کارشناسان صنعت گردشگری نسبت به احتمال حذف سفرهای پروازی از سبد نیازهای خانوار ایرانی در آینده نزدیک هشدار می‌دهند.

هواپیما - حذف سفر پروازی خانواده ها

 افزایش نرخ قیمت بلیت‌های پروازی در کشور که موجب افزایش دوبرابری نرخ پروازهای داخلی شده است، کاهش شدید مسافران پروازی را نیز در پی دارد.

مسافران پروازی این روزها در فرودگاه‌های کشور برخلاف آن‌روزها که برای تهیه بلیت پرواز در برخی مسیرها می‌بایست با چندین شرکت خدمات هواپیمایی یا آژانس‌های خدمات گردشگری تماس می‌گرفتند، درخواست‌های مکرر شرکت‌های هواپیمایی را از بلندگوی فرودگاه‌های کشور می‌شنوند که مسافران را برای خرید بلیت هواپیما به باجه‌های مخصوص شرکت‌های هواپیمایی فرامی‌خوانند.

تأثیر منفی افزایش نرخ بلیت‌های پروازی بر صنعت گردشگری کشور اگرچه مورد تأکید کارشناسان صنعت گردشگری است ولی نگرانی‌هایی را نیز از جایگزین شدن سفرهای جاده‌ای و ایمن نبودن این شکل از سفر در مسیرهای طولانی و پرتردد به‌دلیل وقوع حوادث احتمالی جاده‌ای ایجاد کرده است. از سوی دیگر به‌دلیل وجود محدودیت‌ها در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور سفر با قطار نیز به‌شکل محدود صورت می‌گیرد؛ بدین‌ترتیب کارشناسان صنعت گردشگری هشدار داده‌اند که افزایش نرخ بلیت هواپیما، خطر حذف سفرهای پروازی از سبد خانواده‌های ایرانی را افزایش داده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در همین رابطه، صبح دیروز با هشدار نسبت به حذف سفرهای پروازی داخلی و خارجی از سبد خانواده‌های ایرانی هشدار داد. رضا اباذری در تحلیل خود از افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی و خارجی در چند روز گذشته و تأثیر آن بر سفر ایرانی‌ها گفت: نرخ ارز‌، حذف یا کاهش ارز مسافرتی، افزایش نرخ بلیت توسط خطوط هواپیمایی و فصل خلوتی سفر، ازجمله عواملی هستند که حجم سفرهای داخلی و خارجی ایرانی‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

وی رقم کاهش میزان سفرهای داخلی و خارجی را در شرایط کنونی بسیار بالا خواند و با بیان اینکه اکنون نمی‌توان رقم مشخصی از میزان کاهش حجم سفرها ارائه کرد‌، افزود: کاهش تقاضا در کوتاه‌مدت مطرح نیست و باید این موضوع را در میان‌مدت، بررسی و در درازمدت برای آن برنامه‌ریزی کرد. بنابراین اکنون نمی‌توان رقمی را مشخص کرد‌ ولی متأسفانه در این فصل با کاهش سفرهای داخلی و خارجی مواجهیم که اتفاقا رقم آن هم بالاست. به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، نرخ برنامه دفاتر مجری تور به شاخص‌های متفاوتی مانند هزینه اقامت‌، روادید، حمل‌ونقل هوایی‌، ریلی و جاده‌ای بستگی دارد.

اباذری گفت: با افزایش نرخ بلیت هواپیما‌، هزینه سفر هم افزایش می‌یابد. براساس اظهارات رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، نرخ ارز تبدیلی خطوط هواپیمایی (REO) در طول سال‌های اخیر افزایش جدی نداشته ولی حالا بیش از 100درصد افزایش یافته استه و این جریان قطعا موجب وارد کردن شوک به بازار سفر و گردشگری می‌شود. اباذری که خود مدیریت یکی از دفاتر خدمات مسافرتی کشور را نیز برعهده دارد با اشاره به اینکه پیش از گران‌شدن نرخ بلیت پروازهای داخلی و خارجی در کشور، هشدارهای لازم داده شده بود گفت: در این آشفته ‌بازار نرخ ارز و افزایش بلیت پروازهای داخلی، توجه‌ جدی‌ای به این هشدارها نشان داده نشده است.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی خارجی بدون درنظر گرفتن مشکلات موجود و شرایط تحریم، به افزایش نرخ خدمات خود از 10تا 300درصد اقدام کرده‌اند و این کار را براساس سیاستگذاری ایرلاین خود و در سکوت کامل سازمان متولی صنعت هوانوردی انجام داده‌اند. به گفته اباذری بارها تقاضای دیدار با ریاست سازمان هواپیمایی کشور مطرح شده است که آنها تاکنون پاسخی نداده‌اند.
اباذری افزود: با مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و هواپیمایی کشوری نیز جلساتی داشته‌ایم و مکرراً مکاتباتی را با مسئولان این دو سازمان با موضوع تعریف «بسته‌ حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی به‌منظور جلوگیری از رکود سفر و گردشگری» انجام می‌دهیم؛ اگرچه همچنان منتظر پاسخ این مقامات هستیم. وی ادامه داد: به‌دنبال رکود ایجاد‌شده در صنعت گردشگری، شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی با کاهش سود خود، برای جذب مسافر تلاش می‌کنند‌ اما حسن‌مدیریت مسئولان و تدابیر آنها می‌تواند برطرف‌کننده مشکلات باشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران تأکید کرد: متأسفانه به روند حذف سفر‌های داخلی و خارجی از سبد خانوار ایرانی وارد شده‌ایم، درحالی‌که امروز در دنیای مترقی‌، سفر جزو ضروریات زندگی انسان‌هاست و برای شهرنشین‌ها یک نیاز اصلی به‌شمار می‌آید. همچنین براساس بیانیه سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری جزو حقوق افراد است. مضاف بر این، بسیاری از مسافران علاوه بر قصد تفریح و تمدد اعصاب، به مقاصد ورزشی‌، طبیعت گردی، مطالعاتی‌، تحقیقاتی، آموزشی و بازرگانی یا حتی به انگیزه دیدار با اقوام، سفر می‌کنند.

به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، در حال حاضر بیش از سه‌هزار دفتر و شرکت خدمات مسافرتی در زمینه فروش تور و بلیت فعال هستند و به‌خطر افتادن امنیت شغلی افراد شاغل در این دفاتر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم قریب‌الوقوع است.

کد خبر 192005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز