گروه سیاسی: حدود یک هفته پس از اینکه رئیس‌جمهور در نشست خبری پرحاشیه خود انتقادات پیرامون مسائل اقتصادی کشور و بازار سکه و ارز را به تحریم‌ها گره زد و از 22نفری نام برد که «سرحلقه التهابات هستند و تمام آشفتگی‌ها را ایجاد می‌کنند»، روز گذشته مسئولان دستگاه قضا از تداوم برخوردها با افراد سودجو در بازار ارز خبر دادند و در عین حال اینگونه گفتند که مشکلات، همه وابسته به چند نفر اخلالگر در بازار ارز نیستند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی دیروز در جلسه مسئولان عالی قضایی با تذکر این نکته که میزان تأثیر اخلالگران در التهاب بازار ارز باید به‌صورت دقیق کارشناسی شود به تبیین دلایل التهاب در بازار ارز پرداخت و علاوه بر وجود اخلالگران و سودجویان، عدم‌وجود سیاست‌های ارزی منطقی، معقول و منظم، افزایش نقدینگی از سوی دولت و سوق‌داده‌نشدن نقدینگی به سمت تولید و همچنین تحریم‌ها و فشارهای خارجی را عوامل دیگر ایجاد التهاب در این بازار برشمرد. آیت‌الله لاریجانی در عین حال تأکید کرد: دستگاه قضایی به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد که عده‌ای سودجو با ایجاد التهاب در بازار ارز موجب فشار به مردم شوند و قطعا این افراد شناسایی و برخورد قاطعانه با سودجویان و اخلالگران ارزی ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور در نشست خبری خود در وصف 22نفری که از آنان سخن به میان آورد، گفته بود این افراد «با موبایل با همدیگر تماس می‌گیرند و می‌گویند 200تومان بنداز بالا، 500تومان بنداز بالا. این کارها ربطی به اقتصاد ندارد بلکه التهاب ایجاد کرده‌اند و مشخص است که کار غلطی است» و بر همین اساس درخواست کرده بود: اگر مسئولان مربوطه در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند، بخشی از این التهابات حل خواهد شد. آیت‌الله لاریجانی روز گذشته اگرچه بر این مطالب صحه گذاشت و گفت که «طبق بررسی‌های انجام‌شده، عده‌ای از سودجویان و اخلالگران با استخدام افرادی و گماردن آنها در مراکز خرید و فروش ارز، قیمت دلار را ساعت به ساعت از طریق این افراد و به‌صورت کاذب افزایش می‌دادند» اما این را هم گفت که «اگر بخواهیم هر روز یک سیاست اعمال کنیم، بازار پولی و ارزی با مشکل مواجه می‌شود و دولت در شرایط موجود باید از هرگونه سیاست آزمون و خطا در بازار اجتناب کند تا فضای مطلوب سودجویان فراهم نشود.»

تأکید بر ادامه برخوردها با عوامل اخلالگر ارزی پس از آن صورت می‌گیرد که دادستانی تهران پنجشنبه گذشته در گزارشی از دستگیری 16عامل عمده اخلال ارزی خبر داد که «با استفاده از فضای ناشی از جنگ روانی دشمن، با کمک جریانات شایعه پراکن داخلی و خارجی و تبانی با یکدیگر موجبات تشدید شرایط پیش‌آمده را فراهم و از فضای موجود به طریق غیرقانونی در راستای منافع شخصی و مطامع خارجی با هدف اخلال در امور اقتصادی کشور بهره‌برداری می‌کردند.»

دولت نقدینگی ایجاد کرده

روی دیگر سخن آیت‌الله لاریجانی به آن بخش از سخنان محمود احمدی‌نژاد بود که دولت را مبرا از افزایش نقدینگی در کشور می‌دانست. رئیس دستگاه قضا خواهان برنامه‌ریزی مناسب به‌منظور سوق دادن نقدینگی‌ها به سمت تولید شد و با تأکید بر این نکته که وجود نقدینگی سرگردان موجب تورم خواهد شد، اظهار کرد:‌

در زمان تصویب طرح هدفمندی یارانه‌ها همه دلسوزان تذکر دادند که هدفمندی باید در قالب بسته‌ای دیده ‌شود که بخشی از آن، هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید برود، البته دولت هم هدفش همین بود اما در عمل چنین نشد و بسیاری از کارگاه‌های تولیدی از دایره کمک‌های دولتی خارج و متأسفانه کارگاه‌های زیادی با مشکلات مواجه شده‌اند. آیت‌الله لاریجانی تصریح کرد: دولت در هنگام تصویب و تنظیم برنامه‌های اقتصادی باید میزان تحمل جامعه را نیز درنظر بگیرد.

وی افزود: درخواست ما از دولت این است که مشکل کارگاه‌های تولیدی و هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید و کارایی کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی را با اعمال سیاست‌هایی منظم و معقول حل و فصل کند تا نقدینگی‌های سرگردان موجب تورم و ایجاد بازارهای کاذب موجود نشود.

مشکل فقط اخلال چند نفر نیست

اما دیروز دادستان کل کشور در سخنانی همراستا با رئیس دستگاه قضا با اشاره به وضع بازار ارز در روزهای اخیر گفت: در برخورد با این پدیده نمی‌توان گفت که همه برنامه‌های اقتصادی درست بوده و فقط 14نفر در بازار ارز اخلال ایجاد کردند. غلامحسین محسنی اژه‌ای که روز گذشته برای معارفه دادستان جدید مرکز استان سمنان به این شهر سفر کرده بود، افزود: یکی از نکاتی که امروز واقعیت دارد، این است که قدرت خرید مردم پایین آمده و جامعه با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است. وی تصریح کرد: در مواجهه با مشکلات اقتصادی اگر بخواهیم همه مسائل را به گردن دشمنان کشور بیندازیم، درست نیست، زیرا از ابتدای انقلاب اسلامی همواره با آن مواجه بوده‌ایم. وی با بیان اینکه نسبت دادن مشکلات به اخلال 14نفر تفسیر درستی از واقعیت‌ها نیست، تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در کشور اختلاف ایجاد نشود، نباید درباره مسائل مختلف فرافکنی کنیم و باید مشکلات موجود را درست ببینیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از نقص‌ها ان‌شاء‌الله عمدی نیست، گفت: هر کس باید نقص خود را بپذیرد و در راه برطرف کردن آن بکوشد. وی با تأکید بر اینکه مشکلات تنها با مسئولیت‌پذیری رفع می‌شوند، افزود: اگر امروز مشکلی را به گردن دیگران بیندازیم، مردم پس از مدتی برایشان روشن می‌شود که مسئولیت اصلی با چه‌کسی بوده است و همه مسئولان باید بدانند که مدت کوتاهی می‌توان از این روش استفاده کرد.

«من پاکم» مشکلی را حل نمی‌کند

دادستان کل کشور با اشاره به برخی موضعگیری‌ها در روزهای اخیر گفت: در برخورد با مسائل مختلف کشور به‌خصوص مشکلات اقتصادی نمی‌توانیم دائم بگوییم که من پاک و مطهر هستم و مشکلات را به گردن دیگران بیندازیم.

کد خبر 187501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز