سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

اردبیل- ساناز لطیفی هیر: استان اردبیل یکی از استان‌های سیل‌خیز کشور است که از جانب حوادث قهری از جمله سیل، توفان و زلزله تهدید می‌شود به طوری که در اغلب فصول سال به ویژه بهار و پاییز ریزش‌های جوی به صورت متناوب سبب جاری شدن سیل در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها می‌شود.

سیل

مشکین‌شهر، گرمی و خلخال به دلیل کوهستانی بودن همواره هنگام وقوع بارش‌های تند و رگباری در معرض خطر سیلاب هستند. مشکین شهر که به کوهپایه سبلان نیز معروف است به دلیل بارش‌های متناوب در این دامنه رتبه‌اول وقوع سیل و آسیب‌های ناشی از آن را به خود اختصاص داده است. به همین خاطر ابتدا به سراغ شهردار مشکین‌شهر رفتیم تا مشکلات موجود را بررسی کرده و راهکارهای لازم برای کاهش آسیب‌های ناشی از وقوع سیل به ویژه در اماکن مسکونی و تجاری این شهر را جویا شویم.

فر جعفرزاده می‌گوید: باتوجه به اینکه شهر مشکین‌شهر در سراشیبی تند قرار دارد هنگام بارش‌های شدید فصلی مهار آب‌های جاری بسیار مشکل می‌شود که این خود یکی از دلایل جاری‌شدن سیل ویرانگر با خسارت‌های میلیاردی در این شهر است. وی ادامه می‌دهد: در مشکین‌شهر سه مسیل خطرناک و مستعد سیل وجود دارد؛ خیاوچایی، حسن علی دره‌سی و نوشین دره که هرساله با بارش‌های فصلی شاهد جاری‌شدن سیل هستیم.

جعفرزاده با اشاره به وضعیت بارندگی و جاری‌شدن سیل در یک ماه گذشته می‌افزاید: باتوجه به بازدید رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور از وضعیت این مناطق امیدواریم اعتبار لازم برای ساخت و ایجاد سیل بند در این شهر اختصاص یابد.

سیل بند، راهکاری برای مقابله با سیل

شهردار مشکین شهر ادامه می‌دهد: هرساله با جاری شدن سیل در این شهرستان تعدادی از شهروندان جان خود را از دست می‌دهند که ما به خاطر کمبود اعتبار قادر به اجرای طرح سیل بند نیستیم چراکه اجرای این طرح‌ها اعتبار دولتی و نیز حمایت مسئولان را می‌خواهد.

جعفرزاده تصریح می‌کند: سیل هرساله علاوه بر واردکردن خسارات میلیونی به باغ‌های میوه، میلیاردها ریال خسارت به زیر ساخت‌های اماکن شهری و روستایی وارد می‌کند به طوری که در سیل اخیر علاوه بر خسارات مالی دو نفر نیز جان خود را از دست دادند.

وی اجرای طرح سیل بند را یکی از طرح‌های کارآمد برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل در این شهر دانسته و می‌گوید: ما از اعتبارات شهری، فاز اول مطالعه سیل بند را تمام کرده‌ایم.

طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی

مدیراداره کل بحران استانداری اردبیل نیز درباره حوادث غیرطبیعی می‌گوید: اینگونه حوادث جزو حوادث قهری و پیش‌بینی نشده هستند که یکباره روی می‌دهند و در برخورد با این حوادث، مهم این است که چه عکس‌العملی از خود نشان داد و آمادگی کافی در برخورد با اینگونه حوادث را داشته باشیم.

علی اسلامی ادامه می‌دهد: در استان اردبیل سالانه بیش از صدها مورد سیل و آب‌گرفتگی در مناطق مختلف استان به ویژه شهرهای گرمی، مشکین‌شهر و خلخال رخ می‌دهد که این پدیده خسارت عمده‌ای بر مزارع، باغ‌ها و نیز زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد می‌کند.وی ادامه می‌دهد: امسال جاری‌شدن سیل در شهرهای مشکین‌شهر و گرمی بیش از 23میلیارد تومان خسارت وارد کرده که بیشترین خسارت در شهرستان گرمی و بخش انگوت به میزان پنج‌میلیارد تومان بوده است.

اسلامی همچنین به نبود و کمبود پوشش گیاهی مناسب، حذف گیاهان و برداشت ناصحیح از منابع در مسیر سیلاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می‌شود و بر بزرگی طغیان‌ها می‌افزاید. مدیر اداره کل بحران استان اردبیل از تدوین طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی مشکین‌شهر به همت شهرداری و استانداری اردبیل خبر داده و می‌افزاید: تاکنون نسبت به اجرای این طرح اقدامی صورت نگرفته چرا که اجرایی شدن آن مستلزم همکاری همه‌جانبه شهرداری و شورای شهر مشکین‌شهر است و ما امیدواریم باتوجه به وضعیت موجود این شهر هرچه زودتر این طرح را اجرایی کنیم.

گروه امداد و نجات مجهز و آماده

از سوی دیگر مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل در گفت‌و گویی از راه‌اندازی تیم‌های مختلف امداد و نجات سیلاب در استان خبر داد و گفت: ما هم اکنون سه تیم متخصص امداد و نجات سیلاب و کوهستان داریم تا هنگام وقوع حوادث با اعزام به مناطق حادثه‌دیده به یاری هموطنان بشتابند.

بهرام غیبی همچنین گفت: تیم‌های امداد و نجات سیلاب ما در سیل اخیر در بخش انگوت توانایی‌های خود را عرضه داشتند و در سریع‌ترین وقت ممکن نسبت به اسکان افراد سیل دیده اقدام کردند. غیبی افزود:
هلال احمر استان به مجهزترین و پیشرفته‌ترین امکانات امداد و نجات و نیز سیلاب و کوهستان مجهز است و در تلاش هستیم تا با پیگیری‌های خود به جدیدترین ست امداد و نجات دست یابیم.

بیشترین خسارت را سیل به اردبیل زده است

از سال 74 به عنوان سال پایه تشکیل ستاد حوادث غیرمترقبه در استان اردبیل تاکنون بیش از 400مورد حادثه غیرمترقبه در این استان به ثبت رسیده است که 200مورد آن سیل است. وقوع این حوادث بالغ بر یک‌هزار و 843 میلیارد تومان خسارت به دنبال داشته است. همچنین وقوع 200سیل در این استان 430 میلیارد تومان خسارات را برای اهالی استان به دنبال داشته است. در این مدت 74نفر بر اثر سیل و رعد و برق جان خود را از دست داده‌اند و در مجموع بر اثر رخداد حوادث غیرمترقبه 842نفر جان باخته‌اند. 42درصد حوادث غیرمترقبه در این استان مربوط به جاری شدن سیل، 18درصد مربوط به زلزله و 16درصد نیز مربوط به سرمازدگی بوده است که از این بین سیل بیشترین خسارات را به این استان وارد کرده است. البته بیشترین خسارت از لحاظ تاسیسات روستایی و زیرساخت‌های بخش کشاورزی مربوط به سیل است ولی از لحاظ جانی بیشترین خسارت به وقوع زلزله مربوط می‌شود.

امسال در 8 تیرماه در خلخال و کوثر، در 30 شهریور ماه در مشکین‌شهر و در 7 مهرماه در پارس آباد، گرمی و بیله‌سوار سیل، خسارت سنگینی را در این استان به بار آورد. در این میان سیل مشکین‌شهر دونفر فوتی را نیز به همراه داشت و براساس آخرین آمار، سیل جاری شده در ماه‌های گذشته دست‌کم 55میلیون تومان خسارت نیز بر جای گذاشته است.

کد خبر 188763

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز