گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد حداکثر تا دو هفته دیگر باید در مجلس حاضر شود تا به سؤالات ارزی نمایندگان پاسخ دهد.

پیش از این اتفاق اما امروز جمعی از نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهور دیدار می‌کنند؛ دیداری که گفته می‌شود دعوتنامه آن را چهارشنبه گذشته معاون رئیس‌جمهور در صحن علنی پخش کرده و طراحان سؤال این نشست را سناریویی برای بی‌اثر کردن جلسه سؤال از رئیس‌جمهور تفسیر کرده‌اند.

از زمانی که موضوع سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی قوت گرفته، این دومین جلسه برخی نمایندگان مجلس با محمود احمدی‌نژاد است. در آن جلسه عده‌ای از نمایندگان ازجمله غلامعلی حداد عادل به میانجیگری برخاسته بودند تا طرح سؤال از رئیس‌جمهور اعلام وصول نشود اما بنا به گفته برخی نمایندگان رئیس‌جمهور در آن جلسه سؤال از تریبون مجلس را فرصتی برای بیان ناگفته‌ها دانسته بود.

محمود احمدی‌نژاد که همین چند روز پیش در دومین اجلاس وحدت و انسجام ملی جوانان ایران اسلامی وقتی درباره رفع موانع استخدامی نخبگان صحبت می‌کرد به مجلس کنایه زده بود که «اگر ایراد قانونی گرفتند کنار باقی سؤالات، این سؤال را هم جواب می‌دهم!» امروز میزبان جمعی از نمایندگان مجلس است؛ جلسه‌ای که در آن بنا به گفته امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی یکی از اعضای شورای مرکزی اصولگرایان قرار است درباره موضوعات روز کشور که مهم‌ترین آنها مسائل اقتصادی است بحث شود.

طبیعی است اگر مسائل اقتصادی محور بحث در این جلسه باشد مسائل ارزی کشور که محور سؤال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور هم هست مورد اشاراتی قرار بگیرد. طراحان سؤال خیلی تمایلی به برگزاری این چنین نشست‌هایی ندارند و شاید پیش‌بینی می‌کنند در روز سؤال از رئیس‌جمهور که نیاز به رأی‌گیری درباره پاسخ رئیس‌جمهور است، این نشست‌ها رأی را به نفع احمدی‌نژاد در صحن علنی تغییر دهد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس درصورتی که نمایندگان از پاسخ رئیس‌جمهور قانع نشوند، موضوع سؤال برای پیگیری به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

به‌خاطر همین هم خیلی از نمایندگان گفته‌اند که تمایلی برای حضور در این نشست ندارند. مسئله‌ای که عضو فراکسیون اصولگرایان در این‌باره به مهر گفته است: هرکسی نظر خودش را دارد. آیا می‌خواهیم در چند‌ماه باقیمانده ارتباطمان را با دولت قطع کنیم؟ من دلایل اینگونه مخالفت‌ها را متوجه نمی‌شوم.

همزمان با این اتفاقات البته نایب‌رئیس کمیسیون اصل‌90مجلس نیز از بررسی شکایت تعدادی از نمایندگان از عملکرد هیأت رئیسه در مورد نحوه اعلام وصول سؤال از رئیس‌جمهور در جلسه امروز کمیسیون خبر داده و گفته است تعدادی از شاکیان هیأت رئیسه به همراه نماینده هیأت رئیسه در جلسه کمیسیون اصل 90حاضر خواهند شد تا توضیحات خود را ارائه دهند. علیرضا زاکانی، علی اصغر زارعی و محمد کوثری مهم‌ترین چهره‌های شاکی از هیأت رئیسه هستند که معتقدند در تعداد امضاهای سؤال از رئیس‌جمهور شبهه وجود داشت و هیأت رئیسه باید در اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور تأمل بیشتری به خرج می‌داد. بنا به گفته فاطمه رهبر تعداد نمایندگان شاکی از هیأت رئیسه به کمیسیون اصل 90، 10نفر هستند.

کد خبر 191586
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز