یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه سیاسی: صحن علنی مجلس روز گذشته محل انتقادات تندی نسبت به دولت بود؛ چه در نطق‌ها و چه درباره جلسه‌ای که برخی اصولگرایان پیش از حضور رئیس‌جمهور در مجلس با او دارند.

از هفته گذشته که دعوتنامه‌هایی برای برگزاری یک جلسه مشترک بین نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور در صحن علنی پخش می‌شد، اعتراض‌هایی از دل مجلس برخاسته بود که چنین برنامه‌ای از سوی دولت قبل از حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی و پاسخ به سؤالات نمایندگان سناریویی است برای بی‌اثر کردن سؤال از رئیس‌جمهور تا دیروز باز تذکراتی در این‌باره شنیده شد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت روز گذشته نسبت به توزیع دعوتنامه‌ای مبنی بر ملاقات با رئیس‌جمهور بین نمایندگان مجلس انتقاد کرد و گفت: عده خاصی این نامه را توزیع کردند و اهداف خود را پیش می‌برند که منجر به اختلاف‌افکنی در مجلس می‌شود. بهروز نعمتی نماینده اسد آباد پرسید که چه دلیلی دارد با توجه به شرایطی که وجود دارد و طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس مطرح است اینگونه جلسات از جایی غیر از هیأت رئیسه هماهنگ شود.

این واکنش‌ها در نطق‌های میان‌دستور مجلس هم ادامه پیدا کرد و عزیز اکبریان نماینده مردم کرج از نمایندگانی که قرار بود شب گذشته در جلسه رئیس دولت شرکت کنند پرسید: به‌نظر شما آیا هماهنگی این جلسه درست انجام شده؟ درحالی‌که احمدی‌نژاد در دیدار با جوانان به نمایندگان توهین و حتی آنها را تهدید به اخراج کرد.

این اما تنها حاشیه‌ای از حواشی دیروز مجلس درباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور نبود. شاخ و شانه کشیدن بین مجلس و دولت به زمان حضور رئیس‌جمهور هم کشیده شد. آنجا که حسین سبحانی نیا عضو هیأت رئیسه مجلس خبر داده بود که رئیس‌جمهور در آخرین روز از مهلت قانونی‌اش یعنی 14آذر به مجلس خواهد آمد اما لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی احمدی‌نژاد به پاسخ برخاسته که ما هنوز تاریخ دقیقی را برای حضور رئیس‌جمهور در مجلس اعلام نکرده‌ایم و این تاریخ باید از سوی دولت اعلام شود.
سؤال از رئیس‌جمهور 14آبان در صحن علنی و در میان اعتراض برخی نمایندگان مخالف این طرح اعلام وصول شد و طبق آیین‌نامه رئیس‌جمهور یک‌ماه فرصت حضور در مجلس و پاسخ به سؤالات را دارد. نمایندگان در این طرح سؤالاتی درباره نوسانات ارزی و افسارگسیختگی دلار از رئیس‌جمهور پرسیده‌اند.

از سوی دیگر نطق‌هایی که روز گذشته در مجلس ایراد شد تنه به تنه انتقادهایی می‌زد که این روزها در حوزه اقتصادی از دولت کم نیست. عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در نطق خود از اینکه رئیس‌جمهور مشکلات اقتصادی کشور را به گردن تحریم‌ها می‌اندازد گلایه کرد و سپس گفت که شما یک زمان تحریم‌ها را تنها یک کاغذ پاره می‌خواندید اما امروز تمام مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم‌ها می‌دانید و هر دو نگاه شما در این خصوص غلط است. او ضمن انتقاد از عملکرد دولت در مسائل اقتصادی گفت: آیا موضع مجلس در مقابل این بی‌تدبیری‌ها سکوت است؟ چرا باید ارزش پول ملی به یک‌سوم کاهش یابد.

نماینده مردم کرج از رئیس‌جمهور خواست تا در سال تولید ملی سری به کارخانجات و صنایع بزند و احوالی از صنعتگران و تولیدگران بگیرد و ادامه داد که آقای رئیس‌جمهور بازرسان خود را به کوچه و بازار بفرستید و خودتان نیز به بیمارستان‌ها سرکشی کنید تا از نزدیک با درد مردم آشنا شوید. حسین مظفر نماینده مردم تهران نیز روز گذشته در نطق خود به اختلاف سلایق سران قوا اشاره کرد و گفت که دولت باید بداند که مجلس در رأس امور است و با وجود اختلاف نظر در شیوه‌ها تا زمانی که این اختلاف نظر به منازعات فرسایشی تبدیل نشده خوب و مفید است.معاون رئیس مجلس اظهار داشت: هرگونه جدل بین مسئولان از جیب مردم هزینه می‌شود؛ مردمی که در گردنه‌های مختلف پشتیبان نظام و مسئولان بودند.

کد خبر 191725
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز