گروه ادب و هنر: جشنواره شعر انقلاب امسال در حالی دومین دوره برگزاری خود را در دو بخش شعر و پژوهش تجربه می‌کند که قرار است در مراسم اختتامیه از یوسفعلی میرشکاک به‌عنوان شاعر و محقق پیشکسوت شعر انقلاب تجلیل شود.

جشنواره شعر انقلاب

امیر حسین فردی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری دومین جشنواره سراسری شعر انقلاب که صبح دیروز با حضور علی داوودی دبیر هنری این جشنواره برگزار شد گفت: طی چند سال گذشته که حوزه هنری به ادبیات انقلاب توجه جدی کرده است، به‌نظر می‌رسد این نهاد آنچه وظیفه‌اش درباره ادبیات انقلاب است را انجام می‌دهد هر چند این به این معنا نیست که قبلا کاری انجام نمی‌شده و به این معناست که کارها متمرکز شده است.

وی افزود: شاعران پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های زیادی کردند اما این تلاش‌ها هیچ‌گاه به‌صورت منسجم دیده و ارزیابی نمی‌شد و دست محققان خالی بود که شعر انقلاب چه حجم و چه سمت و سویی دارد. وقتی ما این جشنواره را تأسیس کردیم به‌دنبال پاسخگویی به این سؤالات بودیم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی ادامه داد: من خیلی خوشحالم که دو جشنواره استراتژیک ادبی در حوزه هنری برگزار می‌شود یکی جشنواره داستان انقلاب و دیگری جشنواره شعر انقلاب که جای خالی آنها احساس می‌شد. به گفته وی این حرکت از سال گذشته آغاز شد ولی امسال به جایگاه خودش رسیده و برداشت من این است که این جشنواره حرکت پرطنینی در ادبیات ما خواهد بود و از جشنواره‌های بسیار سازنده است.

فردی همچنین در بیان دستاوردهای این جشنواره گفت: اصلی‌ترین وظیفه دفتر شعر پذیرش مجموعه‌های شعر کارشناسی و چاپ آنهاست که در طول سال حدودا 10مجموعه شعر گزینش و منتشر می‌شود. یکی از برکات این جشنواره این است که بیش از ده‌ها عنوان کتاب به‌دستمان رسید که ما را غافلگیر کرد و به جای اینکه منتظر رسیدن آثار طی سال باشیم، دست ما و سوره مهر برای انتشار کتاب‌های شعر خوب پر خواهد بود.

همچنین علی داوودی دبیر هنری این جشنواره با بیان اینکه در مراسم اختتامیه از یوسفعلی میرشکاک به‌عنوان شاعر و محقق پیشکسوت شعر انقلاب تجلیل به عمل خواهد آمد، گفت: این جشنواره بهانه‌ای برای پرداختن به شعر و شاعران انقلاب است و ستاد برگزاری این جشنواره از وظایف خود می‌داند که به معرفی هرچه بیشتر چهره‌های شاخص این عرصه بپردازد.

داوودی ادامه داد: این جشنواره نشان می‌دهد که نسل‌های بعد از انقلاب همچنان به این موضوع می‌پردازند و به آن فکر می‌کنند و کیفیت آثارشان هم نشان می‌دهد به موضوع انقلاب خوب فکر کرده‌اند. در این جشنواره 20کتاب قابل دفاع نه‌تنها به لحاظ موضوع و محتوا ، بلکه به لحاظ ادبی داریم که می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد جشنواره باشد.

دبیر هنری جشنواره درباره تعداد آثار رسیده هم اظهار داشت: 895اثر شرکت‌کننده در جشنواره داشته‌ایم که از این تعداد در مجموعه شعرها در بخش‌های سنتی35، آزاد 45و کودک 40اثر داشته‌ایم. همچنین در تک اثر در بخش سنتی390، آزاد 280و کودک 65اثر داشته‌ایم و در بخش پژوهش نیز تقریبا 40اثر داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: این آمار به‌صورت تک اثر اعلام شده است درحالی‌که مجموعه آثار را که حدودا 120مجموعه می‌شود در هر‌کدام 40اثر گنجانده شده است که رقم بالایی از آثار رسیده به دستمان را تشکیل می‌دهد.  به گفته وی قرار است دو کارگاه تخصصی شعر ، صبح نخستین روز برگزاری جشنواره برگزار ‌شود که کارگاه تخصصی شعر کودک با حضور افشین علاء و کارگاه تخصصی شعر بزرگسال با حضور مصطفی محدثی خراسانی و محمدرضا سنگری برگزار می‌شود.

داوودی در پاسخ به خبرنگار همشهری درباره موضوع اشعار و اینکه چه اشعاری در حوزه شعر انقلاب قرار می‌گیرند، گفت: ما قرار نبود به شاعران درباره موضوع خاصی خط بدهیم؛ همه موضوعاتی که در مملکت اسلامی وجود دارد مرتبط با شعر انقلاب است و تمام موضوعات دینی، آیینی، دفاع‌مقدس ، حتی شعر درباره زلزله یا مظلومان میانمار یا جنبش وال‌استریت همه در حوزه شعر انقلاب قرار می‌گیرند. چون انقلاب اسلامی تاریخ بسته‌ای نیست که کلیشه شود، بلکه افقی است که پیش رو داریم و با آن حرکت می‌کنیم و بخش عظیمی از ارزش‌های انقلاب ، مذهبی، انسانی است و هر شعری که این موضوعات را شامل شود، می‌تواند بخشی از شعر انقلاب باشد اما اگر شاعری بخواهد مثلا فقط درباره دفاع‌مقدس شعر بفرستد به‌رغم ارزشمندی کار از دور جشنواره خارج می‌شود؛ چون انقلاب اسلامی فقط دفاع‌مقدس نیست و یا شعر آیینی نیست.

داوودی ادامه داد: این جشنواره به ما نشان داد که الان در جایی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم بگوییم شعر انقلاب به چه معنی است؛ چون هم‌اکنون مصداق‌ها را در دست داریم و گزارش‌های ما توانمندی شعرا را می‌رساند که ابزار زبان و بیان در دستشان است و به قالب‌های مختلف در سرودن اشعار مجهز شده‌اند. اختتامیه دومین جشنواره شعر انقلاب روز 22 آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می‌شود.

کد خبر 190862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز