عباس تربن: ما هر روز و هر ساعت تصمیم تازه‌ای می‌گیریم و بی آن‌که متوجه باشیم، دنیایمان ذره‌ذره بر اساس این تصمیم‌های کوچک و بزرگ شکل می‌گیرد.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی673

 بخش زیادی از موقعیت و دنیای امروز آدم‌ها (اگر خوب است و اگر بد) ناشی از تصمیم‌های دیروز آن‌ها است. درواقع موفقیت آدم‌ها بستگی به تعداد تصمیم‌های درستی دارد که در زندگی می‌گیرند. این مطلب در همین باره است: راه‌هایی که کمک می‌کند انتخاب‌های درستی در زندگی داشته باشید.

درست سوال کن!

هیچ می‌دانی نبوغ دانشمندها چیست؟ خیلی ساده است: طرح سؤال درست و طرح درست سؤال. مشکلت را هرچه که هست، به سه یا چهار شکل متفاوت روی کاغذ بنویس. بعد خودت را مجبور کن از زاویه‌های مختلف درباره‌اش فکر کنی. این‌کار کمک می‌کند با دستی پر از راه‌حل‌های متنوع به سراغ هر مسئله بروی.

گزینه‌ها روی کاغذ!

مغز انسان، یکی از قدرتمندترین کامپیوترهای هستی است؛ با این‌همه خیلی برایش سخت است که در آن واحد، چند فکر متفاوت را کنار هم ردیف کند. برای همین است که وقتی راننده‌های ماشین با تلفن همراه حرف می‌زنند، سرعت و دقت رانندگی‌شان پایین می‌آید. بنابراین گزینه‌های مختلف حل مشکل را روی کاغذ بنویس و برای فکر کردن به هرکدام (به‌طور مجزا) وقت کافی بگذار.

شنیدن صدای غریزه

خیلی از ما آدم‌ها (و البته همه‌ی حیوانات) برای تصمیم‌گیری به غریزه‌مان اعتماد می‌کنیم. می‌دانی چرا؟ برای این‌که خیلی‌وقت‌ها خوب کار می‌کند. در تصمیم‌گیری‌ها به صدای غریزه‌ات گوش بده، ولی اجازه نده که به تو فرمان بدهد.

ورود احساسات ممنوع!

به این توصیه‌ی قدیمی (که چندوقت پیش در این صفحه مطلبی درباره‌اش نوشتیم) دقت کن: موقع تصمیم‌گیری خودت را از احساسات لحظه‌ای دور کن. بهترین کار این است که بین حالا و لحظه‌ی تصمیم‌گیری فاصله بیندازی.

تصمیم لعنتی رو بگیر!

آیا هر روز راهی را که از آن به مدرسه می‌روی، انتخاب می‌کنی؟ یا موقع خوردن صبحانه به مارک کره و پنیر دقت می‌کنی؟ یادت باشد که همه‌ی تصمیم‌ها در یک سطح نیستند و درجه‌ی اهمیتشان با هم فرق دارد. بنابراین وقتت را تلف نکن، مجبور نیستی برای هر تصمیم کوچکی تمام این توصیه‌ها را مرور کنی.

یه‌کم برو عقب‌تر

فاصله‌گرفتن از هر چیزی کمک می‌کند که آن را از نمای بازتر و در دل یک مجموعه ببینیم. بگذار یک مثال بزنم: فکر کن گلدان تازه‌ای خریده‌ای. وقتی از آن چند قدم فاصله می‌گیری، می‌توانی آن را در یک نمای کلی‌تر ببینی و قضاوت کنی که جایش خوب است و به بقیه‌ی وسایل اتاق می‌آید یا نه؟

بهترین تصمیم؟ داریم؟

درست است که این مطلب قرار است به تو کمک کند بهترین تصمیم ممکن را بگیری، ولی شاید در دنیا چیزی به اسم «بهترین تصمیم» وجود نداشته باشد. درواقع بعد از گرفتن تصمیم‌ها و دیدن نتیجه‌شان است که می‌فهمی تصمیمت درست بوده یا نه.

بنابراین خیلی خودت را اذیت نکن و بیخودی آشفته نشو. در نهایت بعد از سبک و سنگین کردن و سنجیدن جوانب، راهی را که فکر می‌کنی درست است، انتخاب کن.

کد خبر 190284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز