همشهری آنلاین: لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران که امروز در صحن علنی شورا طرح شد به مدت 3 ماه مسکوت ماند و عدم تعیین ضوابط از سوی سازمان محیط زیست، دلیل مسکوت ماندن این لایحه عنوان شد.

به گزارش تهران سما، رسول خادم در جریان بررسی این لایحه گفت: قانون پسماند مشخص کرده که تولید کننده پسماند ویژه، خودش مسئولیت امحاء آن را بر عهده دارد و طبیعتا ورود شهرداری تهران به این موضوع، فراتر از وظایف قانونی است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: به هر حال در دعوای محیط زیست و وزارت بهداشت در ارتباط با سیستم امحاء پسماند ویژه به جمع بندی نرسیدیم.

وی ادامه داد: اگرچه بخش خصوصی که تولید کننده پسماند ویژه است فراتر از بخش دولتی در تفکیک پسماند پزشکی و بیمارستانی اقداماتی انجام داده اما مسئله پسماند ویژه پزشکی همچنان به قوت خود باقی است و شهرداری تهران با وجود اینکه اینکه مسئولیتی نداشت در خصوص جمع آوری آن اقداماتی انجام داد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با کمک دادستان عالی کشور ابزار حقوقی برای تفکیک پسماند ویژه از معمولی تعریف شد اما دوباره متوقف ماند، اظهار داشت: لایحه ارائه شده از سوی شهرداری به اصلاح تعرفه عوارض پسماند مربوط می‌شود اما در این چرخه که شهرداری وظیفه‌ای ندارد و دیگر بخش‌ها نیز کارشان را انجام نمی‌دهند، بالا و پایین بردن تعرفه کار موثری نخواهد بود. خودمان هم ابزاری نداریم که اگر کسی کارش را به درستی انجام نداد اقدامی همچون جمع نکردن زباله اش را انجام دهیم.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم این لایحه مسکوت بماند تا به صورت جدی‌تری به آن پرداخته شده و یا دوستان دیگر هم پای کار بیایند.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر نیز با بیان اینکه طبق قانون مسئولیت امحاء پسماند ویژه به عهده وزارت بهداشت و تعیین ضوابط به عهده سازمان محیط زیست است گفت: وزارت بهداشت راهبرد استفاده از اتوکلاو را برای بی خطر کردن پسماند ویژه بیمارستانی ارائه داد و دکتر وحید دستجردی نیز اقدامات خوبی دراین زمینه دربیمارستانها انجام داد که البته کافی نیست.

دکتر معصومه ابتکار در ادامه افزود: حتی اگر همه بیمارستان‌ها دستگاه اتو کلاو داشته باشند، راه حل نهایی برای بی خطر کردن زباله ویژه نخواهد بود و سازمان محیط زیست هم هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده است.

وی افزود: بر اساس مقررات، سازمان مدیریت پسماند هیچ مسئولیتی در قبال این مسئله ندارد اما برای اینکه خواستیم آن را حل کرده تا در تهران مشکلی پیش نیاید، خواستیم سازمان مدیریت پسماند در قالب پیمانکار این اقدام را انجام دهد.

عضو شورای شهر با تاکید براینکه تعرفه‌ها در این خصوص واقعی نیست اظهار کرد: اگر بخواهیم نظام استاندارد داشته باشیم هزینه‌ها سنگین تر خواهد بود.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست برنامه خودش را بیاورد و ضوابطی ارائه دهد تا تکلیف مدیریت پسماند معلوم شود.

معصومه آباد نیز دیگر عضو شورای شهر در این خصوص داشت: وزارت بهداشت اقدامات خوبی در زمینه تقسیم بندی و تفکیک پسماندها، آموزش به پرسنل انجام داده و جلسات خوبی تاکنون برگزار کرده‌ایم اما رویکردها بیشتر با نگاه اقتصادی همراه بوده است در صورتیکه موضوع ما اصلا بحث درآمدی نیست.

وی در ادامه گفت: در بیمارستان‌هایی که میزان زباله آنها زیاد است با مبلغی اندک تفکیک می‌کنند اما درسیستم‌های پایین دست با زباله‌های عادی ادغام می‌شود و نهایتا توسط کودکانی که از طریق پیمانکاران به کار گرفته می‌شوند، تفکیک می‌شوند که متاسفانه طبق آمار WHO در این حین ابتلا به بیماری‌های هپاتیت و ایدز نیز رخ می‌دهد.

عضو شورای شهر تصریح کرد: از سازمان مدیریت پسماند خواستیم پیمانکارانی که از بچه‌ها استفاده می‌کنند را لغو قرار داد کند.

کد خبر 173050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز