سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجری طرح بررسی الگوی مصرف کمی و کیفی انواع چربی و روغن‌های خوراکی خانوارهای شهر تهران گفت: متوسط مصرف روغن در خانوار تهران نسبت به 10 سال گذشته از 47 گرم به 30 گرم در روز رسیده است

کاهش میانگین سرانه مصرف روغن درخانوار تهرانی

به گزارش ایرنا، دکتر آناهیتا هوشیار راد، در نشست خبری که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برگزار شد در باره آخرین نتایج تحقیقات بررسی الگوی کمی و کیفی انواع چربی و روغن‌های خوراکی خانوارهای شهر تهران در سال 89 گفت: میانگین سرانه مصرف مجموع روغن‌ها و چربی‌های خوراکی 4/30 گرم در روز است که 5/11 گرم آن مربوط به روغن‌های نباتی جامد و 4/9 گرم مربوط به روغن‌های مایع به جز زیتون است.

وی اظهار داشت: همچنین در این بررسی 4/7 گرم آن مربوط به روغن‌های نباتی سرخ کردنی است.

هوشیار راد خاطر نشان کرد: 54 درصد از خانوار تهرانی مصرف روغن نباتی را گزارش داده‌اند ولی سرانه مصرف روغن نباتی جامد در خانوارهای مصرف کننده 45 درصد بیشتر از سایر روغن‌ها است.

متخصص تغذیه اضافه کرد: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که میزان مصرف در خانوارهای شهری تهران نسبت به 5 سال گذشته کاهش یافته و ترکیب روغن‌های مصرفی بهبود یافته است.

به گفته وی این نتایج نشانگر اثر مثبت برنامه‌های اجرایی در جهت بهبود وضعیت مصرف روغن‌ها و چربی‌های خوراکی است.

مجری این طرح ادامه داد: میزان مصرف روغن نباتی مایع، روغن مخصوص سرخ کردنی و روغن حیوانی بین سطوح مختلف اقتصادی - جغرافیایی تفاوت معنی داری نداشت و تفاوت میزان مصرف در قشرهای مختلف اجتماعی در مورد روغن نباتی جامد و روغن زیتون معنی دار بوده است.

هوشیار راد خاطر نشان کرد: میانگین کل روغن مصرفی در بین سطوح مختلف تفاوت آماری معنا داری دارد و بیشترین میزان روغن مصرفی مربوط به جنوب تهران و شهر ری با 34 گرم نفر در روز است و کمترین مقدار روغن مصرفی مربوط به مرکز شهر است که در مقایسه با قشرهای جامعه که مصرف بالا داشتند میزان مصرف‌شان حدود 30 درصد کمتر است.

متخصص تغذیه افزود: در این بررسی هدف بررسی میزان مصرف روغن و چربی خوراکی در سطح خانوار تهرانی است و آخرین اطلاعات و بررسی‌ها در سال 81 نشان داد که در این سال متوسط سرانه مصرف روغن 46 گرم در روز برآورد شده بود.

وی با اشاره به اینکه سهم عمده مصرف خانوارها را روغن نباتی جامد تشکیل می‌دهد اظهار داشت: با توجه به سهمی که روغن نباتی جامد دارد و اسید چرب اشباع نشده و ترانس در دهه 80 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دست به اقدامات بهداشتی در ترکیب روغن‌های مصرفی ایجاد کرد.

مجری این طرح گفت: این تغییرات در جهت افزایش تولید روغن‌های نباتی مایع و کاهش روغن جامد بوده است که روغن با ترکیبات جدید در بازار ارایه شد.

وی افزود : این بررسی که بر روی دو هزار و 312 خانوار تهرانی به عمل آمد حاکی از آن است که خانوارهای تهرانی در مقایسه با 10 سال گذشته 10 گرم روغن مصرفی خود را کاهش داده‌اند و این کاهش معادل 25 درصد است.

کد خبر 191969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز