گروه شهری: مطالعه طرح «ساماندهی و توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز و باز شهر تهران» در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران آغاز شد.

park

 هدف از انجام این مطالعه تهیه سند راهبردی - ساختاری توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز و باز و ارتقای شرایط پایدار زیستی و اکولوژیک اعلام شده است.این طرح پژوهشی، در سطح اراضی فضاهای سبز درون و برون‌شهری مناطق 22گانه شهرداری تهران انجام می‌گیرد و مدت تعیین‌شده برای آن 18‌ماه درنظر گرفته شده است. در این طرح مساحت سند مصوب طرح جامع تهران در بخش درونی و کمربندی سبز پیشنهادی شهر تهران ملاک عمل و مطالعه خواهد بود.

هدف کلان این طرح تهیه سند راهبردی - ساختاری توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز و باز به‌منظور ارتقای شرایط پایدار زیستی و اکولوژیک در شهر تهران است.

این پروژه با اهداف پایین‌دستی همچون «شناسایی و بهره‌گیری از منابع اکولوژیکی و انسانی و سایر ظرفیت‌های موجود»، «ایجاد وحدت رویه و هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط» و در نهایت «توسعه متوازن و بهینه فضاهای سبز و باز در سطح شهر تهران» محقق خواهد شد.

park

طرح پروژه ساماندهی و توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز و باز شهر تهران با مروری بر مبانی نظری و تجارب موفق داخلی و جهانی و نیز شناخت و تحلیل دقیق نسبت به وضع موجود پارک‌ها و فضاهای سبز و باز شهر تهران، چشم‌انداز آتی توسعه فضای سبز تهران و اهداف و راهبردهای حصول این چشم‌انداز را ارائه می‌دهد.

هادی افراسیابی مدیر مطالعات خدمات شهری در این‌باره گفت: انتظار می‌رود در پایان این طرح، نقشه تحولات کالبدی پارک‌ها و فضاهای سبز و باز، سرانه مطلوب فضای سبز شهر تهران، مهم‌ترین و مستعدترین نقاط برای احداث فضاهای سبز جدید و شاخص‌‌های مکان‌یابی آنها و نیز راهکارها ودستورالعمل‌های مناسب برای مدیریت، ایمنی، حفظ و نگهداری و آبیاری در پارک‌ها و فضاهای سبز و باز شهر تهران حاصل شود.

نتایج مطالعات و بررسی‌های صورت‌گرفته در حوزه فضای سبز شهری تهران بیانگر وجود مشکلات و چالش‌هایی در راه ارتقای کیفیت زیست‌پذیری شهر تهران است. اما حفظ، اصلاح و توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز و باز نقش مهمی در بهبود کیفیت محیطی و ارتباط آن با فرایندهای اکولوژیک شهر تهران دارد. شناخت سازوکارهای مدیریتی، قانونی و حفاظتی و تبیین نقش پارک‌ها و فضاهای سبز و باز در بهبود شرایط زیستی تهران و نیز آثار اجتماعی و اقتصادی آن همواره از مهم‌ترین اهداف فعالیت‌های دوره اخیر شهرداری تهران بوده است.

به گزارش سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با افزایش 123بوستان جدید در تهران تا پایان سال‌جاری، مجموع بوستان‌های پایتخت به بیش از دو هزار مورد خواهد رسید. در شش سال اخیر 750بوستان در تهران افتتاح شده است که 250بوستان کوچک و بزرگ از این مجموع، در جنوب تهران واقع شده‌اند. تا سال 85تعداد کل بوستان‌های تهران 1063مورد بوده و در فاصله زمانی سال‌های 85تا 90این عدد به 1865بوستان افزایش یافت. همچنین سرانه فضای سبز تهران در سال گذشته به 14متر رسیده بود که این میزان تا پایان سال‌جاری به 15متر یعنی حداقل سرانه بین‌المللی خواهد رسید.

کد خبر 189114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز