چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

نیم‌قرن از دفن زباله‌های‌ تهرانی‌ها در کهریزک می‌گذرد. به گفته مسئولان شهری در ماه آینده به پایان دفن مستقیم زباله‌ها در این محدوده می‌رسیم.

به گزارش فارس، روزانه هزاران تن زباله در کلانشهر تهران تولید می‌شود. در گذشته این زباله‌ها در کهریزک به روش سنتی دفن می‌شد و شیرابه حاصل از آن و تولید گاز متان برای شهروندان آن حوالی مشکلاتی را ایجاد می‌کرد و شکایت آنها را در پی داشت اما چند سالی است که با پردازش زباله‌ها این مشکل تا حدودی برطرف شده و زباله‌ای در تهران به‌صورت مستقیم دفن نمی‌شود و تمامی زباله‌های شهر تهران پردازش می‌شود.

در حال حاضر بخش کمی از زباله‌ها آن هم در روزهای تعطیل و یا در زمان‌هایی که برق قطع می‌شود پردازش نمی‌شود که از تیر ماه با بهره‌برداری از دو خط پایانی خطوط پردازش کار تکمیل شده و حتی بیش از حد ظرفیت تولید زباله در تهران می‌توان پردازش انجام داد.

خطوط پردازش توسط متخصصان داخلی ساخته شده است. دو خط نهایی این خطوط که آماده بهره‌برداری شده قرار است در مواقع ضروری و زمانی که خطوط با اشکال فنی روبه‌رو شود یا در روزهایی که تولید زباله در شهر افزایش پیدا می‌کند، سرویس‌دهی ‌کنند.

با پردازش کامل زباله‌‌های شهر تهران، دفن زباله به‌صورت مستقیم کاملا صفر نمی‌شود اما این دفن کاملا بی‌بو، بی‌خطر و بدون شیرابه است و مقدار آن هم بسیار ناچیز است که در سلول دفن بهداشتی که پیش‌بینی شده است انجام می‌شود.
براساس این گزارش، کلانشهر تهران براساس آمار، دو یا سه برابر میانگین جهانی تولید زباله دارد. در روزهای پایانی سال، روزانه 10‌هزار تن زباله در این شهر تولید می‌شود.

شهرداری تهران از سال84 با تهیه طرحی جامع به دنبال رفع مشکل زباله‌های پایتخت‌نشینان بود. شهر تهران با توجه به حجم بالای تولید زباله، یکی از دغدغه‌های همیشگی‌اش چگونه مدیریت کردن این زباله‌ها، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری از آن بود.

محمد فیاض مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران از تبدیل زباله به کمپوست خبر داد و گفت که این امر به تنهایی کافی نیست. وی در ادامه اضافه کرد: امروز دنیای پیشرفته، زباله را تهدید نمی‌داند بلکه آن را یک فرصت تلقی می‌کند. فیاض با اشاره به اینکه در بحث مدیریت پسماند باید به 3 اصل مهم آموزش و فرهنگ، اعمال قانون و استفاده از فناوری‌های نوین و ارتقای آن توجه ویژه و اساسی کنیم، ادامه داد: در بحث فرهنگ‌سازی‌ و آموزش برای حل مسئله زباله 2 اصل مهم و اساسی یکی مسئله تفکیک از مبدا و دیگری کاهش تولید زباله بسیار مهم است.

خطوط پردازش زباله از سال76 فعالیت خود را با ظرفیت 500‌تن آغاز کرده و تا پایان تیر امسال به مرز پردازش 7‌هزار و 500‌تن زباله می‌رسد.فیاض گفت: در تهران در برخی از روزهای خاص آمار تولید زباله بالغ بر 10 هزار تن است به همین منظور باید کار پردازش زباله را به‌صورت جدی دنبال کنیم. وی با اشاره به اینکه 2 خط پردازش دیگر زباله آماده بهره‌برداری است، بیان کرد:

ظرفیت پردازش زباله به 7 تا 8‌هزار تن می‌رسد و این میزان زباله فقط زباله خانگی است و میزان زباله‌های بیمارستانی متفاوت است.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: در زمینه زباله بیمارستانی شهرداری مسئولیتی ندارد و باید وزارت بهداشت در این زمینه ورود پیدا کند.

به گفته فیاض، زباله بیمارستانی پردازش نمی‌شود و سریعا دفن‌می‌شود. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 14خط پردازش زباله وجود دارد، اضافه کرد: در ماه آینده بهره‌برداری کامل از خطوط آغاز می‌شود.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تأکید کرد که دیگر زباله‌ای در تهران دفن نمی‌شود مگر اینکه دستگاهی خراب و یا برق قطع شود. وی درخصوص بحث بهای خدمات زباله‌های تهرانی‌ها گفت: هزینه پایین است و هنوز در این بخش به درآمد‌زایی نرسیده‌ایم.

کد خبر 173231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز