گروه اجتماعی: معاون مطبوعاتی اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان «بین‌المللی» برای نمایشگاه مطبوعات را خلط مبحث دانست و تأکید کرد:

صرف حضور چند خبرگزاری خارجی نمایشگاه را بین‌المللی نمی‌کند. علی‌اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب تهران در مجموعه فرهنگستان‌ها و رئیس پیشین سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات به غرفه همشهری آمده بود، گفت: نمایشگاه مطبوعات ما یک نمایشگاه بین‌المللی نیست.

اشعری با اشاره به ضرورت‌های یک نمایشگاه بین‌المللی ادامه داد: این نمایشگاه باید در تقویم‌های جهانی رویدادهای فرهنگی و مطبوعاتی ثبت شود و به اطلاع همه رسانه‌های دنیا برسد.مشاور رئیس‌جمهور در عین حال در پاسخ به پرسشی درباره عدم‌حضور مطبوعات و خبرگزاری‌های پرمخاطب بین‌المللی در نمایشگاه تهران تأکید کرد:

با توجه به اهداف سیاسی و فرهنگی رسانه‌های گوناگون در دنیا ما نباید بی‌گدار به آب بزنیم. اینطور نباید باشد که یک رسانه بیاید و ما یا دیپورتش کنیم یا برایش سختی ایجاد کنیم بلکه باید از ابتدا چارچوب نمایشگاه را طوری تعیین کنیم که فقط آن کسانی که می‌توانند بیایند، باشند. اشعری درباره دلیل این حساسیت گفت:

به این دلیل که ممکن است همین الان با خیلی از رسانه‌های -حتی- کشورهای اسلامی مشکل داشته باشیم. نمایشگاه مطبوعات با نمایشگاه کتاب فرق می‌کند. در حوزه کتاب ممکن است با برخی انتشارات خارجی مشکل داشته باشیم، به آنها می‌توانیم بگوییم این عناوین مشخص کتاب را به نمایشگاه نیاورید اما به رسانه بگوییم چه چیزی را نیاور؟ ماهیت رسانه با هدف آن عجین است.
معاون مطبوعاتی اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت بالا بردن آستانه تحمل مسئولان گفت: حتی اگر مطبوعات نقد خطایی هم کنند، مسئولان نباید خیلی علیه مطبوعات برافروخته شوند.

او تأکید کرد: اگر به سمت نقد برویم، خودبه‌خود فضا منطقی می‌شود. اشعری درباره اینکه این بالابردن آستانه تحمل از کجا باید شروع بشود، گفت: معتقدم که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد باید این موضوع را در تعامل با رسانه‌ها و در تعامل با مدیران ارشد نظام به‌عنوان یک سیاست پیگیری کند.

این دوطرف باید به هم نزدیک شوند. مشاور رئیس‌جمهور در عین حال تأکید کرد: سلیقه‌های گوناگون سیاسی یک واقعیت است و هیجاناتی که مطبوعات ایجاد می‌کنند هم اگرچه ممکن است نپسندیم چنان که خودم نمی‌پسندم اما به‌عنوان یک واقعیت باید پذیرفت اما از طرف دیگر به هر حال همه انتقادها از جنس نقد به‌معنای علمی آن نیست. گاهی یک زورآزمایی با رقیب است، گاهی یک گفت‌وگوی سیاسی-تبلیغی است.

اشعری در حالی چنین گفت که بخش بین‌الملل نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در طبقه دوم شبستان مصلای امام خمینی قرار دارد تا عصر سومین روز از برگزاری نمایشگاه نوزدهم مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تهران هنوز افتتاح نشده است. بخش بین‌الملل نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها چند سالی است به همت اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.طبق اعلام سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بود دیروز 9آبان‌ماه این بخش با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شود اما تاکنون جز یکی، دو غرفه بقیه غرفه‌ها خالی است.

امسال قرار است در بخش بین‌الملل کشورهای مختلفی شرکت کنند. ترکیه، کنیا، نیجریه، سریلانکا، بنگلادش، ونزوئلا، امارات متحده عربی، تونس، سوئیس، ایتالیا، مصر، ویتنام ازجمله این کشورها هستند. همچنین کویت، چین، قطر، اردن، ارمنستان، روسیه، یمن، قزاقستان، عراق، تاجیکستان، افغانستان، لبنان، عمان، سوریه و فلسطین از دیگر کشورهایی هستند که غرفه آنها راه‌اندازی شده اما ازغرفه داران و عرضه محصولات آنها فعلا خبری نیست.

در سوی دیگر اما دومین اجلاس اتحادیه مطبوعات جهان اسلام با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل تالار وزارت کشور آغاز شد.قرار است در این اجلاس میهمانانی از کشورهای روسیه، سودان، فلسطین، عمان، چین، امارات، نیجریه و... حضور داشته باشند. همچنین برگزاری دو کارگاه در حاشیه این اجلاس ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این اجلاس است.دومین اجلاس اتحادیه مطبوعات جهان اسلام از امروز به‌مدت دو روز برگزار می‌شود.

حضور خانواده شهید مصطفی احمدی‌روشن و سرزدن آنها در برخی غرفه‌ها هم از دیگر رویدادهای روز سوم نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات بود. مادر و همسر شهید احمدی‌روشن هنگام بازدید از غرفه‌های خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها، استقبال مردم را نسبت به سال گذشته پرشورتر دانستند و در جمع خبرنگاران خواستار آن شدند تا وحدت اسلامی در کشور با تمام توان حفظ و از ایجاد تنش‌های سیاسی پرهیز شود.

همچنین دیروز اعلام شد که تعداد حاضران در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در مصلای امام خمینی‌ در حال برگزاری است، به‌صورت دیجیتال محاسبه و اعلام می‌شود. گفته می‌شود که در نمایشگاه هجدهم مطبوعات در سال 90حدود یک میلیون مخاطب در مصلای تهران حضور یافتند.

در گوشه‌ای دیگر از شبستان مصلای تهران یعنی در یکی از بخش‌های غرفه «موزه مطبوعات ایران» اسناد مربوط به سه مقطع تاریخی فعالیت مطبوعات ایران در دوره‌های قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم به نمایش درآمده است. به گفته مسئول غرفه موزه مطبوعات ایران، این اسناد به‌صورت امانت از مراکزی مانند مؤسسه موزه‌های بنیاد، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، روزنامه اطلاعات و مؤسسه گل آقا تحویل گرفته شده است.

در بخش دیگری از غرفه موزه مطبوعات ایران، لوازم و ادوات مربوط به چاپ روزنامه‌ها در حدود 100سال قبل ازجمله نخستین دستگاه‌های تلکس خبری، دستگاه‌های ضبط صدا، یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های چاپ سنگی و همچنین صفحه سربی مورد استفاده برای چاپ تیتر معروف و درشت «امام آمد» در روزنامه اطلاعات در 12بهمن 57به نمایش گذاشته شده است. این در حالی است که در همین غرفه وسایل آبدارخانه گل آقا ازجمله قوری و سماور قدیمی او و نیز نعلین کیومرث صابری فومنی به نمایش درآمده است.

کد خبر 189718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز