گروه شهری: باغ موزه قصر افتتاح شد. پس از پادگان قلعه مرغی که مدیریت شهری از آن بوستان ولایت ساخت و پس از پادگان جی که در مسیر ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام تملک شد، این بار از زندان قصر در قلب تهران، باغ موزه‌ای سربرآورد که با فضای تنفس 60هکتاری خود به فشرده‌ترین بافت شهری جان می‌بخشد.

باغ موزه

البته شهردار تهران روزگذشته وعده داد که زندان اوین هم در آینده تبدیل به باغ‌موزه‌ای دیگر خواهد شد.عصر دیروز باغ‌موزه قصر پس از چهار سال کار و تلاش به ثمر نشست و آخرین بخش از آن نیز تکمیل و افتتاح شد تا در قلب تپنده شهر روحی دیگر بدمد. در این مراسم که چهره‌های سیاسی از جمله عباس شیبانی، حسین مظفر و حسن بیادی و تعدادی از هنرمندان چون عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی، داریوش ارجمند و ایرج راد حضور داشتند، بخش‌های «بند- موزه»، زورخانه، بند زندانیان سیاسی و باغ راه‌های جانبی افتتاح و از تمبر یادبود باغ موزه قصر با حضور پرویز پرستویی و حسین مظفر که از خانواده شهدای دفاع‌مقدس هستند، رونمایی شد.

شهردار تهران در این مراسم اساس کار شهرداری تهران را تبدیل پادگان‌ها و زندان‌ها به باغ‌ها و فضاهای فرهنگی - تربیتی دانست و گفت: با همکاری قوه قضاییه مالکیت زندان قصر خریداری شد و ظرف چهار سال باغ‌موزه قصر به‌عنوان فضای تفرجگاهی در قلب تهران به بهره‌برداری رسید. به گفته شهردار تهران، باغ موزه پتانسیلی برای حفظ سرمایه‌ها و خاطرات نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

دکتر محمدباقر قالیباف در بخشی از سخنان خود با طرح این پرسش که آیا ما با ساختن جاده‌ها و شهرهای با کیفیت، وظیفه خود را انجام داده ایم؟ تصریح کرد: اگر ما اینگونه فکر کنیم تعریف درستی از زندگی ارائه نکرده‌ایم. مهم‌ترین وجه انقلاب ما از مکتب ما ریشه می‌گیرد که تبلور آن در شهروندان و شهر باید نمایان شود. ما باید اخلاق، قانون و محبت را در همه آحاد جامعه به‌طور یکسان رشد دهیم و تنها به جنبه‌های ظاهری پیشرفت معطوف نشویم.

شهردار تهران با بیان اینکه باید پیشرفت در فرهنگ شهر نمود پیدا کند، گفت: با سلب آرامش و آسایش نمی‌توان به سمت ارزش‌ها حرکت کرد. وی افزود: به‌عنوان خدمتگزار مردم تهران افتخار می‌کنم در جایی حضور یافته‌ام که شهید نواب صفوی در این مکان شهید شد اما در اعترافاتش آرزو کرد که روزی رفتگر نظام اسلامی باشد. امروز در محل شهادت این بزرگوار نقطه‌ای از تجلیات انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

در بخشی از مراسم افتتاح باغ موزه قصر استاد عزت‌الله انتظامی به نمایندگی از مشاهیر هنری کشور یکی از سیمرغ‌های بلورین خود را در تقدیر از خدمات فرهنگی دکتر قالیباف به وی اعطا کرد و گفت: باغ‌موزه قصر ریشه در فکر عالی و قابل تشویق و تقدیر دارد. انتظامی افزود: من تاکنون شهرهای زیادی را در جهان دیده‌ام اما در هیچ‌یک پروژه‌هایی در حد و اندازه‌های طرح‌های سال‌های اخیر تهران نبوده و نیست.

شهردار تهران در سخنان خود با اشاره به سخنان استاد انتظامی گفت: امروز حوزه تئاترو سینما به‌عنوان بخش کالبدی شهر رشد می‌یابد و در نیمه دیگر پیشرفت، فضاهای دینی رشد می‌کند و در گسترش تفرجگاه‌ها نگاه فرهنگی نیز دیده می‌شود. وی همچنین خبر داد که با فرارسیدن‌ماه محرم کلنگ‌زنی 72مسجد در 72نقطه شهر انجام می‌شود که زمین‌های آن توسط شهرداری تهران اهدا شده است.

خبر دیگر شهردار تهران برای حاضران و شهروندان تهرانی موضوع تملک زندان اوین بود. قالیباف در این زمینه گفت: حدود دو سال قبل بازدیدی از زندان اوین داشتم. پس از آن کتباً به قوه قضاییه اعلام کردیم که آمادگی خرید زندان اوین را نیز داریم تا آن را به مرکزی فرهنگی - تربیتی تبدیل کنیم و قوه قضاییه نیز آمادگی اولیه خود را اعلام کرده است.

دکتر قالیباف خاطرنشان کرد: همه تلاش ما در شهرداری تهران بر این نقطه متمرکز است که در هر پروژه‌ای اثرگذاری آن بر شهروندان را نیز بررسی کنیم تا ابعاد طرح‌ها رشد توسعه یافته‌ای داشته باشد.در آیین افتتاح باغ موزه قصر همچنین سیدمحمد هادی ایازی در گزارشی از پروژه قصر تصریح کرد: مردم محلات همسایه زندان قصر 80سال با مشکلات متعدد مواجه بودند اما امروز می‌توانند شیرینی یک تفرجگاه فرهنگی هنری را حس کنند.

باغ قصر قجری در زمان حکومت قاجار ساخته شد اما در سال 1308 توسط مارکوف روسی نخستین زندان کشور در آن افتتاح شد. از این زمان اصطلاح‌های «آب خنک» و «زیر هشت» توسط این زندان به ادبیات سیاسی کشور افزوده شد. در زمان حکومت پهلوی دوم زندانیان سیاسی بسیاری که هم‌اکنون چهره‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند، حبس در بند چهار زندان را تجربه کردند که از آن جمله می‌توان عباس شیبانی، نماینده فعلی مردم تهران در شورای شهر را نام برد.

همچنین شهید نواب صفوی در همین زندان اعدام شد که در محل شهادت وی یادمانی ساخته شده است. بند فرخی یزدی، شاعر معاصر و بند آیت‌الله طالقانی نیز از بخش‌های بازسازی شده و دیدنی زندان قصر است. در سال 86زندان قصر در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفت و طرح باغ موزه قصر ریخته شد. هم‌اکنون این فضای 60هکتاری در منطقه هفت شهرداری تهران دارای بخش‌های متنوعی نظیر باغ موزه تاریخی، کوشک قجری، کافه گالری و بندهای مرور تاریخ معاصر ایران است.

یکی از این بخش‌ها متعلق به رادیو است که براساس سابقه تاریخی ساخته شده است. در زمان حکومت مظفرالدین شاه قاجار، نخستین صدای رادیویی در کشور از محوطه باغ قصر پخش شده بود. سایر بخش‌های باغ موزه که دیروز به بهره‌برداری رسید شامل سه حیاط با قابلیت پخش فیلم و لیزرشو، آبراه و کوشک قجری است.در بخشی از مراسم بهره‌برداری باغ‌موزه قصر، همچنین از زندانیان سیاسی حکومت پهلوی که در زندان قصر حضور داشتند و سازندگان و دست‌اندرکاران باغ‌موزه تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 190165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز