همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزات علوم با اشاره به جمعیت دانشجویی کشور به ارائه آماری از میزان صندلی خالی دانشگاه‌ها برای پشت کنکوری‌ها پرداخت و گفت: در حال حاضر بر اساس تعداد کل پشت کنکوری‌ها برای هر دو نفر سه صندلی خالی داریم.

به گزارش مهر، حسین نادری منش در همایش دانشگاهها و موسسات اموزش عالی غیردولتی غیر انتفاعی در دانشگاه غیردولتی شیخ بهایی اصفهان، اضافه کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه امسال باید برای بین 30 تا40 درصدجمعیت 18 تا 24 سال کشور ظرفیت سازی می کردیم، درحال حاضر این جمعیت نزدیک به 12 میلیون نفر است که تا پنج سال آینده این تعداد به 9 میلیون نفر کاهش می یابد یعنی الان برای 4 میلیون و 100 هزار نفر و بیش از آنچه که در برنامه پنجم توسعه تاکید شده ظرفیت سازی کردیم و اگر همین ظرفیت را تا پایان برنامه پنجم حفظ کنیم هیچ مشکلی نداریم.

وی گفت: این برای اولین بار است که از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی از نظر برنامه پنجم توسعه هیچ گونه فشاری برای اضافه کردن صندلی جدید نداریم که بدین معنا است که تعداد صندلی ها به اندازه کافی است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: درسال جاری 460 هزار نفر از آموزش و پرورش تحصیلشان به اتمام رسیده که با حساب تمام پشت کنکوری ها نزدیک به 900 هزار نفر پشت کنکوری داریم.

نادری منش ادامه داد: بر اساس تعداد فارغ التحصیلان آموزش و پروش برای هر نفر 3 صندلی و بر اساس کل پشت کنکوری ها برای هر دو نفر سه صندلی خالی داریم.

این مقام مسئول در وزارت علوم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تعداد موسسات غیردولتی گفت: هم اکنون 340 موسسه غیردولتی داریم و از اولویت های ما این بوده که سعی شود به این موسسات دانشجو بدهیم در حال حاضر جمعیت کل دانشجویی کشور از 3 میلیون 700 هزار نفر به 4 میلیون و 400 هزار نفر رسیده یعنی در آن زمان جمعیت غیرانتفاعی ها 5 درصد بود اما الان به 10 درصد نزدیک شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههای غیر دولتی گفت: این نسبت برای دانشگاههای دولتی یک به بیست است و در دانشگاهای غیردولتی یک به سی تا یک به چهل قابل قبول است اما در برخی موسسات این نسبت بین یک به هشتاد تا یک به صد می رسد.

نادری منش در ادامه با بیان اینکه با شهریه نمی توان 340 موسسه را چرخاند تاکید کرد: دانشگاههای غیر انتفاعی نمی توانند تنها بر اساس شهریه فعالیت کنند بلکه در این زمینه لازم است راه حل هایی اندیشیده شود. کشور هم نمی تواند این تعداد دانشگاههای غیرانتفاعی را اداره کند که یا باید غیرانتفاعی های کوچک تجمیع شوند یا با همین وضعیت فعلی ادامه دهند.

وی در این زمینه به ذکرمثالی پرداخت و گفت: ما در کشور دانشگاههای صنعتی بزرگی مانند امیرکبیر، شریف، خواجه نصیرالدین داریم که عقل حکم می کند این دانشگاهها با یکدیگر تجمیع شود.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین با اشاره به سند چشم انداز ایران درافق 1404 اظهار داشت: بر اساس قانون دانشگاهیان علاوه بر دانشگاهی بودن می توانند شرکت های دانش بنیان داشته باشند به عبارت دیگر اگر فقط نیرویی تربیت کنیم که مدرک کاردانی داشته باشد اما به اهداف ما در سند چشم انداز کمکی نکند ابتر خواهد ماند.

وی خاطر نشان کرد: شاخص ارزیابی، تعداد آدم مدرک دار نیست بلکه باید دید این مدرکها چقدر منجر به اقدامات و گامها مثبت می شود.

کد خبر 189804

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز