گروه سیاسی: بحث مصونیت قضایی نمایندگان مجلس که چندی پیش با انتقاد علی مطهری از دادستان تهران در فضای سیاسی کشور باب آن باز شد و با تفسیر آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از اصل 86 قانونی اساسی همراه شد، با اظهارات علی لاریجانی در این باره ادامه پیدا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار محمدرضا تابش درخصوص اظهارات رئیس قوه قضاییه همان سخنانی را گفت که صادق آملی لاریجانی گفته بود. او تأکید کرد: نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی و اظهارنظراتشان کاملاً آزاد هستند و کسی حق تعقیب آنها را ندارد اما کسی حق ندارد تحت عنوان آزادی بیان به دیگران توهین کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، اشاره تابش به سخنان چند روز گذشته آیت‌الله صادق آملی لاریجانی بود که گفته بود «تعبیر مصونیت قضایی در اصل 86 اصلاً وجود ندارد و حتی در محتوای آن نیز نیامده است و نماینده و غیرنماینده در مسئله جرم هیچ‌ فرقی با هم ندارند و اگر جرمی مرتکب شدند برحسب رویه قانونی و با رعایت تشریفات موجود در قانون باید به دادسرا احضار شوند. . . توهین، افترا و دشنام از وظایف نمایندگی و البته وظایف رسانه‌ها و هیچ شخص و گروهی نیست.»

ماجرا به نطق تند علی مطهری در مجلس شورای اسلامی و حمله او به سیاست‌های فرهنگی و برخی نسبت‌های او به دولت برمی‌گردد که در پی آن دادستانی علیه مطهری اعلام جرم کرد. مطهری در واکنش، اتهاماتی را متوجه جواد لاریجانی دبیر کمیته حقوق بشر قوه قضاییه کرد و سپس در نامه‌ای سرگشاده به عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نوشت که هر نماینده‌ای دارای مصونیت ویژه قضایی است تا بتواند به راحتی اظهارنظر کند.

علی لاریجانی دیروز با تأکید بر اینکه کسی تحت عنوان آزادی بیان حق ندارد به کسی توهین کند، گفت: اینکه کسی فکر کند قوه قضاییه می‌تواند به خاطر اظهارنظر نمایندگان به خاطر ایفای وظایف نمایندگی با آنها مقابله کند تصور باطلی است اما اگر افترا بزند و توهین کند حرف دیگری است.

کد خبر 178416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز