سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نظریه‌ای جدید عنوان می‌کند که انسان‌ها به تدریج درحال ازدست دادن هوش خود هستند، زیرا فشار تکاملی باهوش‌بودن از روی آنها برداشته شده است.

هوش

به گزارش NBC، بر اساس این نظریه جدید فشار تکاملی برای باهوش باقی ماندن انسانها از زمانی که زندگی در شهرک‌های کشاورزی متراکم آغاز شد، از روی انسان برداشته شده و از این رو هوش انسان درحال از دست رفتن است.

به گفته محققان دانشگاه استنفورد، توانایی‌های فکری انسان‌ها و بهبود‌یابی هزاران ژن مرتبط با نبوغ و تفکر احتمالا در گروهی از انسان‌ها رخ داده که پیش از اجداد انسان مدرن در آفریقا زندگی می‌کرده‌اند. از آن زمان به بعد هوش انسان در مسیری سراشیبی قرار گرفته است.

این نظریه بدون مخالفت و انتقاد قرار نگرفته است و عده‌ای از دانشمندان بر این باورند انسان امروز به جای از دست دادن هوشش آن را به انواع مختلفی از هوش تبدیل کرده‌است. انسان‌های اولیه برای حفظ بقای خود مجبور بودند توانایی‌های خود را در تمامی زمینه‌ها حفظ کنند اما پس از آغاز عصر کشاورزی، با از بین رفتن بسیاری از نیازها،‌نیاز برای هوشیار نگه‌داشتن تعدادی از ژن‌ها نیز در انسان از بین رفت.

به گفته محققان، هوش انسان به واسطه دو هزار تا پنج هزار ژن تعیین می‌شوند، و این ژنها به صورت خاص در معرض تغییرات مخرب یا جهش قرار دارند. بر اساس میزان جهش‌هایی که در میان این ژنها رخ می‌دهد، محققان به این نتیجه رسیدند که هر انسان معمولی از دو ژن هوشمندی جهش یافته برخوردار است که طی سه هزار سال گذشته به این شکل تکامل یافته است.

از سویی دیگر توماس هیل،‌محقق دانشگاه وارویک معتقد است تنها به این دلیل که میزان جهش‌ها در ژن‌های هوش انسان افزایش یافته، انسان به گونه‌های کم‌هوش تبدیل نشده است و در عوض این امکان را یافته تا جمعیتی متنوع‌تر از انسان‌هایی با درجه هوشی متفاوت را تشکیل دهد. به گفته وی 200 هزار سال پیش استفان هاوکینگی وجود نداشت اما امروزه افراد زیادی با هوش و استعدادی مشابه هاوکینگ در گوشه و کنار جهان حضور دارند.

کد خبر 191138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز