گروه ادب و هنر: مهرماه سال گذشته قرارداد احداث و بهره‌برداری از نخستین سالن پیش‌ساخته تئاتر کشور بین مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر با رضا حداد، کارگردان تئاتر منعقد شد.

تماشاخانه ایرانشهر

این سالن که به‌عنوان تماشاخانه ایرانشهر3 نامگذاری شده، در ضلع شمال‌شرقی باغ هنر قرار دارد. فضایی که با حمایت شهرداری تهران، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و شهرداری منطقه شش برای رفع کمبود فضاهای فرهنگی به خانه هنرمندان واگذار شده‌ است.

رضا حداد کارگردان تئاتر و سرمایه‌گذار احداث سالن شماره3درباره روند اجرایی این طرح پس از گذشت 10ماه گفت: در زمان شروع کار برای اجرای این طرح متوجه منبع آبی شدیم که در محل احداث تماشاخانه ایرانشهر3 وجود دارد. به همین دلیل نیاز است که کارشناسی صورت بگیرد تا بدانیم که ‌آیا منبع آبی که وجود دارد، تحمل احداث یک سالن تئاتری را دارد یا خیر؟ به همین دلیل ما به شهرداری نامه نوشتیم و هم‌اکنون منتظر هستیم که شهرداری منطقه شش پاسخ نامه ما را بدهد که آیا از نظر فنی می‌توانیم این سالن را روی منبع آب احداث کنیم یا خیر؟

به گفته کارگردان «مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش» این نامه به بخش فنی شهرداری ارجاع داده‌شده است تا پس از بررسی‌های فنی، نظر کارشناسی به گروه سازنده اعلام شود. آنطور که پیش‌بینی شده است ظرفیت تماشاگران این سالن حدود 600 نفر خواهد بود و صحنه این سالن به شکل جعبه سیاه و قابل استفاده برای هرگونه طراحی تئاتر خواهد بود. پیش از این مدیرعامل خانه هنرمندان درباره امکانات این سالن گفته بود: «در این سالن از جدیدترین امکانات و تجهیزات نور و صدا استفاده خواهد شد و به گروه‌های نمایشی این امکان را می‌دهد که بتوانند از فضاهای مجازی و تصاویر سه بعدی در آثار خود استفاده کنند.»نکته مهم‌تر قابلیت تغییر مکان این سالن خواهد بود.

حداد در این‌باره گفت: «این سالن یک سالن پرتابل خواهد بود و امکان این را دارد که جمع بشود و در جای دیگر احداث بشود و همه امکانات فنی ای که سالن تئاتر نیاز دارد این سالن خواهد داشت.»حداد در پاسخ به این سؤال که اگر از نظر فنی امکان ساخت این سالن وجود نداشته باشد، گفت: «من همینجا از آقای ایازی و آقای دکتر سرسنگی می‌خواهم که اگر این موضوع تا یک‌ماه دیگر حل نشد، به گروه ما زمین دیگری در نقطه دیگری از شهر تحویل داده شود تا ما بتوانیم سالن خودمان را احداث کنیم.» کارگردان نمایش «آمدیم، نبودید، رفتیم» قرار بود این نمایش را در سالن تازه‌تأسیس اجرا کند، که به‌دلیل آماده نشدن در تماشاخانه ایرانشهر کار خود را اجرا کرد.

وی درباره شیوه اداره این سالن گفت: «براساس قرارداد منعقده، بهره‌برداری این سالن ظرف مدت پنج سال بر عهده ما گذاشته شده و این بهره‌برداری تحت نظارت مدیریت تماشاخانه ایرانشهر مطابق با ضوابط قانونی اجرای تئاتر در کشور و نیز در راستای سیاست‌های کلان تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان ایران صورت خواهد گرفت.»

بنا به گفته حداد پس از گذشت مدت مذکور این سالن واگذار خواهد شد. او که با سرمایه شخصی این سالن را می‌سازد درباره بازگشت سرمایه این سالن تصریح کرد: «در این مدت در‌آمد حاصله متعلق به ما خواهد بود. اما مطمئن هستم که در این پنج سال و حتی زودتر بازگشت سرمایه خواهیم داشت.»

حداد در انتها تصریح کرد: «علاقه‌مندم که سالن تئاتر احداث کنم و اگر مسئولان تمایل داشته ‌باشند، ما مایل هستیم که این کا ر را ادامه بدهیم و سالن‌های دیگری بسازیم. ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که سه سالن دیگر در نقاط دیگر شهر تهران بسازیم و برای این موضوع به‌زودی قرار است جلسه‌ای با سیدمحمد هادی ایازی و دکتر مجید سرسنگی داشته باشیم تا برای احدادث این سالن‌ها صحبت کنیم.»

کد خبر 178142

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز