چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: خبرهای خوبی از خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر به گوش می‌رسد.

 این خبرهای خوب طی نشستی صمیمانه با مدیرعامل خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد. شاید یکی از خبرهای خوب این دوره را می‌توان بیمه‌شدن 700هنرمند از سوی شهرداری دانست. مجید سرسنگی گفت: امسال 700هنرمند برجسته بدون توجه به شرایط سنی بیمه شدند و شهرداری تقبل کرد حق بیمه آنها را بپردازد.

فضاهای جدید برای تئاتر

خبر خوش دیگر برای اهالی تئاتر اجرا شدن نمایش «یرما» به کارگردانی دکتر علی رفیعی در سال92 در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر بود. با اینکه در این مدت زمزمه‌هایی مبنی بر اجرا نشدن نمایش یرما در تماشاخانه ایرانشهر به گوش می‌رسید اما مجید سرسنگی با اشاره به گذشته‌های نه چندان دور گفت: بسیار علاقه‌مند بودیم تا دکتر رفیعی نمایشی را در ایرانشهر به صحنه بیاورند، به همین دلیل برای اجرای ایشان در سال 91نوبتی را درنظر گرفتیم که قراردادش هم موجود است اما ایشان قرارداد را امضا نکردند و ترجیح دادند نمایش‌شان را در تالار وحدت اجرا کنند. با منتفی‌شدن نمایش یرما در تالار وحدت مجددا پیشنهاد اجرای این نمایش در این تماشاخانه مطرح شد، اما با توجه به بسته شدن جدول نمایش سالن استاد سمندریان شایعاتی مبنی بر عدم اجرای این نمایش از سوی گروه نمایشی مطرح شد. با این حال او تصریح کرد: اجرای این نمایش اصلا بلاتکلیف نیست و حتی پیشنهاد می‌دهیم تا دکتر رفیعی سال92 دو نمایش را به‌طور همزمان در تالار استاد سمندریان اجرا کنند.

او با اشاره به غیراخلاقی بودن به‌هم‌زدن جدول نمایش و جابه‌جایی گروه‌ها در این سالن اعلام کرد: با توجه به روحیات اخلاقی و استادی دکتر رفیعی بعید است که ایشان هم به تغییر جدول نمایش علاقه داشته باشند، اما به‌زودی تاریخ دقیق اجرای کار ایشان در سال92 را اعلام می‌کنیم و قراردادش هم بسته خواهد شد.

خبر خوب دیگر بدون مشکل‌بودن روند ساخت تماشاخانه شماره سه ایرانشهر بود. این روزها خبرهایی از عدم‌رضایت شورایاری محله برای ساخت این تماشاخانه به گوش می‌رسد. اما این مشکلات با توضیحاتی از سوی مسئولان برطرف شده تا باغ هنر با ویژگی خاص به یک قطب هنری تبدیل شود. سرسنگی در این‌باره گفت: در ابتدا ابهاماتی برای شورایاری محله وجود داشت اما پس از انجام گفت‌وگو خوشبختانه این مشکل کاملا حل شده است و مجری طرح این پروژه کارش را آغاز کرده که امیدواریم اردیبهشت‌ماه این تماشاخانه با اجرای یک اثر نمایشی کارش را آغاز کند.

طولانی شدن روند ساخت تماشاخانه شماره سه این شائبه را به‌وجود آورد که قرار است این تماشاخانه به مکانی دیگر ازجمله سوله‌های نظامی باغ هنر منتقل شود. او ضمن رد این موضوع به تلاطمات اقتصادی این دوران اشاره کرد و گفت: قرارداد ساخت این تماشاخانه در باغ هنر بسته شده و به‌طور جدی روی آن کار می‌شود.

اشاره به ضرورت گسترش فضای باغ هنر و تبدیل آن به فضایی کاملا فرهنگی، بخش دیگری از صحبت‌های مدیرعامل خانه هنرمندان بود. صحبت‌هایی که به تغییر کاربری سوله‌های نظامی رسید. او در این‌باره گفت: در نخستین روز ورودم به خانه هنرمندان ایران از آقای شهردار چند قول گرفتم که یکی از آنها مربوط به تغییر کاربری پادگان این منطقه است. این پادگان را که کاملا بی‌ربط است می‌توانیم به فضای باغ هنر وصل کنیم، بودجه‌اش هم پرداخت شده و ارتش باید آن را تحویل بدهد.به گفته او، این فضاها برای تبدیل شدن به موزه تجسمی، سالن تمرین یا سالن موسیقی قابلیت دارد. همچنین او نوید داد که یک ساختمان پنج طبقه در باغ هنر خریداری و بخش اداری خانه هنرمندان ایران به آنجا منتقل شود.

توجه به موسیقی اصیل

اما سهم موسیقی از باغ هنر نکته دیگری بود که سرسنگی این نوید را داد که شهرداری با موسیقی فاخر و فرهنگی نه‌تنها مشکلی ندارد بلکه از آن حمایت هم می‌کند. او در ادامه تصریح کرد: شهرداری تا حد امکان به گروه‌های موسیقی کمک می‌کند اما مشکل خانه‌هنرمندان این است که مکان مناسبی برای اجرای موسیقی نداریم که امیدواریم در گسترش فضاهای فرهنگی بتوانیم مکانی هم برای موسیقی تعریف کنیم.

او تخفیف 50درصدی برج میلاد به گروه‌های موسیقی سنتی را حمایت شهرداری از موسیقی دانست و به نقش مؤثر موسیقی اشاره کرد: نمی‌توان نیاز مردم به موسیقی را نادیده گرفت. موسیقی می‌تواند در خدمت نظام، سازندگی کشور و امیدبخشی به مردم باشد. همچنان که در دوره انقلاب و جنگ نقش بسیار مهمی در روحیه مردم داشت اما متأسفانه امروزه فرهنگ مهاجمی که به ما فشار آورده روی موسیقی خیلی حساب کرده است و در مقابل دستگاه‌های فرهنگی داخلی هم حتما باید برنامه داشته باشند.

سرسنگی درباره انجام فعالیت‌های موسیقی در تماشاخانه شماره سه ایرانشهر گفت: یک اصل کلی وجود دارد که باید از توان بخش خصوصی در فرهنگ و هنر کمک بگیریم. سیستم دولتی نمی‌تواند هم سیاستگذاری کند هم مجری باشد و هم داوری و نقد کند. بنابراین نهادهای فرهنگی و هنری صرفا باید سیاستگذار، حمایت‌کننده و ناظر بر روند فعالیت‌ها باشند تا بوروکراسی‌شان از بین برود و اجرائیات را به بخش خصوصی واگذار کنند.

کد خبر 191237

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز