گروه بین‌الملل: دیروز و در چهارمین روز از حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به باریکه 75کیلومتری غزه، دست‌کم 10فلسطینی به شهادت رسیدند.

بدین‌ترتیب شمار شهدای فلسطینی از زمان آغاز عملیات اسرائیل در این باریکه فلسطینی، از 38شهید فراتر رفت. در مقابل، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که از ابتدای درگیری‌ها تاکنون دست‌کم 80اسرائیلی در اثر شلیک موشک‌های جنبش مقاومت زخمی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دیروز مقر نخست‌وزیری فلسطین و ساختمان دولت حماس در نوار غزه را هم بمباران کردند.

این مقر که یک روز پیش از بمباران میزبان هشام قندیل نخست‌وزیر مصر بود، با چهار موشک هدف قرار گرفت و ویران شد. اما دیروز دولت رژیم صهیونیستی با فراخواندن 75هزار نفر از نظامیان ذخیره در چارچوب این عملیات موافقت کرد. ارتش این رژیم همچنین دیروز یک سکوی دیگر به شمار سکوهای سامانه‌های ضد‌موشکی گنبد آهنین افزود و آن را در تل آویو مستقر کرد.

به گزارش سایت صدای اسرائیل، ارتش این رژیم به‌منظور جلوگیری از شلیک موشک‌های فلسطینیان به داخل تل آویو، پنجمین سکوی ضد‌موشکی خود را مستقر ساخت و اعلام کرد که از زمان آغاز حملات به نوار غزه، این سامانه‌ها توانسته‌اند 213موشک فلسطینی را ساقط کنند. در مقابل، فلسطینیان اعلام کرده‌اند که بیش از 510موشک به مناطق مختلف در اراضی اشغالی ازجمله تل آویو و شهر قدس شلیک کرده‌اند. علاوه بر آن، اسرائیل دیروز تمامی راه‌های اصلی منتهی به نوار غزه را بست و آنها را مناطق بسته نظامی اعلام کرد تا بدین‌ترتیب بارقه‌های عملیات زمینی به این منطقه تقویت شود. در مقابل، شبکه خبری المیادین هم گزارش داد که بنیامین نتانیاهو با حمله زمینی به نوار غزه موافقت کرده است. رئیس دفتر سیاسی حماس هم اعلام کرد که روزگار پیروزی اسرائیل بر کشورهای عربی پایان یافته است.

درحالی‌که حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به غزه ادامه دارد، تغییری که افزایش توان موشکی مقاومت فلسطین در رویارویی با اسرائیل ایجاد کرده، در نخستین واکنش آمریکا به تحولات روزهای اخیر غزه مشهود است. این‌بار آمریکا تنها به تأیید حملات رژیم صهیونیستی به غزه بسنده نکرد، بلکه از طرف‌های منطقه‌ای هم خواست برای میانجیگری و توقف واکنش فلسطینیان وارد عمل شوند. دیروز باراک اوباما در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو بر حق اسرائیلی‌ها برای دفاع از خود تأکید کرد و به این ترتیب برای ادامه حمله به غزه چراغ سبز نشان داد.

اما درحالی‌که انتظار می‌رفت کشورهای عربی در واکنش به این حملات، به سرعت نشست فوق‌العاده برگزار کنند، این نشست فوق العاده با تأخیری حدود یک هفته‌ای، دیروز در قاهره برگزار شد. محمد مرسی در پی درخواست آمریکا، وارد عمل شده و با مشعل، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر در قاهره دیدار کرد. اردوغان پیش از سفر به قاهره و دیدار با مرسی، اسرائیلی‌ها را به مانور انتخاباتی از طریق حمله به نوار غزه متهم کرد.

طی روزهای گذشته ایالات متحده کشورهای ترکیه، قطر و مصر را به استفاده از نفوذ خود در میان فلسطینیان برای واداشتن آنها به توقف شلیک موشک به اراضی اشغالی فراخوانده بود. نمایندگان کشورهای عربی در شورای امنیت دیروز تلاش‌های خود را برای برگزاری نشست شورای امنیت وتصویب پیش‌نویس بیانیه‌ای علیه رژیم صهیونیستی آغاز کردند. تلویزیون رژیم صهیونیستی هم دیروز تصاویری را از تظاهراتی مقابل کاخ سفید در واشنگتن پخش کرد که در آن یهودیان در مخالفت با حملات این رژیم به نوار غزه، تظاهرات کردند. در مقابل، تظاهرات دیگری در همان مکان در حمایت از این عملیات برگزار شد.

اما در ادامه همبستگی‌های رسمی کشورهای عربی با نوار غزه، دیروز وزیر خارجه تونس برای نخستین‌بار وارد نوار غزه شد و با اشاره به اینکه حمله اسرائیل به نوار غزه، تجاوزی آشکار است، تأکید کرد که این اقدام را با هیچ معیار و مقیاسی نمی‌توان توجیه کرد.

کد خبر 191562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز