گروه سیاسی: این بار پیشنهاد مذاکره بین ایران و آمریکا را روس‌ها مطرح کرده‌اند، برای نخستین بار دولت روسیه، ایران و آمریکا را به آغاز مذاکرات مستقیم و رودررو دعوت کرده است اما ایران با رد مجدد این پیشنهاد تصمیم‌گیری درباره مذاکره جامع و کامل با آمریکا را منوط به‌نظر رهبری دانسته است.

پیش‌تر البته در روزهایی که منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌شد رسانه‌های آمریکا باب شایعاتی درباره مذاکره تهران- واشنگتن را باز کرده و نوشته بودند مذاکراتی غیررسمی بین مقامات دو کشور در جریان بوده است و تا وقتی که علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل این شایعات را تکذیب نکرده بود، شاخ و برگ به این شایعه، کم اضافه نمی‌شد.

حالا بار دیگر یک رسانه آمریکایی دیگر به استقبال مذاکره رفته و بر گفت‌وگوی رودرروی تهران- واشنگتن متمرکز شده است، البته به نقل از سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه. ریابکوف گفته که مسکو تمایل دارد شاهد ورود واشنگتن و تهران به تماس دیپلماتیک مستقیم باشد. این روزنامه ادعای نیویورک تایمز را این بار به نقل از این مقام روس تکرار کرده و نوشته که تماس‌های غیررسمی (میان آمریکا و ایران) در جریان است اما گفت‌وگوهای مستقیم نیز ممکن است.

ریابکوف افزوده است: چنین ترتیباتی مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد؛ حتی اگر 3+3به‌صورت تمام و کمال نباشد. ما منطقی هستیم. چیزی را می‌خواهیم که همه را از این ورطه بیرون بکشد. با این همه علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان بلافاصله به اینگونه سخنان واکنش نشان داده و گفته که تصمیم برای مذاکره مستقیم با آمریکا تنها در اختیار رهبری است.

او در پاسخ به سؤالی در این‌باره که معاون وزیرامورخارجه و نماینده روسیه در 1+ 5اعلام کرده که از گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن استقبال می‌کند گفت: گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا درخصوص مسائل موضوعی قبلا هم بوده و به‌طور مثال در بحث افغانستان و عراق شکل گرفته است.

وزیرامورخارجه با اشاره به اینکه گفت‌وگوی موضوعی با گفت‌وگوی کامل و دوجانبه سیاسی که دربرگیرنده همه مسائل سیاسی باشد فرق می‌کند، افزود: اکنون نیز درخصوص پرونده هسته‌ای به‌صورت غیرمستقیم در چارچوب 1+5گفت‌وگو وجود دارد چرا که نماینده آمریکا آنجا حضور دارد. این همه در حالی صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد در سفر اخیری که به بالی داشت به مثابه روزهایی که در نیویورک بود باز بحث‌هایی درباره مذاکره با آمریکا مطرح کرد و گفت موضوع هسته‌ای ایران تبدیل به یک موضوع سیاسی شده و این موضوع باید در رابطه بین ایران و آمریکا حل و فصل شود.

این همه در شرایطی صورت می‌گیرد که باز رسانه‌های آمریکا از برنامه دولت جدید اوباما برای باز کردن باب گفت‌وگو با ایران سخن می‌گویند. در آن سو احتمال کناره‌گیری هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه دولت اوباما نیز به همین موضوع پیوند خورده است، به‌ویژه به میان آمدن نام سناتور جان کری رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به‌عنوان جایگزین احتمالی کلینتون موضوع تمایل کاخ سفید برای مذاکره با تهران را داغ‌تر کرده است. سناتور جان کری، همان سناتوری است که چندی قبل در سفر خود به غرب آسیا گفته بود: نمی‌شود ترتیب لازم را در کوتاه‌مدت برای این کار انجام داد اما دوست دارم به تهران بروم.

کد خبر 191096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز