مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت تفکیک و تبدیل به چند ریز پرنده، توسط دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی شد

طراحی هواپیمای بدون سرنشین در اصفهان

به گزارش ایرنا، ریز پرنده‌های جدا شده از این هواپیمای بدون سرنشین، هر یک پرنده‌های مستقلی هستند که توسط هواپیمای مادر هدایت می‌شوند.

اتصال تمام ریزپرنده‌ها به هواپیمای مادر (ریزپرنده با پلن فرم دلتا) و تشکیل یک هواپیمای بدون سرنشین ( UAV)، جداشدن دو ریزپرنده متقارن از سمت چپ و راست هواپیما وجود هواپیمای مادر به همراه دو ریزپرنده(MAV) و جدا شدن چهار ریزپرنده متقارن از سمت چپ و راست هواپیما (تشکیل ریزپرنده مادر به همراه چهار ریزپرنده MAV جدا از هم) از جمله حالت‌های ممکن در هواپیمای بدون سرنشین طراحی شده است.

این طرح بر اساس تحقیقات مصطفی حسنعلیان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان و تحت نظر سعید ضیایی راد عضو هیأت علمی و رییس دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه ارائه شده است.

دانشجوی مبتکر دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تبدیل این هواپیما به پنج ریزپرنده و جدایش همزمان، متقارن و جداگانه آنها، تبدیل هواپیما به سه یا دو ریزپرنده و قابلیت جدایش هریک از بخش‌ها بصورت مجزا از هم یا با هدایت یک مجموعه از هواپیمای منفصل شده از قابلیت این طرح است.

وی امکان تجهیز این هواپیما به تعداد بیشتری از ریزپرنده‌های بدون سرنشین قابل انفصال را از دیگر قابلیت‌های پیش بینی شده در طراحی این هواپیما بیان کرد.

مصطفی حسنعلیان با اشاره به این که برای طراحی این هواپیما پنج هواپیما به صورت مجزا طراحی شده است از نام گذاری این هواپیما به نامˈ UCM ˈ خبر داد.

طراحی هواپیمای بدون سرنشین در اصفهان

عضو بنیاد ملی نخبگان افزود: سیستم کنترل و ناوبری این هواپیما به گونه‌­ای است که در ابتدا و در شرایط یکدست بودن مجموعه هواپیما، کنترل آن بصورت یکپارچه و پس از تجزیه آن به دیگر ریزپرنده‌ها، سامانه هدایت با فرماندهی هواپیمای مادر، اطلاعات دریافتی توسط هر ریزپرنده جدا شده را به ایستگاه­‌های زمینی، هوایی و دریایی مخابره خواهد کرد.

وی در باره شیوه هدایت این هواپیما بر اساس سامانه ناوبری تعاونی گفت: هر یک از ریزپرنده‌های طراحی شده در این پروژه به گونه‌­ای برنامه ریزی می‌شود که علاوه بر ارتباط با هواپیمای مادر یا ایستگاه دریافت و ارسال اطلاعات با سایر ریزپرنده‌­ها نیز ارتباط داشته و در صورت ایجاد اشکال برای هواپیمای مادر، هدایت و فرماندهی این مجموعه به ترتیب به سایر ریزپرنده‌ها منتقل شود.

دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر ویژگی‌های منحصر به فرد این هواپیمای بدون سرنشین اضافه کرد: افزایش دید پروازی، فضای تحت پوشش تصویری و خاصیت رادار گریزی پس از جدایش از دیگر قابلیت‌های این هواپیما ست.

حسنعلیان همچنین از طراحی پرنده‌هایی با کارکردی مشابه با این طرح نظیر قابلیت تفکیک، پرواز گروهی و نیز بهره گیری از حالت‌های مختلف پروازی در آینده نزدیک خبر داد.

طرح هواپیمای بدون سرنشین UAV با قابلیت تبدیل شدن به پنج ریزپرنده MAV ، آبان سال جاری به شماره 76980 در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی به ثبت رسید.

کد خبر 189575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز