جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

یاسر مرادی: 15نظامی‌دستگیرشده انگلیسی درآب‌های سرزمینی کشورمان که صبح روز پنجشنبه با بدرقه سفیرانگلیس درایران و معاون غرب اروپای وزارت خارجه، تهران را به مقصد لندن ترک کردند،

 بعدازظهر پنجشنبه پس ازورود به لندن در یک مرکز نظامی‌درجنوب غرب این کشور درمعرض معاینات پزشکی و روانکاوی وجلسات کسب اطلاعات توسط ماموران دستگاههای امنیتی ارتش قرارگرفتند.

برخی منابع خبری احتمال دادند این نظامیان برای ایراد سخنان علیه ایران تحت فشار شدید قرار گرفته باشند. شماری ازاعضای خانواده نظامیان انگلیسی که ازآزادی آنان خوشحال بودندنیز برای دیدار با آنان به این پایگاه سفر کرده و در انتظار ورود آنها بودند.

نظامیان انگلیسی که روزچهارشنبه در اقدامی‌انسانی از سوی رئیس‌جمهور کشورمان آزاد شده بودند، پس از طی مراسمی‌ساعت 8 صبح روز پنجشنبه از طریق فرودگاه مهرآباد و با پرواز شماره6634 هواپیمایی بریتیش ایرویز تهران را به مقصد لندن ترک کردند.

در این مراسم هدایای رئیس‌ جمهوری اسلامی‌ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌به آن‌ها اعطا شد.تحولات بسیار سریع دو روز آخر بحران 14 روزه اخیر در روابط ایران و انگلیس که به آزادی غیر منتظره نظامیان دستگیر شده انجامید حیرت بسیاری ازرسانه‌ها و سیاستمداران را به دنبال داشت.مرور موضع گیری مقامات ورسانه‌های بین المللی پس از اعلام آزادی ملوانان انگلیسی شاید بتواند تصویر روشن تری از این ماجرا را آشکار کند.

دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی‌از تصمیم مدبرانه رئیس جمهور درعفو و آزاد کردن 15نظامی‌متجاوز انگلیسی به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی‌ایران قدردانی کرد.

اکمل الدین احسان اوغلو شامگاه پنجشنبه درتماس تلفنی با محمود احمدی نژاد تصمیم مدبرانه و جوانمردانه رئیس جمهور درعفو و آزاد کردن 15 نظامی‌متجاوز انگلیسی به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی‌ایران را تبریک گفت و آن را نشان دهنده رأفت و رحمت دین اسلام و سخاوتمندی ملت ایران در آستانه میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام  دانست.

وزیرخارجه پاکستان هم طی تماس تلفنی با منوچهر متکی با ابراز خرسندی از تدبیر جمهوری اسلامی‌ایران در آزادی 15 نظامی‌انگلیسی، گفت: اتخاذ این تدبیر باعث جلوگیری از تنش شد و همه مسئولان پاکستان از این بابت خوشحالند.

تشکردبیرکل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل متحدچهارشنبه شب درگفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری ایران، از اقدام وی درعفووآزاد کردن 15 نظامی‌ انگلیسی که به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بودند تشکر و قدردانی کرد. بان کی مون دبیرکل با ابراز امیدواری از تکرار نشدن چنین حوادثی درآینده تصریح کرد: اینجانب برای ماموریت‌های خود مشتاقانه علاقه مند به همکاری با دولت جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی آن در سازمان ملل و برخورداری از پشتیبانی‌های آن هستم.

قدردانی بلر‌
درپی آزادی ملوانان انگلیسی، تونی بلر نخست وزیر بریتانیا گفت: من به مردم ایران تنها می‌گویم که هیچ سوءنیتی نسبت به آنان نداریم، بر عکس، ما به ایران به عنوان تمدنی باستانی و نیز به عنوان ملتی با تاریخی پرغرور وشریف احترام می‌گذاریم. مایل هستیم عدم توافق‌هایی که با دولت شما داریم به شیوه‌ای صلح‌آمیز و از راه گفت‌وگوحل شوند. من همانند گذشته، امیدوارم در آینده بتوانیم چنین کنیم. این همه‌ چیزی است که می‌خواستم بگویم«حقیقتا از شماسپاسگزارم»

تونی بلردرادامه اظهار داشت: خرسندم که 15 نظامی‌ما آزاد شده‌اند. می‌دانم که آزادی آنان نه تنها تسکینی عمیق برای خود آن‌ها بلکه برای خانواده‌های آنان نیز هست که چنین رنج و نگرانی‌ای را طی 12 روز گذشته متحمل شده‌اند. بلر تاکید کرد: طی زمان دستگیری، ما رویکردی متوازن در پیش گرفتیم، قاطع اما با خونسردی. مذاکره نکردیم، اما تقابل هم نداشتیم.

مواضع اروپا
آلمان به عنوان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا از آزادی تفنگداران انگلیسی توسط جمهوری اسلامی‌ایران استقبال کرد. اشتاین مایر درعین حال از مقامات کشورمان خواست که درباره مسایل دیگر مورد اختلاف ازجمله برنامه‌های هسته‌ای کشورمان نیز ازخود انعطاف بیشتری نشان دهند.

فیلیپ دوست بلازی وزیرخارجه فرانسه نیز از پایان خوش مسئله ابرازخوشحالی کرد. سگولن روایال نامزد ریاست جمهوری فرانسه که پیش از این خواستاراعمال فشاربرایران به خاطر بازداشت نظامیان متجاوز انگلیسی شده بود، نیز ازآزادی نظامیان نیروی دریایی انگلیس ابراز خرسندی کرد. جورج بوش هم از تصمیم ایران تمجید و قدردانی کرد.

نقش سوریه
وزیران اطلاع رسانی وخارجه سوریه اعلام کردند: دمشق نقشی مهم و کلیدی در حل و فصل مسئله بازداشت پانزده نظامی‌انگلیسی ایفا کرده است. محسن بلال وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت:تلاشهای سوریه و ایران با آزادی 15 نظامی‌انگلیسی به نتیجه رسید.

ولید معلم، وزیرخارجه سوریه نیز به خبرنگاران گفت: سوریه نوعی دیپلماسی آرام برای حل و فصل مسئله به کار برد و دوطرف را به گفتگو ترغیب نمود. این دو مقام مسئول سوری از اعلام هرگونه جزئیات در این باره خودداری کردند.

بهت سیاسی
ناصرالبدری خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره درلندن گفت: برخی ازتحلیلگران سیاسی نقش طرفهای خارجی دراین تصمیم ایران ازجمله نقش سوریه این هم پیمان بسیار نزدیک به ایران را گوشزد می‌کنند.

شبکه فاکس نیوز هم ازتهران گزارش داد: درحالی که همه تصور می‌کردیم با اهدای مدال به فرمانده نظامی‌سپاه پاسداران بحران ایران و انگلیس وارد مرحله‌ای جدید می‌شود خبری که احمدی نژاد مبنی بر آزادی نظامیان انگلیسی داد همه را بهت زده کرد.خبرنگار این شبکه ادامه داد: در اینجا همه معتقدند که بازی شطرنج بزرگی در جریان است وممکن است ایران خواسته باشد با این کارخود قدرت نمایی کند.

روزنامه اتریشی استاندارد نیزنوشت: رئیس جمهوری ایران ضمن بیان گوشه ای از تاریخ پرعظمت کشورش، آزادی 15نظامی انگلیسی را هدیه ای ازسوی مردم ایران قلمداد کرد.
روزنامه یو اس ای تودی هم گزارش داد: پایان این بحران زمانی صورت گرفت که ارتش آمریکا اعلام کرد ممکن است به یک نماینده ایرانی اجازه دهد تا با پنج ایرانی که در بازداشت آمریکا به سر می برند، دیدار کند.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نیز در تحلیلی با عنوان از آزادی نظامیان انگلیسی درسهایی آموختیم نوشت: آزادی این زندانیان که پس از مذاکراتی فشرده انجام شد، در انگلیس مورد استقبال قرار گرفت و نشان داد که رویکرد نرم می تواند در برابر ایران موثر باشد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد: تصمیم عجیب ایران برای آزادی این افراد به شکل یک اقدام جوانمردانه نمایش داده شد. این امرهمچنین نشان از موفقیت دیپلماسی انگلیس بود که تحت فشار زیاد به کار گرفته شد.

شوک به جهان
خبرگزاری فرانسه گفت: احمدی نژاد از شوک وارد کردن به دیگران لذت می برد. او در خارج از ایران یک تندرو شناخته می شود اما علاقه دارد خود را یک پارسا نشان دهد که دست عشق به سوی همه مردم جهان دراز کرده است.

روزنامه‌ آلمانی دی ولت مراسم عفو و آزادی ملوانان را همچون یک نمایش استادانه دانسته است. بنابر برداشت این روزنامه، حکومت ایران توانست به بحران خاتمه دهد، آن هم با ژستی صلح‌جویانه و بشردوستانه، به مثابه یک سلطان، که می‌خواهد خود را رحیم و بامروت و بخشنده نشان دهد.

دویچه وله نیز نوشت: دررسانه‌های جهانی چیزی چون سمپاتی به چشم نمی‌خورد، آن احساس همدلی‌ای که احمدی‌نژاد ایران خواسته است با نمایش بخشندگی خود برانگیزد به باور بسیاری از ناظران بیشتر درخدمت منزوی شدن حکومت ایران قرارگرفته است تا مقابله با تهدید به تحریم‌های بیشتر از سوی شورای امنیت.

دو پیروزی برای ایران
نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل نیز اذعان کرد که ایرانی‌ها از مسئله ملوانان انگلیسی، دو پیروزی را کسب کردند.

جان بولتون در واکنش به بازداشت 15 نظامی انگلیسی گفت: تهران پیروزی مضاعفی در مسئله ملوانان انگلیسی به دست آورد. وی افزود: ایرانی‌ها هنگامی که نظامیان انگلیسی را اسیر کردند، یک پیروزی به دست آوردند و هنگامی که آنها را آزاد کردند، پیروزی دیگری را کسب کردند.

بولتون درعین حال بازداشت نظامیان متجاوز انگلیسی را تحریک آمیز خواند و گفت: ایرانی‌ها میزان تصمیم انگلیس برای پاسخ به این اقدام تحریک آمیز را می سنجیدند و به اعتقاد من، این جواب را گرفتند که انگلیس با قدرت پاسخ نمی دهد.

اتهام واشنگتن
دولت بوش نیز پس از رهایی 15 نظامی‌انگلیسی در ادامه مواضع خصمانه‌اش علیه کشورمان با انتقاد از ایران، تهران را به استفاده از سیاست گروگانگیری برای بالابردن موقعیت خود متهم کرد.

گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: جورج بوش دریک کنفرانس ویدیویی طولانی با تونی بلر، نخست وزیر انگلیس به اطلاع وی رساند که از بازگشت 15 نظامی‌انگلیسی به وطن خشنود است.

جاندرو گفت: واشنگتن هیچ نشانی از تمایل ایران برای همکاری با جامعه بین المللی به خصوص با شورای امنیت سازمان ملل که از ایران خواسته برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند مشاهده نکرده است.جفری کمپ، کارشناس مؤسسه مطالعاتی مرکزنیکسون ادعا کرد: اقدام ایران برای دستگیری نظامیان انگلیسی در واکنش به دستگیری افراد ایرانی و جلال شرفی، دیپلمات ایرانی در بغداد از سوی آمریکا بوده است. وی همچنین مدعی شد: تصمیم ایران برای آزادی این افراد به منظور جلوگیری از دادن بهانه ای به دست آمریکا و اروپاییها برای افزایش فشار به علت برنامه هسته ای خود بود.

رفع محدودیت‌ها
درچنین شرایطی وزارت خارجه‌ انگلیس اعلام کرد: لندن به زودی رفع برخی محدودیت‌ها درباره‌ ایران را پس از آنکه 15 تبعه‌ انگلیس ازاین کشور آزاد شدند، بررسی می‌کند.

وزیر دارایی سابق انگلیس مهمترین نتیجه آزادی نسبتا سریع و مسالمت آمیز۱۵نظامی‌انگلیس توسط ایران را اثبات نادرستی مواضع نومحافظه‌کاران آمریکایی درباره نتیجه نداشتن گفت‌وگو با تهران دانست.

کد خبر 18911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز