گروه اجتماعی: نمایشگاه مطبوعات سال 91با حضور وزیر ارشاد و بدون حضور رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد.

مطبوعات

در مراسم گشایش این دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که نوزدهمین دوره خود را تجربه می‌کند، علاوه بر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیته اجتماعی مجلس و حسین هژیری معاون وزیر آموزش‌وپرورش حضور داشتند.

یکی دیگر از حاضران معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که مهم‌ترین خبر ‌را در روز نخست نمایشگاه نوزدهم به اصحاب مطبوعات حاضر در مصلای تهران داد.محمدجعفر محمدزاده گفت:‌ با هماهنگی‌هایی که با سازمان امور مالیاتی به عمل آمده، قرار شد معافیت مطلق درآمد حاصل از آگهی‌های مطبوعاتی به تمام دوایر این سازمان ارسال و اجرایی شود.محمدزاده خبر دیگری هم با خود به مصلی آورده بود. او خبر داد: در پی نوسانات اخیر قیمت کاغذ علاوه بر افزایش نوبت یارانه‌ها و طرح توزیع کاغذ یارانه‌ای با قیمت 20درصد ارزان‌تر از بازار، تعرفه واردات کاغذ روزنامه‌ها نیز حذف شد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی همچنین تعریف جامع و کامل حرفه خبرنگاری و مشاغل حوزه خبر و ارائه آن به سازمان‌های بیمه‌گر را از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در راستای دفاع از حقوق اصحاب رسانه به‌دست وزارت ارشاد دانست.
به گفته محمدزاده، اقدامات اولیه برای راه‌اندازی موزه تخصصی مطبوعات و تألیف دانشنامه مطبوعات جهان اسلام و دانشنامه مطبوعات ایران در وزارت ارشاد آغاز شده است.

معاون وزیر ارشاد، همچنین از به‌روز شدن صدور مجوز نشریات تخصصی و دانشگاهی خبر داد و تشکیل اتحادیه مطبوعات و خبرگزاری‌های جهان اسلام، اصلاح نظام یارانه‌ای مطبوعات، راه‌اندازی سامانه اینترنتی اشتراک مطبوعات با ارائه تخفیف 50درصد بهای ماهنامه، دوماهنامه و فصلنامه‌ها به مشترکان را به‌عنوان دیگر فعالیت‌های به سامان رسیده در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد طی دو سال گذشته خواند.

روز نخست نمایشگاه نوزدهم که به مراسم گشایش اختصاص داشت از ساعت 14آغاز شد اما این نمایشگاه از امروز هشتم تا 13آبان از ساعت 9صبح تا هشت شب برای بازدید عموم دایر است.برای نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها شعار «کلام صادقانه، نگاه منصفانه» انتخاب شده است.

نمایشگاه امسال با رشد تعداد غرفه‌ها در قالب 830غرفه در محل شبستان و نیم طبقه اول مصلی با حضور مطبوعات، خبرگزاری‌ها و نشریات محلی برگزار می‌شود. همچنین در نمایشگاه امسال 31استان کشور حضور خواهند داشت و هر استان به نمایندگی از 50نشریه محلی خود غرفه دارد که در مجموع دو هزار و 380نشریه استانی در نمایشگاه امسال حضور دارند.

در بخش بین‌الملل 30کشور در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و حدود80 روزنامه‌نگار و خبرنگار از کشورهای مختلف جهان در این نمایشگاه حضور دارند.این نمایشگاه شش هزار مترمربع فضای بیرونی دارد که برای فعالیت‌های جنبی طراحی شده است. رونمایی از 10عنوان از کتاب‌های تخصصی و جدید حوزه رسانه، راه‌اندازی موزه روزنامه نگاری با هدف به نمایش در آمدن سیر تاریخی صنعت روزنامه و مطبوعات، طراحی و انتشار تمبر مطبوعات و ارائه پنج میلیارد ریال بن خرید مطبوعات به بازدیدکنندگان و مراجعه‌کنندگان ازجمله برنامه‌های نمایشگاه نوزدهم است.

همزمان با نمایشگاه امسال روزنامه‌نگارانی از ایران و دیگر کشورهای اسلامی خود را آماده می‌کنند تا در دومین اجلاس اتحادیه‌های مطبوعات و خبرگزاری‌های جهان اسلام که فردا 9آبان در تهران برگزار می‌شود، شرکت کنند.نخستین نمایشگاه مطبوعات در سال 1372برگزار شد. نمایشگاه مطبوعات تا سال 1385به‌صورت بخشی از نمایشگاه کتاب بود و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شد.

چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات که دیگر عنوان «نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها» را به‌خود گرفته بود، نخستین نمایشگاه مطبوعات بود که مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد. در این دوره 412نشریه شرکت کردند و علاوه بر نشریات و مطبوعات داخلی، برای نخستین‌بار نشریاتی از 24کشور و همچنین 108نمایندگی فعال رسانه‌های خارجی حضور داشتند.

کد خبر 189397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز