همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه درخواست هیئت پارلمان اروپا برای بازدید از زندان‌های ایران و گفت‌وگو با زندانیان و نیز اعطای جایزه به برخی از آنان را دخالت آشکار در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت که قوه قضاییه اجازه چنین دخالتی را به هیچ هیئت و کشوری نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر این‌که زندان‌های جمهوری اسلامی ایران از زندان‌های بسیاری کشورهای دیگر حتی کشورهای مدعی رعایت حقوق بشر به مراتب بهتر است، تصریح کرد: ‌پارلمان اروپا چطور به خود اجازه داده است که برای سفر به کشور ما، پیش‌شرط بازدید از زندان‌های ایران را بگذارد و اعلام کند که قصد اعطای جایزه به افرادی را دارد که از سوی دستگاه قضایی مستقل ایران محکوم شده‌اند؟ آیا این مسئله دخالت بیجا و آشکار علیه یک کشور مستقل نیست.

وی با اشاره به شرایط زندان گوانتانامو ادامه داد:‌ کشورهای غربی در حالی علیه ایران موضع‌گیری می‌کنند که بر خلاف ادعای رئیس‌جمهور آمریکا هنوز هم بعد از چهار سال زندان گوانتانامو فعال است و کسی نمی‌داند در این زندان چه می‌گذرد و حتی اسامی زندانیان این زندان در فهرست زندانیان آمریکا نیست. آن‌وقت مدعیان حقوق بشر علیه کشور مستقل ایران موضع می‌گیرند و شرط می‌گذارند.

رئیس دستگاه قضایی با تاکید بر اینکه واقعیت‌های موجود در زندان گوانتانامو و سایر زندان‌هایی که حتی در قلب اروپا برای نگهداری زندانیان از سوی آمریکا ایجاد شده، خلاف انسانیت و بشریت است، اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران رسیدگی‌های قضایی، انسانی و اسلامی است و لزومی به آمدن هیئتی از سوی کشورهایی که خودشان بدترین جنایت‌ها را علیه زندانیان و غیر زندانیان اعمال می‌کنند، نیست و به آنها اعلام می‌کنیم که شرط‌هایشان برای خودشان بماند.

آملی لاریجانی اقدام و درخواست هیئت اروپایی را توهین به ملت ایران و نظام قضایی دانست و تاکید کرد:‌ عدالت شرط اول و آخر دستگاه قضایی ایران است و قوه قضاییه رسیدگی بر اساس عدالت را وظیفه دینی و قانونی خود می‌داند و بازدیدها و امثال آن تاثیری در رسیدگی دستگاه قضایی ندارد.

وی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بسیاری از ادعاها و شعارهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات آمریکا در حد شعار باقی می‌ماند و در مقام عمل تفاوتی میان هیچ‌کدام از رقبای انتخاباتی نیست، تصریح کرد:‌ باراک اوباما نیز چهار سال قبل با شعار تغییر وارد عرصه شد اما با گذشت چهار سال دیدیم که ظالمانه‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی را علیه ایران انجام داد و در مقابل نتوانست حتی به ادعای خود درباره تعطیل کردن زندان گوانتانامو جامه عمل بپوشاند.

رئیس قوه قضاییه افزود: در دوره ریاست جمهوری اخیر آمریکا، آنان هر شیطنتی را علیه کشور و ملت ایران انجام دادند و به خوبی مشخص شد که تمام شعارهای انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی آمریکا شعارهایی فریبنده برای جلب آرای بیشتر است و در واقع سیاست‌های آمریکا جای دیگری تعیین می‌شود.

آملی لاریجانی گفت: مقامات قضایی ایران اعتنایی به ادعاها و درخواست‌های کشورهای مدعی حقوق بشر ندارند و رسیدگی‌های عادلانه هرگز منوط به بازدید یا عدم بازدید هیچ هیئتی نیست و نخواهد بود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با گرامیداشت روز 13 آبان، این روز را تجلی استقلال کشور دانست و خواستار استمرار بزرگداشت یاد و خاطره رخدادهای این روز بزرگ شد.

آملی لاریجانی در ابتدای این جلسه با تبریک ولادت حضرت امام هادی (ع) و تبریک عید غدیر خم گفت:‌ عید بزرگ و سعید غدیر خم بیان سریان و جریان ولایت در همه عوالم هستی است و اعلام ولایت حضرت علی (ع) صرفا بیان یک محبت و دوستی ساده نبوده است.

وی افزود: در مسیر بازگشت از حجه‌الوداع با اصرار ربوبی و در قالب عبارات و آیاتی سنگین و عمیق، مسئله ولایت حضرت امیر (ع) مطرح و این بازگشت به بحث غدیر خم مزین شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مطابق آیات الهی در این روز بزرگ رسالت پیامبر (ص) و دین اسلام کامل شده است، خاطرنشان کرد: قلب تمام شیعیان از حب اهل بیت (ع) مملو و سرشار است و البته بسیاری از اهل سنت هم حب اهل بیت (ع) دارند و حب اهل بیت (ع) موجب برکت و سعادت عموم مسلمانان خواهد شد.

آملی لاریجانی اظهار کرد: پیام عید غدیر خم، پیام ولایت بود و به گواه آیاتی که نازل شده است واقعه غدیر خم تجلی ولایت و کمال دین بوده است و امیدواریم که محبت به اهل بیت (ع) از سوی عموم مسلمانان نیز محبتی توام با درک جایگاه ولایت باشد.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی کلیات قانون شوراهای حل اختلاف بحث و بررسی و ادامه بررسی‌ها به منظور تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه به جلسات بعد موکول شد.

کد خبر 189801
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز