همزمان با اعلام ناگهانی افزایش نرخ بلیت‌های پروازی در حمل‌ونقل هوایی کشور، بازار سفر در ایران دستخوش تغییراتی می‌شود که بدین‌ترتیب حمل و نقل زمینی و پس از آن حمل‌و نقل ریلی جایگزین سفرهای هوایی مسافران و گردشگران شهرهای مقصد گردشگری در کشور خواهد شد.

هواپیما

اگرچه خطوط هواپیمایی اعلام کردند که افزایش ناگهانی 70درصدی قیمت بلیت پروازها تنها چند روز اول در کاهش مسافران پروازی تأثیر دارد ولی واقعیت این است که تأثیر این میزان افزایش در قیمت بلیت‌های پروازی بر روند استفاده مسافران و گردشگران داخلی که قصد سفر به چند شهر مقصد گردشگری در کشور را دارند بیش از آن چیزی خواهد بود که مدیران حمل‌ونقل هوایی بر آن اصرار دارند.

بدین‌ترتیب حتی اظهارات مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که پیش‌تر اعلام کرده بود افزایش نرخ بلیت هواپیما تأثیری بر ناتوان‌کردن گردشگری داخلی کشور ندارد چندان محل توجه نخواهد بود. اما می‌توان گفت پیشنهاد مجید ابوالفتحی درخصوص راه‌اندازی پروازهای ارزان‌قیمت به قیمت حذف پکیج خدماتی داخل پرواز به مسافر، بتواند تا حدودی توجه مسافران پروازی را به سفر پروازی جلب کند. البته که توجه شرکت‌های هواپیمایی به این پیشنهاد مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی که مدتی نیز در خطوط هوایی کشور مدیریت کرده، تنها در حد یک احتمال ضعیف مطرح است.

جدای از قیمت اعلام شده برای پروازهای داخلی که البته باید به آن مبلغ، سهم پنج هزار تومانی عوارض فرودگاهی و پنج درصد عوارض شهرداری را نیز افزود، نگاهی به جدول نرخ بلیت‌ها، پیش و پس از افزایش ناگهانی قیمت که به تعبیر مدیران شرکت‌های هواپیمایی به واقعی شدن نرخ پرواز در ایران انجامیده است نشان می‌دهد که از این پس از حجم مسافران پروازی کاسته می‌شود.

در فهرست قیمت پروازها پیش از گرانی اخیر، بهای بلیت پرواز از تهران به مقصد جزیره کیش 93هزار و 400تومان بود که اکنون بدون درنظر گرفتن عوارض فرودگاهی و شهرداری این مبلغ به 154هزار و 110تومان افزایش یافته است. همچنین پرواز از تهران به مقصد مشهد به‌عنوان یکی از پرترددترین مسیرهای گردشگری کشور پیش‌تر 79هزار تومان بدون محاسبه عوارض قیمت داشت که اکنون به 130هزار و 350تومان رسیده است. در پرواز تهران به مقصد اصفهان نیز نرخ پرواز پیش از افزایش قیمت 55هزار و 800تومان بود که اکنون به 92هزار و 70تومان بدون محاسبه عوارض رسیده است. درخصوص پرواز تهران به شیراز نیز قیمت بلیت هواپیما پس از افزایش قیمت 111هزار و 870تومان است. درحالی‌که این میزان در نرخ گذشته 67هزار و 800تومان بود. از این پس پرواز تهران به مقصد تبریز نیز با بلیت 98هزار و 10تومان محاسبه می‌شود درحالی‌که این مبلغ پیش‌تر 59هزار و 400تومان قیمت داشت. بدین‌ترتیب مشخص خواهد شد که تأثیر افزایش نرخ پرواز در صنعت گردشگری کشور کوتاه ‌مدت است یا آنکه واقعا تأثیر منفی خود را بر رشد صنعت گردشگری کشور خواهد داشت.

 

کد خبر 190712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز