یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: علیرضا امیرحاجبی تراژدی ادیپ را با خوانش و تفسیری جدید در قالب یک فوتوویدئوآرت با عنوان «تراژدی شهریار» در گالری ایست ارائه کرد.

پوستر تجسمی

به گزارش ایسنا، این هنرمند گفت: این ویدئو آرت درباره تراژدی ادیپ اثر سوفکل است که پادشاهی جبری را که برای ادیپ به وجود آمده با تفسیر و خوانشی مجدد و متفاوت ارائه می‌کند.

او اضافه کرد: مدت‌ها بود که به فکر ساخت چنین ویدئویی از تراژدی ادیپ بودم و از یک سال و نیم پیش کار آن را شروع کردم. اما تمایز این اثر با سایر ویدئوهایی که در این سال‌ها ارائه کرده‌ام به استفاده از عکس در این اثر بر می‌گردد.

به طوری که می‌توان عنوان آن را یک فوتوویدئو آرت دانست. یعنی علاوه بر راش‌های ویدئویی تصاویری نیز در این اثر استفاده شده است.

او همچنین درباره پوستر این مجموعه و استفاده از نقاشی‌ در آن توضیح داد: چند سال پیش یک مجموعه شش تایی نقاشی کار کرده بودم که پرتره‌های متفاوتی را در حالت‌های مختلف از ادیپ نشان می‌داد و خیلی دوست داشتم همزمان با این نمایشگاه در کنار ویدئوآرت این نقاشی‌ها را هم نمایش دهم اما به دلیل فرم و فضای گالری، ترجیح دادم از آنها استفاده نشود و تنها یکی از این پرتره‌ها را برای پوستر این مجموعه به کار گرفتم.

امیرحاجبی تصریح کرد: زمانی که با سه تراژدی ادیپ ‌،آنتیگونه‌ و ادیپ در کلومنتس آشنا شدم و در کنار آن به خوانش نظریات فروید پرداختم سال‌ها با این دو متن درگیر بودم و از این جهت پرتره‌های ادیپ به حدود شش هفت سال پیش باز می‌گردد اما در آن زمان متوقف شد و بعد از آن مجموعه آنتیگون را براساس تراژدی آنتیگون کار کرده‌ام و سپس به تراژدی ادیپ رسیدم.

همزمان با نمایش این ویدئوآرت یک پرفورمنس نیز با حضور مهدی صدر و ناز شادمان در گالری ایست اجرا می‌شود که امیرحاجبی درباره ارتباط این دو اثر با یکدیگر توضیح داد: این پرفورمنس و ویدئوآرت کاملا مستقل از یکدیگر هستند زیرا هیچ ارتباط ارگانیک و اندام‌واری میان آنها وجود ندارد و هر کدام در یک اتاق مجزا به نمایش در می‌آید اما از انجا که تم اصلی هر دو اثر به داستان ادیپ بر می‌گردد تصمیم گرفتیم به طور همزمان آنها را در گالری ایست ارائه کنیم.

به گفته او مهدی صدر در این پرفورمنس بیشتر به جزئیات تراژدی ادیپ پرداخته و پرفورمنس او در ارتباط با مسئله کوری است.

ویدئوآرت و پرفورمنس آرت «ادیپ شهریار» 7 و 8  آبان ماه ساعت 17 تا 20 در گالری «ایست» اجرا می‌شود.

 

کد خبر 189326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز