همشهری آنلاین معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: یکی از سیستم‌ها تولید انرژی از زباله تا ۴۵ روز دیگر افتتاح می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی عبدالهی در مراسم بهره برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند با بیان این مطلب افزود: سیستم تولید انرژی از زباله در منطقه ۴ و مجتمع آرادکوه واقع شده است که سیستم واقع در منطقه ۴ به زودی مورد بهره برداری قرار گرفته و سیستم واقع در مجتمع کهریزک در دهه فجر کار خود را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به افزایش هزار تنی ظرفیت سیستم پردازش زیاله اظهار کرد: هم اکنون مجتمع پردازش و دفع آرادکوه ظرفیت پردازش ۷ هزار و ۸۰۰ تن زباله در روز را دارد که این میزان بیش از زباله تولید شده در تهران است.

عبدالهی با بیان اینکه در تهران روزانه ۷ هزار و ۲۰۰ تن زباله تولید می‌شود گفت: با این افزایش ظرفیت مجتمع آرادکوه توانایی پردازش زباله شهرهای اطراف را نیز خواهد داشت.

معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به افتتاح سایت تخمیر زباله و افزایش ظرفیت این سایت تا ۴۰ هکتار گفت: با افتتاح سالن هوا دهی تمامی زباله‌هایی که به این مجتمع منتقل می‌شود، به کمپوست تبدیل می‌شود.

وی افزود: تکمیل خطوط پردازش، تکمیل سایت هوا دهی و خرید ماشین آلات تخصصی بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه طی سال‌ها ظرفیت پردازش زباله را در این مجتمع افزایش دادیم تا به نقطه کنونی رسیده‌ایم در خصوص زباله‌های بیمارستانی نیز گفت: طبق قانون مسئولیت این زباله‌ها به عهده تولید کننده یعنی خود بیمارستان‌ها است. طبق اطلاعاتی که ما کسب کرده‌ایم اکثر بیمارستان‌های تهران مجهز به دستگاه‌های اتوکلاو یا هیدروکلاو هستند تا زباله‌های تولید شده را بی‌خطر کنند.

عبدالهی تصریح کرد: قرار است با مسئولان وزارت بهداشت و درمان جلسه‌ای برگزار کنیم تا تعیین تکلیف نهایی در این خصوص انجام شود.

وی همچنین گفت: دستگاه‌های نام برده شده تنها زباله‌های بیمارستانی را بی‌خطر می‌کنند اما این زباله‌ها باید در‌‌ همان محل سوزانده شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه پیشرفت‌های به دست آمده در پروژه پسماند و مجتمع آرادکوه بیان گر علم سیستمی و وجود خرد جمعی بوده است گفت: در این سال‌ها اتفاقات خوبی در حوزه نگهداشت، حوزه پسماند و جمع آوری زباله در تهران اتفاق افتاده که این زنجیره کاری نیز هم چنان در حال تکمیل شدن است.

وی خاطر نشان کرد: افتتاح سیستم تولید انرژی از زباله که به زودی بهره برداری می‌شود اقدام بزرگی در کشور است و می‌تواند راه جدیدی به دیگر کلان شهر‌ها نیز نشان دهد، همچنین با افزایش سایت هوا دهی زباله در ۴۰ هکتار و تولید کمپوست از تمامی زباله‌های تولید شده، کود سالم و مفیدی برای استفاده در کشاورزی و فضای سبز تولید خواهد شد.

عبدالهی با بیان اینکه متاسفانه در برخی محلات تهران روزانه ۴ تا ۵ نوبت زباله جمع آوری می‌کنیم گفت: خانواده‌ها به تولید زباله توجه نمی‌کنند. ۲ میلیون خانوار در تهران ساکن هستند که اگر هر خانوار روزانه ۱ کیلو زباله کمتر تولید کند، ۳۰ درصد زباله کمتر تولید می‌شود. که لازم است با توجه به مشکلات به این مساله توجه بیشتری شود چرا که این اقدام به طور مستقیم در مصرف کالا در کل کشور اثر می‌گذارد.

وی همچنین افزود: از مجموعه ۱۲۰۰ هکتاری زمین در مجتمع آرادکوه حدود ۲۵۰ هکتار از آن درختکاری و فضای سبز شده است و همچنان در حال پیشروی است.

استخدام کارگران ایرانی

معاون شهردار تهران در بخشی دیگری از سخنان خود به تلاش برای ارتقای جایگاه اجتماعی نیرو‌ها و کارگران فعال در حوزه خدمات شهری اشاره کرد و گفت: در قراردادهای جدید کارگران خدمات شهری در تمامی بخش‌ها، حقوق کارگران با افزایش حدود ۲ برابری به ۹۷۰ هزار تومان رسیده است که با کسر بیمه، مالیات و حق پیمانکاری، حقوق خالص دریافتی کارگران به طور ماهانه ۷۱۰ هزار تومان می‌شود.

وی افزود: این میزان افزایش حقوق نیروهای فضای سبز را شامل نمی‌شود چرا که آن‌ها سختی کار نیروهای نگهداشت و نظافت شهر را ندارند، البته حقوق آنان نیز تا حدود ۶۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

عبدالهی تصریح کرد: کارگران ایرانی که مایل هستند در بحث نظافت، نگهداشت و رفت و روب شهر تهران فعالیت کنند، دعوت می‌کنیم با ما همکاری کنند. ما شرایط را طوری فراهم کردیم که کارگران ایرانی بتوانند به راحتی در این زمینه شاغل شوند.

کد خبر 189494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز