همشهرِی‌آنلاین - امیرعباس تقی‌پور*: روند تولید نشریات چاپی به دلیل‌ گران شدن ابزار و وسائل موردنیاز و بویژه کاغذ، با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است.

امیرعباس تقی‌پور

در روزهای اخیر اخبار بیشتری از کاهش تعداد صفحات، تأخیر در انتشار و یا توقف انتشار مطبوعات، به دلیل مسائل اقتصادی منتشر می‌شود. در این میان، مطبوعات مستقل و تخصصی بیش از مطبوعات دولتی و یا وابسته به جناح‌های سیاسی و پایگاه‌های قدرت، آسیب‌پذیرند.

اگر همه این‌ها را در کنار مسائلی مانند کاهش قدرت خرید مردم و حذف مطبوعات از سبد کالای خانوار، کاهش شدید آگهی‌ها به عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین مادی اکثر نشریات چاپی، مشکلات توزیع و هزینه‌های مالی و اداری قرار دهیم نتیجه خواهیم گرفت که تعادل منابع و مصارف مطبوعات به هم ریخته و یا در حال به هم ریختن است و اگر دیر بجنبیم ممکن است اتفاقات ناخوشایند دیگری در تاریخ مطبوعات مکتوب، به ثبت برسد.

  • چند پیشنهاد:

1- مجموعه تصمیم‌گیرندگان و مدیران رسانه‌های مکتوب با هم‌فکری می‌توانند برای این برهه، برنامه‌ریزی و تدبیر کنند. برگزاری جلسات هم‌‌اندیشی و هماهنگی، بصورت منظم و هفتگی با هدف شناخت مشکلات، بررسی راه‌کارهای غلبه بر مسائل و اتخاذ تصمیماتی که منافع جمیع مطبوعات را پوشش دهد.

2- به اشتراک گذاشتن امکانات. استفاده مشترک از برخی امکانات مانند فضای کار، تجهیزات (فنی و هنری) و نیروی انسانی در کاهش هزینه‌های تمام شده مطبوعات، بسیار مؤثر است.

3- استفاده از امکانات گسترده و ارزانتر دنیای مجازی از طریق راه‌اندازی نسخه‌های وب و یا سامان‌دهی و ارتقای سایت‌های موجود نشریات و تشویق مخاطبان برای خرید نسخه‌های پی‌دی‌اف با قیمت کمتر از نشریه کاغذی.

4- اصلاح سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تخصیص یارانه بیشتر به نشریات منتشر شده در فضای وب به جای نشریات چاپی.

5- بازتر شدن فضای نقد و بررسی مسائل روز در مطبوعات نیز می‌تواند منجر به افزایش تولید مطالب اختصاصی و کاهش سهم اخبار نقل شده از خبرگزاری‌ها و در نهایت استقبال بیشتر مخاطبان شود.

با تدبیر و برنامه‌ریزی، خسارات شرایط فعلی به حداقل خواهد رسید.

*مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات

کد خبر 189532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز