همشهری آنلاین: رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از تشکیل تیم جست‌وجو و نجات با وسایل پروازی فوق سبک (پاراگلایدر و پاراموتور) خبرداد.

هلال احمر


محمود مظفر در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه برای نخستین بار تیم جست‌وجو و نجات با وسایل پروازی فوق سبک (پاراگلایدر و پاراموتور) در جمعیت هلال‌احمر شهرستان مینودشت در استان گلستان تشکیل و مانور موفقیت‌آمیز جستو ونجات هوایی برگزار شد گفت: در این مانور داوطلبان پاراگلایدر سوار و پاراموتورسوار که با امکانات و تجهیزات شخصی خود به عضویت تیم جست‌وجوی نجات هوایی هلال‌احمر در آمده‌اند، همکاری داشتند.

وی در مورد تشکیل این تیم جست‌وجوی نجات فوق سبک، با بیان اینکه این روش از جست‌وجو و نجات برای اولین بار در کشور انجام شد گفت: با توجه به حوادث و سوانح بی‌شماری که ناشی از مخاطرات در عرصه‌های پهناور و صعب‌العبور جنگل نظیر زلزله، رانش، آتش‌سوزی، سیل، بهمن و گمشده در کوهستان رخ می‌دهد که در برخی موارد به دلیل شرایط نامساعد و گذشت زمان طولانی افراد جان خود را از دست می‌دهند، این شکل از امداد و نجات بسیار ثمربخش است.

مظفر بابیان اینکه انجام عملیات‌های جست‌وجو و نجات از ضروریات است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به دقیق‌ترین شکل انجام شود، گفت: از مهم‌ترین دغدغه‌های تیم‌های جست‌وجو و نجات، یافتن محل گمشدگان یا ارزیابی و رویت منطقه حادثه‌دیده است.

مواردی همچون عوارض طبیعی، پوشش گیاهی و مهمتر از همه وسعت منطقه باعث می‌شود جست‌وجوی زمینی، یافتن و دسترسی به گمشدگان و حادثه‌دیدگان با از دست دادن زمان طلایی و اجبار در به کارگیری تعداد زیادی جست‌وجوگر زمینی با هدر رفت منابع همراه شود.

امروزه جست‌وجوهای هوایی از بهترین روش‌هایی است که در ماموریت‌ها و عملیات‌های امداد و نجات به کار گرفته می‌شود و معمولا با بالگرد و هواپیما این کار انجام می‌شود که هزینه‌های سنگینی را بر دوش سازمان‌های متولی امداد و نجات می‌گذارد.
با این اوصاف یکی از روش‌های موثر در جست‌وجو، استفاده از وسایل پروازی فوق سبک (پاراگلایدر و پاراموتور) است: در برخی موارد تیم‌های جست‌وجو از هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده می‌کنند که این امر محدودیت‌هایی را به دنبال دارد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این محدودیت‌ها افزود: مواردی همچون هزینه‌های زیاد، عدم‌پوشش مناطق وسیع، خارج‌شدن از حیطه کنترل از جمله این محدودیت‌ها است اما در استفاده از پاراگلایدر، پاراموتور و کایت‌موتور می‌تواند شرایط لازم را برای فرود در محدوده کم و دسترسی به مصدوم و حادثه‌دیدگان را به وجود آورد.

وی یادآور شد: با استفاده از این روش همچنین می‌توان با هزینه‌های کمتر و به صرفه، تیم‌های کاربردی‌تر و بیشتر را ساماندهی کرد و در عملیات‌ها مورد استفاده قرار داد که به طور حتم می‌تواند در صرفه‌جویی زمان طلایی و رسیدن به اهداف عملیات و نجات دادن افراد دچار مخاطره، موثر باشد.

از طرفی دیگر با توجه به پتانسیل بالقوه موجود در بخش ورزش‌های هوایی می‌توان از توان تیم‌های داوطلبی با مدیریت مبتنی بر جامعه در راستای اهداف امداد و نجات استفاده کرد.

مظفر با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در گلستان در حال انجام است گفت: داوطلبان علاقمند می‌تواند با این سازمان همکاری داشته باشند.

 

کد خبر 190737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز