گروه اجتماعی: پس از مدت‌ها کش‌وقوس درباره واحد درسی تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها،‌ به گفته یکی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درس تنظیم خانواده از دروس دانشگاهی حذف شده است.

محمد‌حسین یادگاری با اعلام خبر حذف درس تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها به مهر گفت: وزارتخانه‌های بهداشت و علوم حذف درس تنظیم خانواده را به دانشگاه‌های خود ابلاغ کرده‌اند. او اظهار کرد: براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مقرر شده است که دیگر برنامه تنظیم خانواده نداشته باشیم، چون در د‌هه‌های آینده با نیروهای مسن روبه‌رو شده و روی افزایش جمعیت متمرکز می‌شویم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش جمعیت مصوبه دارد و روی تشکیل خانواده و محوریت خانواده در نظام جمهوری اسلامی متمرکز شده است. به گفته عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دیگر درسی به نام تنظیم خانواده در داخل دانشگاه‌ها نداریم و بحث ازدواج، محوریت خانواده و افزایش جمعیت در دستور کاری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و همچنین دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

یادگاری درباره اینکه آیا به‌طور کامل زمان حذف تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها مشخص است، اظهار کرد: هم‌اکنون این درس حذف شده است، وزارت بهداشت بحث تنظیم خانواده و سرمایه‌های مربوط به این کار را صفر کرده، وزارت علوم هم به همین صورت عمل کرده و درس‌های مرتبط با تنظیم خانواده را حذف و بحث افزایش جمعیت و محوریت خانواده را طرح کرده است.

تدریس شکوه همسرداری

سال90 برخی مسئولان از تدریس کتاب شکوه همسرداری به جای درس تنظیم خانواده سخن گفتند،‌ معاون امور خانواده و مسئول عفاف و حجاب مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری نیز در این‌باره گفت: تدریس کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری باعث می‌شود که دانشگاه‌ها بهترین جایگاه را در مشاوره پیش از ازدواج پیدا کنند؛ چرا که استادان می‌توانند به دانشجویان مشاوره‌ بدهند. زهرا سجادی اظهار کرد: کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری شیوه‌های انتخاب همسر را به دختران و پسران آموزش داده است.

نیاز به سیاست‌های تعریف شده

یک پژوهشگر و کارشناس ارشد جمعیت‌شناسی درباره بحث جمعیت کشور گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جمعیت کشورمان روزی سالخورده خواهد شد ولی از هم‌اکنون باید سیاست‌های ما در این‌باره برای سال‌های آتی تدوین شود؛ اگر می‌خواهیم افزایش جمعیت داشته باشیم، باید سیاست‌های ما کاملا تعریف شده باشد. علی حاتمی اظهار کرد: به‌نظرم باید برای مسائل جمعیتی سیاست‌های کاملا شفاف و کارشناسی داشته باشیم. او افزود: طی دو دهه آینده ما با بحران سالمندی جمعیت روبه‌رو خواهیم شد، ما چند دهه توانستیم نگرش مردم را نسبت به باروری تغییر دهیم که اغلب هم با اعمال سیاست‌های غیرمستقیم بود، از هم‌اکنون باید برای 20تا 30سال آینده سالخوردگان برنامه‌ریزی داشته باشیم.

کد خبر 191330
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز