هرچند صنعت چاپ ایران با مشکلات بسیاری دست به گریبان است و هنوز نتوانسته است از مرز افسردگی و فرسودگی عبور کند اما واقعیت این است که در همین صنعت نیز بزرگان و حرفه‌ای‌های بسیار توانمند و کاربلدی وجود دارد.

printing

بزرگانی که با همین دستگاه‌های نه‌چندان به‌روز و در همین شرایط نه‌چندان مطلوب، کارهای بسیار باکیفیت و قابل اعتنایی ارائه می‌دهند. سید‌جلال کتاب‌چی، محمود شیخیان، اسمعیل دمیرچی، محمد عربستانی و اسماعیل توانا از جمله این چهره‌های کارکشته‌اند که حالا همگی در دهه هفتم زندگی‌شان، همچنان چراغ نشر را روشن نگه داشته‌اند.

کتاب‌چی که 55 سال از عمر 73 ساله‌اش را در چاپخانه‌ها گذرانده، از 18‌سالگی به‌طور جدی کار چاپ را آغاز کرد. او در خانواده‌ای فعال در این عرصه به دنیا آمده است. خانواده‌ای که 120 سال به صنعت چاپ ایران خدمت کرده‌اند.

« اسماعیل توانا»ی 70 ساله، چاپخانه‌داری کارکشته است. او از 15 سالگی تا‌کنون در صنعت چاپ فعالیت می‌کند. محمود شیخیان، مسئول لیتوگرافی معروف تیراژه است که چاپ روزنامه کیهان را برعهده دارد. محمد عربستانی، متولد سال 1321 است و مثل سایرین، بیش از نیم قرن به صنعت چاپ کمک کرده است و اسمعیل دمیرچی، مخترع و کارآفرین صنعت چاپ ایران، تقریبا در همه امور چاپ و به‌ویژه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات، یگانه است.

سه‌شنبه گذشته، این 5 نفر در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر سن تالار وحدت ایستادند تا حاضران به پاس سال‌ها کار در این عرصه سخت و بدون ویترین، کف بزنند؛ صنعتی که در دنیا، بیش‌از 800 میلیارد دلار چرخه اقتصادی دارد؛ چیزی بیش از گردشگری. اما در ایران... !علی نیکو‌سخن، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران می‌گوید: کلیه‌ قوانین را ارج می‌نهیم و تبعیت از قانون را وظیفه شرعی و ملی خود می‌دانیم اما اجرای بعضا ناموزون، سختگیرانه و خشن قوانین مالیاتی را توسط برخی مسئولان مالیاتی کشور از طرف همه فعالان حوزه چاپ چون صدا تاکنون بی‌اثر بوده، پس فریاد می‌کنیم و از مسئولان اجرایی نظام درخواست و تمنا داریم به خوش‌خدمتی‌های بعضی مسئولان و ممیزان‌ مالیاتی که شاید به شوق کسب ترفیع یا حفظ مقام و منصب انجام می‌شود توجهی ویژه به خرج دهند. این روش نه به حقوق حقه اهالی صنعت چاپ نظری دارد و نه در سطح کلان سود و صلاح کشور در آن لحاظ می‌شود. پس باید تصمیمات و تشخیصات اینگونه، به بوته آزمون و بررسی دقیق‌تری سپرده شود تا گوش شنوایی برای شنیدن صداها، به‌ویژه صدای تشکیلات چاپی فراهم شود.

مشکلات مزمن صنعت چاپ چون نرسیدن صدای فعالان این حوزه به گوش مسئولان، تسهیلات نایاب یا بسیار نادر و گران بانکی، ورود چاپخانه‌های غیرخصوصی به عرصه، همچنان به قوت خود باقی است و علاوه بر اینها، در سال‌های جدید، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و گرانی‌های سنگین حاصل از قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در مورد هزینه‌های برق، آب، گاز، حمل‌ونقل، مواداولیه و غیره با عنایت به غیبت هرگونه بسته‌ حمایتی وعده داده شده، عرصه‌ فعالیت را به صنعتکاران چاپ کشور بسیار تنگ کرده است.

کد خبر 145116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز