چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاهی از نقاشی‌های داوود شهیدی با عنوان طرحهای "بیدار خواب" از جمعه 5 آبان در گالری ساربان برگزار می‌شود.

طراحی

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه شامل 30 اثر از این هنرمند است که با مرکب و اکریلیک روی مقوا در ابعاد مختلف خلق شده‌اند.

داوود شهیدی متولد 1330 است و فارغ التحصیل فوق لیسانس مهندسی معماری از دانشکده هنرهای زیبای تهران در سال 58 و فوق لیسانس معماری شهری از مرکز معماری بوستون ایالت ماساچوست آمریکا در سال 68 است.

شهیدی در سال 1358 تحصیل در دانشگاه را به پایان می‌رساند. در این مدت علاوه بر کار جدی و پیگیری که در زمینه طنز سیاه و همکاری با مطبوعات داشت، در یک شرکت معماری نیز به کار می‌پردازد.

داوود شهیدی معتقد است هنر برای این است که انسان ها از آن لذت ببرند، ولی لذت بردن فیلسوفان عمیق تر است.

او در این باره می‌گوید: معتقد نیستم که از طریق هنر باید اعتقاد یا فکری را حقه کرد، به روشنفکری و آزادی فکر در هنر باور دارم.

بنابر این کنار می‌ایستم و ذهن خودم را به پرواز در می‌آورم و با آن تصویر می‌سازم سپس از آن دور شده و حاصل کارم را تئوریزه می‌کنم.

به تئوری و نظریه‌پردازی در هنر به عنوان محور اصلی آن معتقد هستم و اعتقاد دارم که هنر نباید به مسائل اجتماعی بیاویزد بلکه باید برخودش استوار باشد و به جامعه هم نگاه کند، در این صورت به طور طبیعی مسائل اجتماعی و تاریخی هم در آن انعکاس پیدا می‌کند.

شهیدی به یک بیان فلسفی‌گونه درباره جنگ و مرگ در طراحی دست پیدا کرده است که راهبر کارهای آتی و ضامن موفقیت او خواهد بود.

طنز سیاه و رنگ سیاه در کارهای شهیدی فضایی وحشتناک خلق کرده است، اما او به تازگی به سوی رنگ نیز جلب شده است.

شهیدی با شروع فعالیت خود و همکاری با نشریات مختلفی نظیر گلستانه، کیهان کاریکاتور و صفحات فرهنگی روزنامه‌های مطرح، در نمایشگاه‌های فردی متعددی در گالری های سیحون، مان هنر نو و ... به ارائه کارهای خود پرداخته است.

در قیاس با کارهای گذشته در این آثار حضور بیشتر رنگ و توجه به کیفیت عناصر بصری، جنبه‌هایی است که بیشتر مشاهده می‌شود.

کاریکاتورهای او دیگر مطبوعاتی نبوده بلکه در کنار هنرهای تجسمی قرار می‌گیرند.

داوود شهیدی که در گذشته کارهایش تکنیک‌های ساده تر و فضاهای بازتری داشته‌اند، درباره دلیل تکنیک کارهای تازه‌اش که پرکار و خشن شده اند در پاسخ می‌گوید: پس از کارهای اولم، احساس کردم که باید تجربه های تکنیکی داشته باشم و در جا نزنم.

چون نقطه نظرم نسبت به مسائل نیز تغییراتی کرده بود. رو آوردن من به طرح مرکبی زائیده نیاز گریز ناپذیر من به تنوع و تکامل بود می‌خواستم تکنیک دشوارتر و اعصاب خردکنی را آزمایش کنم و یاد بگیرم.

من کتاب های ادیان بزرگ از جمله متون زرتشتی، عهد عتیق و عهد جدید یا انجیل‌های اربعه را خوانده‌ام.

مطالعه این مجموعه ذهنیتی برایم ساخته که اکنون نتایج آن مطالعات را در آثارم مشاهده می‌کنم.

اینها همه به من منتقل شد و من از آنها آموختم و ذهنیت کاملی را در عرصه هنر به من داده و پایه‌های طنز سیاهم را ساختند.

نمایشگاه طرح های «بیدار خواب» تا 15 آبان ماه همه روزه و جمعه‌ها غیر از سه‌شنبه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت 16 تا  20برپاست علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این آثار به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 8- 88504226 تماس بگیرند.

 

 

کد خبر 188922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز