گروه سیاسی: همایش سراسری قوه قضاییه روز گذشته با حضور رؤسای سه قوه در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی مشهد برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه در این همایش با انتقاد شدید از آنچه آن را تعیین خط قرمز از سوی برخی خواند، گفت: آمدند و گفتند خط قرمز داریم؛ مگر در کتاب و سنت و قرآن خط قرمز تعریف شده است؟ این خط قرمزی که می‌گویند توهم است. از روزی هم که آمدم گفتم خط قرمز نداریم، فامیل و دوست و آشنا نداریم. هرچند فامیل و آشنا در بیرون محترمند ولی در دستگاه قضا اینها تعریفی ندارند. دستگاه قضا، فرزند و فامیل نمی‌شناسد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در سخنانش بار دیگر به موضوع فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی در کشور اشاره کرد و گفت: من بارها عرض کردم که اگر به توصیه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری در آن فرامین هشت ماده‌ای عمل می‌کردیم الان وضع ما اینطور نبود و کسی جرأت نمی‌کرد بیش از سه هزار میلیارد تومان از اموال عمومی را ولو به‌عنوان وام و ال‌‌سی‌های اعتباری در اختیار خود بگیرد و آن را در مجرای قانونی‌اش مصرف نکند.

آملی لاریجانی «نبود آمار» را یکی از چالش‌های قوه قضاییه برشمرد و با بیان اینکه آمار کاملی از پرونده‌های قضایی و قضات نداریم، افزود: حتی هیچ آماری نیست که بگوید میزان جرم در کشور چقدر است و رتبه پرونده‌های قضایی کجاست. می‌گویند، 13میلیون پرونده داریم که دو میلیون آن در مرحله اجراست. ولی شاید یک پرونده تا 10بار برای ارجاع به دادگاه تجدیدنظر و بدوی و دیوان اعمال ماده‌18شماره بخورد. البته با تشکیل مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضاییه این مشکلات در حال برطرف شدن است و داریم شماره ثابتی برای پرونده‌ها می‌زنیم.

فساد با نام کار فرهنگی

رئیس دستگاه قضا در عین حال با بیان اینکه نباید تمام مشکلات دستگاه قضایی را به پای عدم‌شناخت ساختارها بگذاریم، گفت: برخی از مشکلات ناشی از ضعف اراده میان مدیران و قضات است. در بحث مبارزه با مواد‌مخدر و اشرار و فساد مشکل قانونی کمی داریم و باید بگویم قوانین کافی هستند ولی اراده باید پشتش باشد.

اگر توصیه‌های مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام و توصیه‌های امام خمینی(ره) در فرمان هشت ماده‌ای خود به درستی اجرا می‌شد امروز امکان فساد مالی سه هزار میلیاردی وجود نداشت؛ اینکه گروهی کیف‌های رشوه را جابه‌جا کنند و بگویند کار فرهنگی کرده‌ایم. آیا همه مردم امکان استفاده از این تسهیلات را داشتند؟ آیا اینکه اموال عمومی و بیت‌المال در اختیار عده‌ای خاص پشت پرده باشد قانونی است؟ وی تصریح کرد: این واقعا خجالت‌آور است و ما باید در مقابل این فسادها بایستیم و عدم‌ایستادگی ناشی از ضعف اراده است.

ارزش‌ها لقلقه زبان نشوند

رئیس‌جمهور نیز نخستین سخنران همایش سراسری قوه قضاییه بود که بخش عمده سخنان خود را به توضیح اصول قانون اساسی اختصاص داد و بلافاصله پس از آن نیز جلسه همایش را ترک کرد. محمود احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه مبادا ارزش‌های انقلاب و حقوق مردم در پس‌کوچه‌های گرایشات و ادبیات قدرت و ثروت به لقلقه زبان‌ها و تعارفات سیاسی تبدیل شود و یا فرهنگ حقیقی اسلام و انقلاب در جامعه و حکومت مهجور شود، گفت: مبادا جناح بندی‌های قدرت و ثروت جای حق و باطل بنشیند و تعصبات گروهی و حزبی، مشروعیت‌یافته و مانع از مشاهده حقیقت شود.

بهشتی و کارشکنی‌های بنی‌صدر

رئیس مجلس نیز با بیان اینکه استقلال قوه قضاییه یک ژست حکومتی نیست، گفت: استقلال دستگاه قضایی مبنای کار در تمدن‌های جدید است اما ما در تمدن اسلامی آن را نهادینه کرده بودیم. علی لاریجانی، با بیان اینکه شهید بهشتی سه کار مهم انجام داد، اظهار داشت: با اینکه قوه قضاییه در آن زمان وضعیت بسامانی نداشت اما وی با تلاش و به‌کارگیری نیروهای خدوم، قوه قضاییه را در نظام جمهوری اسلامی بنیانگذاری و سازوکارهای اجرایی آن را فراهم کرد، همچنین مقاومت نسبت به تحقق عدالت اسلامی را مورد توجه قرار داد.

لاریجانی کار همزمان دیگر شهید بهشتی را، سازماندهی حزب جمهوری اسلامی دانست و گفت: برخی از افراد با کژفکری‌ها و نگاه منفی نگذاشتند این حزب تداوم یابد. رئیس مجلس شورای اسلامی به تلاش‌های بنی‌صدر برای انهدام حزب جمهوری اسلامی اشاره داشت و عنوان کرد: این فرد با این عنوان که حزب جمهوری اسلامی انحصارطلب است خودش تشکیلات درست کرد و حزب را تحت فشار قرار می‌داد.

وی کار سوم شهید بهشتی را، مجاهدت وی در اداره کشور بیان کرد و گفت: ایشان نمی‌گفت که من فقط مسئول قوه قضاییه هستم بلکه با برگزاری جلسات متعدد تلاش در جهت سامان‌بخشی به وضع آشفته‌ای می‌کرد که بنی‌صدر ایجاد کرده بود.

کد خبر 175342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز