانی بازار است بلکه شرکت‌های خودروسازی با ترفندهای مختلف سعی در کسب سود دلال بازی در بازار خودرو دارند.

این شرایط موجب شده تا عرضه قطره‌چکانی خودرو خود زمینه‌ساز افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و بازی با بازار خودرو شود به‌نحوی که اطلاعیه اخیر شرکت‌های خودروسازی مبنی بر آغاز فروش نقدی برخی انواع خودرو تنها چند روز پابرجا بود و بسیاری از مردم از نبود امکان خرید خودرو به این شیوه به‌دلیل ثبت نام افراد یا گروه‌های وابسته به شرکت‌های خودروسازی در بازار خودرو خبر می‌دهند به‌نحوی که اکنون این سایت‌های خرید مسدود شده است.

درج آگهی فروش فوری مگان و ماکسیمای آپشنال با قید سند به نام خریدار و تحویل در محل کارخانه با قیمت‌های 60میلیون 800و 88میلیون و 500هزار تومان و پیگیری خبرنگار شائبه ورود خودرو‌سازان به عرصه دلال بازی خودرو را تقویت کرد چرا که این آگهی متعلق به شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا (ستکو) است که با خرید این خودروها در مزایده قیمت مگان 2000 اتومات را از 44میلیون و 660هزار تومان و ماکسیما فول آپشن را از قیمت 64میلیون و 500هزار تومان مصوب سازمان حمایت به بهانه نصب برخی آپشن‌ها به قیمت بیش از 60و 88میلیون تومان افزایش داده‌است.

هدف، تأمین نقدینگی است

مدیر بازاریابی و فروش شرکت سایپا در پاسخ به‌علت حضور شرکت‌های وابسته به سایپا در این مزایده و عرضه خودروهای مذکور به قیمت بیش از نرخ مصوب در یک شرکت وابسته به این شرکت به خبرنگار ما گفت: شرکت ستکو به‌عنوان یک مشتری این خودروها را با شرکت در مزایده و به قیمت بالاتر خریده و پس از نصب ‌آپشن‌، خودروهای مذکور را کمتر از قیمت نوع بدون آپشن این خودروها در بازار، می‌فروشد.

فرامرز طاهری با بیان اینکه شرکت ستکو مانند هر شخص حقیقی این خودروها را خریده و تفاوتی ندارد افزود: این موضوع ارتباطی با شخصیت حقوقی ستکو ندارد و مانند سایر شرکت‌کنندگان در مزایده این خودروها را گران‌تر خریده و نمی‌تواند به قیمت پایین‌تر بفروشد.

وی با بیان اینکه خودروهای مذکور با حدود قیمت60 میلیون تومان در مزایده خریداری و پس از نصب آپشن به بازار عرضه شده است، تصریح کرد: ستکو تنها برنده 30تا 40خودروی مزایده‌ای مذکور شده است.وی در مورد ممنوعیت شرکت کارکنان پارس خودرو و بستگان درجه یک آنان در این مزایده و حضور یک شرکت تابعه سایپا در مزایده مذکور گفت: ستکو شرکتی زیرنظر سایپاست و قوانین و مقررات اجازه شرکت در این مزایده را می‌داد و علاوه بر ما بسیاری دیگر از شرکت‌های تابعه گروه نیز در این مزایده شرکت کرده‌اند.
طاهری هدف شرکت ستکو برای شرکت در این مزایده را کمک به رفع مشکل کنونی نقدینگی صنعت خودرو و چرخیدن چرخ صنعت قلمداد کرد.

سازمان حمایت پیگیری می‌کند

اما شهرام میر آخور‌لو مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در این زمینه ضمن خودداری از ارائه هرگونه توضیحی اعلام کرد: از اطلاع شما متشکرم و سازمان حمایت این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

کد خبر 192114
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز