همشهری آنلاین: محققان نوعی گونه جدید از اسفنج‌های چنگی را در عمق سه هزار و 500 متری در سواحل کالیفرنیا کشف کرده اند که گوشت‌خوار است.

اسفنج دریایی

این جاندار گوشت‌خوار به دلیل شباهتش به ساز، به اسفنچ چنگی شهرت یافته است، زیرا ساختار بدن این جاندار شباهت زیادی به ساز چنگ یا هارپ دارد.

محققان مرکز تحقیقات آکواریوم خلیج مونتری درحال آزمایش یک وسیله نقلیه زیردریایی بودند که این جاندار را در عمق سه هزار و 500 متری کشف کردند. به گفته این محققان تا کنون کسی موفق به دیدن چنین جانداری نشده است. مقایسه این اسفنج دریایی با نام علمی کوندروکلادیا لیرا با دیگر گونه‌ها ثابت می‌کند این اسفنج گونه ای بسیار جدید بوده و از چرخه حیات بسیار جالبی برخوردار است.

اسفنج دریایی

چنگک‌های نوارچسب مانندی که بازوهای شاخه‌شاخه اسفنج را پوشش داده‌اند، سخت‌پوستانی که به همراه جریان آب اقیانوس به سمت اسفنج رانده می‌شوند را به دام می‌اندازد. زمانی که غذا شکار شد، اسفنج آن را درون غشایی نازک قرار داده و به آرامی آغاز به هضم آن می‌کند.

اولین اسفنج چنگی که دانشمندان موفق به کشف آن شدند تنها از دو شاخک برخوردار بود،‌اما جستجو‌های بیشتر منجر به کشف گونه‌هایی 6 پره‌ای شد. به گفته محققان دلیل تکامل یافتن این گونه از اسفنج‌های دریایی که شکل شاخه شاخه این بوده است که جاندار بتواند بخشهای بیشتری از بدن خود را در معرض جریان‌های اقیانوسی قرار دهد تا شکارهای بیشتری به چنگ بیاورد.

کد خبر 190878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز