گروه شهری: از نظر کمیسیون برنامه و بودجه شورا، مسئولیت عادی‌سازی‌ پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی به‌عهده تولید‌کنندگان آن است و شهرداری صرفا پس از عادی‌سازی‌ پسماند‌های مذکور، می‌بایست همانند سایر پسماندها نسبت به حمل ودفن بهداشتی آن اقدام کند.

زباله

این درحالی است که به گفته رسول خادم دستگاه‌های مسئول در این‌باره تاکنون به مسئولیت‌های مقرر در قانون عمل نکرده‌اند‌.
این اظهارات از سوی خادم هنگام بررسی لایحه افزایش بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت برجمع‌آوری و دفع پسماند‌های ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شورای شهر مطرح شد.

از نظر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این شرایط، تجدید نظر در تعرفه‌های قبلی تأثیری در روند بهبود جمع‌آوری پسماندها ندارد، بنابراین وی با افزایش قیمت تعرفه موافقت نکرد. در نهایت اعضای شورای شهر تهران رأی به بازگرداندن لایحه افزایش بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری ودفع پسماند‌های ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی به کمیسیون عمران دادند تا سامانه استاندارد جمع‌آوری و دفع مناسب پسماند ویژه تدوین شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز با قبول بازگرداندن لایحه مذکور خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی که سازوکار مشخصی برای تفکیک، امحا، جمع‌آوری و دفع زباله‌های ویژه وجود ندارد و چون سازمان‌های مربوطه به یک نقطه مشترک برای حل این موضوع نرسیده‌اند، افزایش تعرفه‌ها دردی را دوا نخواهد کرد.دیروز قرارشد درصورت لزوم برای حل این موضوع نشست مشترکی با دعوت از وزیر بهداشت و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شود.

در جلسه دیروز شورای شهر از فیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز دعوت شد تا به ارائه توضیحاتی در این‌باره بپردازد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرداری تهران 34دستگاه خودروی روبسته برای حمل زباله‌های ویژه در اختیار دارد که روزانه حدود 90تن زباله‌های بیمارستانی با آن حمل و دفع می‌شود، گفت: نه سیستم تفکیک در محل تولید به خوبی صورت می‌گیرد و نه وسایل حمل این زباله‌ها مناسب است.

و اما از نظر معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورا، جمع‌آوری پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی باید توجیه اقتصادی داشته باشد تا جاذب بخش خصوصی یا هر سازمان دیگری به این بخش باشد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دستگاه‌های اتوکلاو به‌تنهایی نمی‌توانند پسماندهای ویژه بیمارستانی را به حالت عادی درآورند، باید در این زمینه سامانه استاندارد قابل‌قبولی برای جمع‌آوری و دفع زباله‌ها تهیه و تدوین شود.

در ادامه جلسه دیروز حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت امام هادی(ع) در شهر تهران و نیز با توجه به اهانت‌های مکرر به ساحت مقدس امام هادی(ع) پیشنهاد کرد که میدان یا مکان مناسبی در سطح شهر به نام این امام بزرگوار نامگذاری شود.مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز ضمن تأیید این مطلب با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه کمیسیون نامگذاری، نامگذاری میادین و خیابان‌ها به نام ائمه(ع) به صلاح نیست، به کمیسیون نامگذاری پیشنهاد کرد: تا مکان یا مجتمع فرهنگی مناسبی را جانمایی و به نام امام هادی(ع) نامگذاری کند.

در این جلسه همچنین سعید متصدی به‌عنوان نماینده شورای شهر تهران جهت عضویت در کارگروه موضوع بند (الف) مصوبه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی در شهر تهران معرفی و انتخاب شد.معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از شهرداری خواست تا هر چه سریع‌تر مشکلات موجود در این راه را رفع کند تا یک نظارت قوی در هماهنگی و اجرای این مصوبه مهم زیست‌محیطی صورت گیرد.

علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه تعداد شکایت‌های مردمی در این خصوص زیاد است، خاطرنشان کرد: این کارگروه باید مراقب باشد تا در صدور مجوزهای نصب دکل تمام جوانب کار سنجیده شود و گزارش مجوزهای صادر شده را به شورای شهر ارسال کند.

در ادامه این جلسه حسابرس مستقل شورای شهر تهران گزارش حسابرسی از سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای سال مالی منتهی به 1388را ارائه کرد که براساس این گزارش به‌دلیل محدودیت‌های اساسی در بررسی صورت‌های مالی و عملکرد این سازمان در زمان تهیه گزارش حسابرسی این سازمان «عدم‌اظهارنظر» اعلام شد.

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل شهردار تهران در رابطه با این گزارش با اشاره به اینکه در سازمان طی یک‌سال گذشته روند اصلاح حسابداری در پیش گرفته شده است، اظهار داشت: در این سازمان با استقرار حسابداری نقدی به غیرنقدی، از وابستگی مالی به سمت استقلال مالی پیش رفته‌ایم. برهمین اساس تمام اشکالات مورد اشاره حسابرس را رفع کرده‌ایم تا برای سال 89یک گزارش مورد قبول ارائه دهیم.

کد خبر 189407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز